پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۳۴۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱
در تیر امسال هرچند شهروندان ایرانی ساکن مناطق روستایی شاهد افزایش قیمت کمتری نسبت به شهروندان ساکن شهر‌ها در مقایسه با خرداد امسال بوده‌اند، اما واقعیت این است که فشار تورم بر روستاییان بیشتر است چراکه نرخ تورم سالانه در نقاط شهری ایران در تیر۴۳.۷ درصد بوده، اما در مناطق روستایی ۵۳.۱ درصد!

شعار سال: تازه‌ترین روایت مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که از ۵۳ قلم خوراکی منتخب، تعداد ۳۸ قلم کالا، درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور را تجربه کرده و نرخ تورم سالانه در مناطق روستایی ۱۰ استان کرمانشاه، یزد، فارس، همدان، خراسان شمالی، بوشهر، کردستان، ایلام، خراسان رضوی و لرستان به بالای ۵۰ درصد رسیده است.
 
رهگیری تورم خوراکی‌ها
 
داده‌های رسمی از نوسان قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در تیر امسال نشان می‌دهد که رشد قیمت روغن‌نباتی جامد نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۲۸.۴ درصد، نوشابه گازدار ۱۲۶.۶ درصد و هویج‌فرنگی ۱۲۱.۳ درصد بوده و کره پاستوریزه، نخود، خامه پاستوریزه و هلو بیش از ۲ برابر رشد قیمت داشته‌اند. موز و روغن‌مایع هم در فاصله تیر امسال تا تیرپارسال بیش از ۹۰ درصد گران شده و پس از آن کالاهایی چون گوجه‌فرنگی، خربزه، پیاز، خیار، قارچ و شیرینی‌خشک قرار دارند که با رشد قیمت بالای ۵۰ درصد مواجه شده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید: قند، هندوانه، ماهی قزل‌آلا، شیر پاستوریزه، شکر و دوغ پاستوریزه بیش از ۷۰ درصد و لپه، مرغ ماشینی، چای خارجی، پنیر ایرانی پاستوریزه و کنسرو ماهی بیش از ۶۰ درصد، ماست پاستوریزه، پسته، سس مایونز، رشته آش، عدس، برنج خارجی درجه‌یک و گوشت گاو یا گوساله به همراه بادمجان بالای ۵۰درصد رشد قیمت داشته‌اند. همه کالاهای یادشده به همراه سیب‌زمینی، سس گوجه‌فرنگی، لوبیاچیتی و مغز بادام درختی، نرخ تورمی بالاتر از نرخ تورم ۴۲.۹ درصد کل کشور را تجربه کرده‌اند. تنها کالای خوراکی‌ای که قیمت آن در تیرامسال نسبت به تیر سال گذشته یک‌درصد ارزان شده پرتقال است که عملا از چرخه مصرف تابستانی خارج شده و سیب و لیموترش هم تورم یک‌رقمی نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده‌اند.
 
مرکز آمار، رشد قیمت فلفل‌دلمه‌ای در تیر امسال را ۱۵.۸ درصد و رب گوجه‌فرنگی را ۲۰.۳ درصد برآورد و اعلام کرد که قیمت سایر کالاهای خوراکی شامل برنج ایرانی درجه‌یک، مغز گردو، لوبیاقرمز، تخم‌مرغ ماشینی، کدوسبز، کشمش پلویی، گوشت گوسفند، شیرخشک و ماکارونی بین ۲۰ تا ۴۱ درصد نوسان داشته است.
 
به‌گفته مرکز آمار، در گروه نان و غلات، رشته آش با ٣،٤ درصد، شیرینی‌خشک با ٣.٢ درصد و ماکارونی با ١.٨ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ماه قبل داشته‌اند.
 
در گروه کالایی گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن هم مرغ ماشینی با ٤،٢ درصد و گوشت گاو یا گوساله با ١.٨ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به‌ ماه قبل داشته‌اند و گوشت گوسفند با ۰.۶ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ‌ماه قبل داشته است.
 
در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن، بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ماه قبل، مربوط به تخم‌مرغ ماشینی با ١١،٦ درصد، روغن مایع با ٣.٤ درصد و ماست پاستوریزه با ٢.٨ درصد بوده اما روغن‌نباتی جامد با ٢.٦ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ‌ماه قبل داشته است.
 
رصد قیمت میوه و خشکبار هم نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت نسبت به‌ ماه قبل مربوط به هندوانه با ١٣ درصد و خربزه با ١٠،٧ درصد بوده و لیموترش با ١٤.٦ درصد و موز با ٧.٢ درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.
 
در گروه سبزیجات و حبوبات هم بالاترین افزایش قیمت در تیر امسال نسبت به خرداد امسال، مربوط به پیاز با ١٤ درصد، خیار با ١٠، ٣ درصد و هویج‌فرنگی با ١٠.٢ درصد بوده و گوجه‌فرنگی با یک‌ درصد و سیب‌زمینی با ۹ درصد بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.
 
تورم به پهنای جغرافیای ایران
 
گزارش دیگر مرکز آمار ایران روایتگر نرخ تورم در پهنای جغرافیای ایران و استان‌های کشور است که نشان می‌دهد درحالی‌که میانگین رشد قیمت در تیرنسبت به خرداد امسال ۳.۵ درصد بوده، شهروندان استان لرستان شاهد رشد ۵.۹ درصدی میانگین سبد هزینه‌های خود بوده‌اند، درحالی‌که کمترین رشد قیمت را این‌بار شهروندان استان سمنان به‌جای شهروندان ساکن استان قم تجربه کرده‌اند.
 
از نظر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه هم درحالی‌که نرخ تورم نقطه‌ای در کل کشور ۴۳.۶ درصد بوده، بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان ایلام (٥٣.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (٣٧.٧ درصد) بوده است. همچنین بالاترین نرخ تورم سالانه در استان کردستان به میزان ۵۰.۱ درصد و کمترین آن در استان قم به میزان ۴۰.۲ درصد به ثبت رسیده است.
 
به این ترتیب شکاف نرخ تورم بین استان‌های کشور ۹.۹ درصد برآورد شده است. گفتنی است که نرخ تورم سالانه ایران در تیر امسال ۴۴.۲ درصد بوده و شهروندان ساکن استان‌های کردستان، ایلام، خراسان شمالی، کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری، آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، فارس، گلستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان، خوزستان، ‌اردبیل، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، قزوین، بوشهر، خراسان جنوبی و کرمان، نرخ تورمی بالاتر از نرخ تورم سالانه کل کشور را شاهد بوده‌اند.
 
وضعیت بهتر تورم در شهرها
 
مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه در تیر امسال بین خانوارهای شهری را ۳.۶ درصد برآورد کرده و می‌گوید: خانوارهای شهری استان لرستان نرخ تورم ماهانه ۶.۹ درصدی را شاهد بوده‌اند، درحالی‌که نرخ تورم ماهانه در استان‌های سمنان و سیستان‌وبلوچستان ۱.۳ درصد بوده است. افزون بر اینکه درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٢.٩ درصد برآورد شده که بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری در استان ایلام (٥٢.٧ درصد) و کمترین آن در استان تهران (٣٧.٧ درصد) به ثبت رسیده است. همچنین نرخ تورم ۱ ۲ماهه منتهی به تیر ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٣.٧ درصد رسید که بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کردستان (٤٩.٩ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٠.١ درصد) بوده است.
 
فشار سنگین تورم در روستاها
 
در تیر امسال هرچند شهروندان ایرانی ساکن مناطق روستایی شاهد افزایش قیمت کمتری نسبت به شهروندان ساکن شهرها در مقایسه با خرداد امسال بوده‌اند اما واقعیت این است که فشار تورم بر روستاییان بیشتر است چراکه نرخ تورم سالانه در نقاط شهری ایران در تیر۴۳.۷ درصد بوده اما در مناطق روستایی ۵۳.۱ درصد!
 
مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ تورم ماهانه تیرماه بین خانوارهای روستایی ایران ٣.٢ درصد افزایش داشته است و بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان خوزستان با ٥.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان گیلان با ١.٤ درصد افزایش است. همچنین درصد تغییر شاخص کل نسبت به‌ ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای روستایی ٤٧.٧ درصد بوده و بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در روستاهای استان ایلام (٥٩.١ درصد) و کمترین آن در روستاهای استان تهران (٤٠.٥ درصد) به ثبت رسیده است. افزون بر اینکه نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٧.٣ درصد رسیده و بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کرمانشاه (٥٣.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (٤١.٨ درصد) بوده است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار:  12 مرداد   1400، کدخبر: 618450، www.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین