پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
علی‌اکبر توپچی با تأکید بر اینکه یکی از بزرگترین نیاز‌های مهم در جامعه قرآنی، یکی بودن گفتار و رفتار است، گفت: عنوان خادم قرآنی را به فردی اطلاق می‌کنند که برهه‌ای از زندگی‌اش، گذشته و حدود سی سال در موضوعات مختلف قرآنی، وقت و عمر خود را گذاشته باشد.
شعارسال: قدردانی از مقام شامخ معلمان، هنرمندان و مروجان قرآن کریم وظیفه مهم هر فردی است که توسعه فرهنگ قرآنی دغدغه اوست، به ویژه نهاد‌های فرهنگی که باید حمایت از این پیشگامان را اساس فعالیتشان قرار دهند و بخش‌های اثرگذار زندگی این افراد را به سمع و نظر جامعه برسانند. برآنیم تا هر هفته با یکی از خادمان قرآن گفتگو کنیم تا ضمن جویا شدن از احوالات زندگی آنان، درباره اینکه پس از دریافت نشان خادم قرآن، چه مسئولیت اجتماعی را بر دوش خود حس می‌کنند، سخن بگویند. در ادامه با یکی دیگر از خادمان قرآن آشنا می‌شویم.

۱۵ خردادماه سال ۴۲ همزمان با وقایع و تظاهراتی که پس از بازداشت امام خمینی (ره) در قم در حال رخ دادن بود، پسری در خانواده توپچی با عنوان علی‌اکبر متولد شد. علی‌اکبر که در میان دوستان و آشنایان حاج‌اکبر خطاب می‌شود، آخرین فرزند خانواده‌ای است که دارای هفت پسر و سه دختر بود هر چند که چند فرزند آن‌ها در همان دوران کودکی فوت کردند.

وی در بیست‌ویکمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش مدیریت در سال ۹۴ مفتخر به دریافت نشان خادمی قرآن شد.
 

لزوم هم سویی رفتار و گفتار در اهالی قرآن
 
معاونت سازمان دارالقرآن الکریم، مدیریت قرآنی جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه در کشور‌های بلغارستان، ترکیه، تایلند و تاجیکستان، مدیریت فرهنگسرای قرآن شهرداری تهران از زمستان سال ۱۳۸۷ تا اوایل سال ۱۳۹۹، عضویت در شورا‌های قرآنی سازمان‌ها و نهاد‌های کشور و ارائه خدمات مشاوره‌ای، راه‌اندازی شورا‌های قرآنی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن ویژه طلاب خارجی مقیم در ایران، قرائت در محافل قرآنی داخل و خارج از کشور، داوری در مسابقات استانی و کشوری، مسئول کانون قرآن سیستان و بلوچستان در سال ۶۸ از جمله سوابقی است که در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی وی ثبت شده است.

وی درباره ویژگی‌های فردی که به عنوان خادم قرآن، مفتخر می‌شود، بیان کرد: یقیناً مجموعه‌هایی که افرادی را تحت عنوان پیشکسوتان قرآنی و یا خادمان قرآن انتخاب می‌کنند، قطعاً معیار‌ها و ملاک‌های مشخصی را در این باره دارند، اما شاید برخی از ویژگی‌ها باید در اولویت در بخش‌های مختلف مدیریت، آموزش، هنری، پژوهشی و سایر بخش‌ها قرار گیرد. یکی از آن‌ها بحث سن و سال دوستان است، البته ممکن است استثنائاتی پیدا شود که این ویژگی را کمرنگ کند.

توپچی اضافه کرد: عنوان خادم قرآنی را به فردی اطلاق می‌کنند که تاریخ و برهه‌ای از زندگی‌اش، گذشته باشد و حدود ۳۰ و ۳۵ سال در موضوعات مختلف قرآنی، زمان گذاشته باشد، بنابر این معتقدم زمان یکی از مقولات و پارامتر‌های مهم است و فرد باید دایره سنی را گذرانده باشد.

این خادم‌القرآن با اشاره به اینکه منظور از سن، صِرف سن و سال نیست، اضافه کرد: بلکه در کنار آن استمرار در فعالیت قرآنی، تجربه، تخصص و تبحر نیز مهم است. بنابر این عزیزانی که به عنوان خادم قرآن انتخاب می‌شوند، نباید مقطعی در این زمینه فعال باشند و بلکه مراد این است که فرد به صورت مستمر در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی باشد و کار خود را در زمینه‌ها و رشته‌هایی، چون آموزش، مدیریت، پژوهش و هنر و ... داشته باشد.

وی با تأکید بر داشتن نوآوری و خلاقیت و کار‌های خاصی که بیانگر شوق، دقت، توجه و حساسیت‌های لازم یک خادم قرآن، گفت: یعنی فرد در مدت زمان فعالیتش، کار‌های خاص و فاخری را انجام داده باشد که قابل اعتنا و تأثیرگذار باشد و این از عواملی است که در انتخاب خادمان قرآن مؤثر است.

این فعال قرآنی افزود: موضوع دیگر که مربوط به همه خادمان قرآن است، بحث اخلاقیات و رفتار و منش‌ها است، یعنی فردی که عنوان خامی قرآنی را دارد و به او این عنوان اطلاق می‌شود، قطعاً داشتن اخلاق و منشی که خاص و عام آن را به زبان بیاورند و برگرفته از قرآن باشد، مهم است.

توپچی در سال ۷۹ برای اجرای برنامه‌های قرآنی، بسط و گسترش زمینه‌های قرآنی از سوی سازمان مدارس علمیه خارج از کشور (جامعةالمصطفی (ص) العالمیه فعلی) از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشور بلغارستان اعزام شد و تا پس از آن به کشور ترکیه رفته و تا حدود سال ۸۷ در آنجا مستقر بوده است و پس از آن به دعوت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تا سال ۹۹ به عنوان مدیر فرهنگ‌سرای قرآن مشغول به فعالیت است.

این مدرس قرآن درباره مسئولیت اجتماعی پس از دریافت این عنوان، تصریح کرد: مسئله نقش‌آفرینی و تأثیرگذاری خادمان قرآن در جامعه، مهم است، یک خادم قرآن در اجتماع و مسائل و مشکلات جامعه، در اخلاق و گفتار و هم عملاً نقش‌آفرین است و حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه از ویژگی‌های خادم‌القرآن است.

وی تأکید کرد: هنگامی که عنوان خادم‌القرآن اطلاق می‌شود، فرد دچار تشخص ارزشمندی می‌شود، به طوری که باید در رفتار و منش و عملش آموزه‌های قرآنی برداشت شود. یک خادم‌القرآن باید در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... جامعه نقش‌آفرینی داشته باشد و انسان منفعل نباشد. یک خادم‌القرآن فردی نیست که صرفاً به موضوع قرآنی توجه کند و نسبت به سایر مسائل بی‌توجه باشد.

توپچی در پاسخ به این سؤال که آیا طی این سال‌ها خادم یا خادمانی به عنوان الگوی زندگی قرآنی شما بوده‌اند؟ گفت: هنگامی که از زمان پیش از انقلاب، وارد فعالیت‌های قرآنی به عنوان شاگرد کلاس قرآن شدم، همیشه توجهم به این بوده است تا در کنار بهره‌گیری از کلام وحی در رفتار‌ها و برخورد‌ها و سخن‌هایم، با الگو‌هایی که در جامعه است و از الگو‌های زنده در فضای قرآنی، بهره‌مند شوم و همیشه سعی کردم خط مشی اساتید گرانقدری، چون سیدمحسن خدام حسینی، سیدمحسن موسوی‌بلده و محمد خواجوی و سایر اساتید را نصب‌العین خود قرار دهم.

این خادم‌القرآن در زمینه دغدغه اصلی در امور قرآنی، افزود: مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعی که برای اهل قرآن، دانشجویان قرآن و اساتید قرآن و برای تمامی افراد در زمره کلام وحی، مد نظر است؛ هم سویی رفتار و گفتار است، یعنی یکی بودن، نزدیک بودن رفتار و گفتار مهم است، چنانکه در کلام وحی خطاب به مؤمنین فرموده است: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ». حال عمل به این موضوع برای فردی که عنوان خادم قرآنی را دارد، مضاعف است. فردی که اهل قرآن است، نباید گفتار و رفتارش با هم دوگانگی داشته باشد. یکی از بزرگترین نیاز‌های مهم در جامعه قرآنی، یکی بودن گفتار و رفتار است.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته ازخبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار:۲۴ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۳۹۹۰۶۰۳، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین