پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۴۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
یک حقوقدان گفت: ملایمت در برخورد با انواع معترضان یا منتقدان توسط دستگاه قضایی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد؛ حتی اقدام به عفو عمومی کسانی که در جریان فعالیت‌های مدنی یا سیاسی و یا روزنامه نگاری از نظر دستگاه قضایی مرتبط بوده اند و الان پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است و یا دوران محکومیت را سپری می‌کنند اقدام بسیار شایسته‌ای می‌تواند، باشد و بی شک نفع آن به همه جامعه و نظام می‌رسد و راه دوری نمی‌رود.

شعار سال: «کامبیز نوروزی»، حقوقدان، در خصوص دستور اخیر رئیس قوه قضائیه در رابطه با محکومین آبان ۹۸ عنوان کرد: چنین دستوری را دستور خوبی می دانم باید ببینیم که مجریان چه خواهند کرد.
 
او افزود: من الان نیت خوانی نمی کنم اما این دستور، دستور خوبی است ولی می دانیم در امر قضا و کار قضایی فقط قاضی است که حق تصمیم گیری دارد. این دستورها بیشتر جنبه راهنمایی دارد. دستورهای لازم الاجرا برای قضات نیستند، باید ببینیم که آقایان قضاتی که این پرونده ها را رسیدگی می کنند که آزادی مشروط یا عفو بدهند آنها چگونه عمل خواهند کرد و چقدر سرعت خواهند داشت و چقدر برای بررسی این پرونده ها با نگاه مثبت به نفع محکومان، برخورد می کنند.
 
نوروزی ادامه داد: این دستور رئیس قوه قضائیه، دستور خوبی است اما برای نتیجه آن باید منتظر کیفیت رفتار آقایان قضات در مورد این سخن آقای اژه ای باشیم و آنجاست که می توانیم داوری و ارزیابی اصلی را انجام بدهیم.
 
این حقوقدان در پاسخ به این سوال که چقدر می شود نسبت به تداوم این رویه در آینده امیدوار بود، گفت: برای من قابل پیش بینی نیست اما یک چیز کاملا مشخص است که جامعه ایران به دلایل مختلف تنش های سخت و دردناکی را تحمل می کند، این تنش ها به نفع هیچ کسی نیست، چه کسانی که در داخل حکومت هستند و چه کسانی که بیرون از حکومت فعالیت می کنند. این تنش ها را بایستی به هر حال کاهش داد و یکی از راه های کاهش آن را می توان در دستگاه قضایی جستجو کرد.
 
او تصریح کرد: ملایمت در برخورد با انواع معترضان یا منتقدان توسط دستگاه قضایی می تواند نقش مهمی داشته باشد؛ حتی اقدام به عفو عمومی کسانی که در جریان فعالیت های مدنی یا سیاسی و یا روزنامه نگاری از نظر دستگاه قضایی متهم بوده اند و الان پرونده آنها در حال رسیدگی است و یا دوران محکومیت را سپری می کنند اقدام بسیار شایسته ای می تواند، باشد و بی شک نفع آن به همه جامعه و نظام می رسد و راه دوری نمی رود.
 
نوروزی خاطرنشان کرد: ما شاهد این هستیم که در طول ۱۴-۱۵ سال اخیر موارد متعدد و پرونده های زیادی بوده که علیه فعالان مدنی یا سیاسی و یا منتقدان و یا معترضان تشکیل شده و آرایی هم علیه آنها صادر شده است. یک فرمان عفو عمومی، پیام بسیار درخشانی برای کاهش تنش های جامعه ایران خواهد بود؛ این اقدام آقای اژه ای را مثبت ارزیابی می کنم. باید منتظر نحوه اجرای این دستور توسط قضات باشیم و می توانیم این را از یک منظر گسترده تر هم ببینیم و به چیزی به عنوان عفو عمومی، فکر کنیم.
 
گفتنی است؛ حجت الاسلام اژه ای، رییس دستگاه قضا، و در برنامه ملاقات مردمی، در شرایطی که میزبان تعدادی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ بود، از دادستان تهران خواست تا با بررسی فوری پرونده این نوع محکومان، زمینه آزادی و بخشودگی افراد واجد شرایط را فراهم کند.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی مدارا ، تاریخ انتشار:  5 مرداد1400، کدخبر: ،www.modara.ir،169326

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین