پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی ضمن بیان سابقه‌ای از فعالیت‌های روستای قرآنی بیلند گفت: این روستا به خاطر اعتقادات مذهبی اهالی آن از قدیم‌الایام به عنوان دارالمؤمنین معروف بوده و همین باعث شده تا این روستا به مرکز آئین‌های اعتقادی در جنوب خراسان شناخته شود.

شعار سال:حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی‌بیلُندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی درباره انتخاب روستای «بیلند» در میان هفت روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ گفت: از یک سال قبل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغیه‌ای را از طریق استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به دهیاری‌ها فرستاد تا روستاهایی که دارای زمینه قرآنی هستند به سامانه‌ای که معرفی شده بود مراجعه کرده و علاوه بر ثبت‌نام برای مشارکت در این طرح، مستندات خود را نیز ارائه دهند.
 
وی در ادامه به ثبت نام بیش از هزار روستا در این طرح اشاره کرد و افزود: پس از بررسی‌های مختلف امکانات تعدادی از روستاها به صورت حضوری مورد بازدید قرار گرفت و در نهایت هفت روستا به عنوان روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند که یکی از آنها روستای بیلند بود.
 
مجیدی‌بیلندی در پاسخ به این سؤال که چه شاخص‌هایی باعث شد تا روستای بیلند در این فهرست قرار گیرد، گفت: این روستا در پنج کیلومتری شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی واقع شده است. اهالی این روستا بسیار متدین، ولایت‌مدار و قرآنی بوده و همین باعث شده تا به عنوان مهد عارفان و سالکان بزرگ شناخته شود. از جمله این عارفان می‌توان به علامه بهلول اشاره کرد که مقام معظم رهبری در زمان درگذشت این علامه به ایشان لقب «اعجوبه قرن» را داده بودند. علامه بهلول از سن چهارسالگی حافظ کل قرآن می‌شود و با همین حفظ در مکتبخانه‌هایی که در بیلند داشته است، توانسته بحث قرآن و معارف اسلامی را فرهنگ‌سازی کند.
 
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه روستای بیلند بیش از ۸۵۰ قاری جوان و نوجوان دارد، تصریح کرد: در این روستا تلاوت روزانه قرآن جزء برنامه‌های دائمی خانواده‌ها هست، یعنی هر خانواده‌ای که بعد از نماز صبح بیدار می‌شود، اولین کار روزانه‌شان تلاوت خانوادگی قرآن است، معمولاً هم این کار با محوریت مادر خانواده صورت می‌گیرد.
 

وی در مورد سابقه این سنت و نحوه شروع آن در گذشته، گفت: این سنت به ۱۵۰ سال قبل و زمان عرفایی همچون «حاج محمدجعفر طبیب‌بیلندی»، «حاج محمدعلی بیلندی» و پدر علامه بهلول باز می‌گردد. از همان زمان مردم این روستا هر روز صبح جلسه قرآن خانوادگی برگزار می‌کنند.
 
مجیدی‌بیلندی در مورد امکانات و فضاهای قرآنی این روستا بیان کرد: این روستا هفت مؤسسه قرآنی، ۲۸ مسجد و حسینیه، هفت کتابخانه و ۱۰ موقوفه قرآنی است. اهالی این روستا ۵۴ جانباز و ۲۸ شهید تقدیم اسلام کرده‌اند. از جمعیت این روستا ۸۵۰ قرآن‌آموز دوره‌های تخصصی بوده و تاکنون ۳۶ نفر گواهینامه رسمی دریافت کرده‌اند.
 
مجیدی بیلندی بیان کرد: در روستای بیلند غیر از جلسات روزانه صبحگاهی، که به سنتی ۱۵۰ ساله در خانواده‌ها تبدیل شده است، بیش از ۲۳۰ جلسه قرآن خانگی نیز وجود دارد. در این جلسات علاوه بر برنامه روزانه، یک روز در هفته نیز همه اقوام دور هم جمع شده و جلسات بزرگی را برگزار می‌کنند.
 
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی در مورد دستاوردهایی که طرح انتخاب روستای قرآنی می‌تواند برای روستائیان به همراه داشته باشد، بیان کرد: در کشور روستاهای بسیار زیادی هستند که ظرفیت قرآنی دارند، اما شناسایی نشده‌اند، اولین نتیجه اقدام ارزشمند وزارت ارشاد برای معرفی روستای قرآنی این است که روستاهای دارای زمینه فعالیت‌های قرآنی درصدد احیاء و توسعه فعالیت‌های خود بر خواهند آمد. به اعتقاد من برنامه‌ها و طرح‌هایی که در روستاهای قرآنی اجرا می‌شود نباید صرفاً در سطح روستا باشد، بلکه باید این برنامه‌ها از سطح روستا به سطح شهرستان و از آنجا به استان و کشور برسد. طبیعتاً ظرفیت رشد از پایین به بالا وجود دارد و باید این کار انجام شود.
 
وی افزود: پیشنهادم این است که این روستاها به عنوان روستاهای الگو بیشتر معرفی شوند و فعالیت‌های آنها به صورت جزء به جزء معرفی شود تا روستاهای دیگر نیز از آن بهره‌مند شوند. این روستاها که به عنوان روستای قرآنی معرفی شده‌اند در طول سال میزبان مناسکی هستند که می‌تواند الگویی برای دیگر روستاها باشد. به عنوان مثال در روستای بیلند عزاداری ماه محرم با هنرهای نمایشی تلفیق شده و مراسمی به نام «قتلگاه» را ایجاد کرده است که در زمان اجرای آن بیش از ۵۰ هزار نفر از روستاها و شهرهای اطراف به بازدید آن می‌آیند. این مراسم از قدیم‌الایام وجود داشته و تبدیل به یک سنت شده است. این مراسم هر ساله در هفته دوم محرم به صورت کاملاً مردمی و خودجوش برگزار می‌شود.
 
مجیدی‌بیلندی بیان کرد: روستای بیلند به عنوان دیاری که تعلقات مذهبی خاصی دارند در جنوب خراسان به «دارالمومنین» معروف شده است. در قدیم‌الایام یعنی حدود ۱۵۰ سال قبل هر کسی که در منطقه گناباد از دنیا می‌رفت، وصیت می‌کرد تا در بیلند دفن شود و در حال حاضر آرامستان این روستا محلی برای دفن افرادی از روستاهای اطراف شده است. همه اینها نشان می‌دهد بیلند به عنوان یک مرکز اعتقادی برای مناطق جنوب خراسان تبدیل شده است. این به خاطر توجه اهالی این دیار به قرآن و عترت است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا ، تاریخ انتشار:  23 مرداد   1400، کدخبر: ، www.iqna.ir،3990177

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
0
چه کارهای زیبایی انجام میدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین