پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۰۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
یک کارشناس مسایل استراتژیک گفت: خط لوله صادرات نفت خام ایران از دریای عمان پتانسیل جدیدی است که ایران با توجه به درگیری ها و تنش ها در حوزه خلیج فارس می تواند آسیب های زیادی را از بخش صادرات نفت کشور دور کند.
شعارسال: فرآیند رسمی بارگیری و صادرات نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک روز پنجشنبه، ۳۱ تیرماه با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز و هدف دیرینه متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت کشور محقق شد. اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که تاکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز) ایجاد شده است و این ظرفیت به‌تدریج و در آینده‌ای نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه می‌رسد.

سیدرضا میرطاهر درباره مزایای احداث خط لوله جدید نفتی ایران به دریای عمان گفت: احداث این خط لوله وابستگی ایران به تنگه هرمز را به شدت کاهش خواهد داد و از این منظر یک اقدام راهبردی است و ایران منافع زیادی را در صادرات نفت به دست می‌آورد و آسیب پذیری‌های مهمی را کاهش می‌دهد. به هر حال نفتکش‌ها برای بار زدن نفت ناچار بودند تا انتهای خلیج فارس مراجعه کنند و طول خلیج فارس را طی کرده و دوباره بازگردند که با احداث این خط لوله ایران می‌تواند به نفتکش‌هایی که نفت ایران را می‌خواهند بدون طی این مسیر نفت لازم را برساند.

وی ادامه داد: همچنین این ظرفیت ایجاد می‌شود که بیش از یک میلیون بشکه در روز با استفاده از این پایانه جدید، ایران بتواند نفت صادر کند که توانمندی قابل توجهی است.
 
 
صادرات نفت و کاهش تنش‌های خلیج فارس
 
 

این کارشناس مسایل استراتژیک و منطقه تصریح کرد: با راه اندازی این خط لوله ایران از آسیب‌های احتمالی که به دلیل تنش و درگیری در خلیج فارس متوجه کشتیرانی و صادرات نفت می‌شود، مصون خواهد بود. به علاوه نفتکش‌ها در دریای عمان نفت ایران را بار می‌زنند و این خیلی از مشکلات زیست محیطی، امنیتی و سیاسی را کاهش می‌دهد، البته کشور‌های حوزه خلیج فارس از سال‌ها قبل با توجه به تنش‌های که در سطح منطقه و حوزه خلیج فارس وجود داشته، اقداماتی را صورت داده‌اند. عربستان با احداث خط لوله از دریای سرخ و امارات با خط لوله‌ای از ورای تنگه هرمز گام‌هایی را برداشتند و اقدام ایران چندمین اقدام مشابه در این زمینه است.

میرطاهر با اشاره به افزایش تحریم‌های ایران از سوی آمریکا از ۲۰۱۸ به ویژه تحریم نفتی و صادراتی ایران گفت: با راه اندازی این خط لوله ایران ثابت کرد از توانمندی قابل توجهی برخوردار است و بعد از نشست اخیر اوپک پلاس که عرضه بیشتر نفت به بازار را تصویب کرد، ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کند و به مشتریان خودش از جمله چین صادراتش را افزایش دهد. همچنین از این طریق هزینه صادرات کاهش می‌یابد که هم برای ایران و هم مشتریان نفتی منافع زیادی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، پتانسیل ایجاد شده در صادرات نفت موقعیت ایران را چقدر ارتقاء می‌دهد؟ افزود: به هر حال واقعیتی که نباید نادیده گرفت این است که اگر مذاکرات وین که شش دور آن انجام شده و دور هفتم احتمالا در دوره ریاست جمهوری آقای رییسی آغاز می‌شود و طبق پیش بینی‌ها توافق احیای برجام در دوره ایشان خواهد بود، با برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه در حوزه نفتی، محدودیت صادرات نفتی ایران برداشته شده و این فرصت گرانبها در اختیار ایران قرار می‌گیرد تا از شرایط و امکانات به وجود آمده بتواند درآمد نفتی اش را افزایش دهد و حضور پررنگی در بازار‌های جهانی داشته باشد.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۵۰۲۰۰۸۲۴، isna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین