پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۹۷۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
بخشی از سخنان آقای ابراهیم رییسی حین معرفی وزیر جدید کشور به شکل گسترده‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود تا نشان دهد «تدبیر‌المُدُن» درست نیست و «مدَوّن» بوده حال آن که تدبیر المُدُن به عنوان سیاست کشورداری درست است.

شعار سال:  بخشی از سخنان آقای ابراهیم رییسی در مجلس شورای اسلامی و حین معرفی وزیر جدید کشور به شکل گسترده ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می شود تا نشان دهد یک اصطلاح را به اشتباه تلفظ کرده حال آن که « تدبیر‌المُدُن» درست است نه این که تدبیر «مدَوّن» را به اشتباه «مُدُن» گفته باشد.
 
  آقای رییسی گفته بود: «آقای وحیدی الان رئیس دانشگاه هستند، وزارتخانه‌های مختلفی را مدیریت داشتند و چهره‌ای هستند که علاوه بر دانش، حقیقتا، یک چهره راهبردی است. کسی که برای وزارت کشور مطرح می‌شود به عنوان کسی که می‌خواهد کشور را «تدبیر‌المُدُن» کند،‌ مسألۀ تدبیر المدن بسیار اهمیت دارد.» توضیحی احتمالا با این هدف که توجه ها را از چهره وسابقۀ نظامی آقای وحیدی به بخش های آکادمیک معطوف کنند اما توجه ها به جانب دیگری رفت و این تصور درگرفت که مدون بوده و مُدُن تلفظ شده است!
 
  مُدُن جمع مدینه به معنی شهر و نماد تمدن است (مثل طُرُق یا رُسُل یا کتُب که جمع مکسر طریق و رسول و کتاب و البته جملگی غیر پارسی و عربی اند) و تدبیر هم یعنی سیاست. البته سیاست به معنی امروزی یا همان «پالسی» چون در گذشته سیاست به معنی تنبیه هم به کار می‌رفت.
 
  به این بهانه می توان به آقای رییسی هم یادآور شد اکنون و در سال 1400 مخاطب سخنان ایشان در مقام رییس جمهوری بسیار گسترده‌تر از 40 سال گذشته است که در مناصب مختلف قضایی با کادر قضایی و غالبا روحانیون صحبت می‌کردند و بازنشر نمی شد ضمن این که نیازی به استفاده از اصطلاحات ناآشنا هم نیست و اگر هم استفاده می شود بهتر است توضیح بدهند منظور چیست و از واژگان پارسی فراوانی می توان بهره برد.
 
  دربارۀ این اصطلاح هم این اشاره خالی از لطف نیست که در متون کهن فلسفه یونانی و اسلامی حکمت را به دو بخش تقسیم می کردند: حکمت نظری و حکمت عملی. حکمت نظری شامل سه حکمت ریاضی، طبیعی و الهی بود. حکمت عملی هم شامل تهذیب اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن‌. تدبیر مُدُن یعنی سیاست مُدُن.
 
  به زبان امروز اما اگر بخواهیم سخن بگوییم چهار خواست اصلی مردم «امنیت، آزادی، عدالت و رفاه» است که گاه یکی بر دیگری ترجیح داده شده و در 100 سال اخیر همه با هم جمع نشده است! از منظر دستگاه های حکومتی نیز هر وزارتخانه با یکی یا چند فقره از این چهار خواست/آرمان/ مطالبه سر و کار دارد.
 
    بر این اساس کاش دربارۀ وزیر کشور گفته می‌شد مانند دوران وزارت دفاع تنها با امنیت سر و کار ندارد و دغدغۀ آزادی و عدالت را هم دارد یا باید بیفزاید. امیدوارم تدبیر‌المدن وزیر جدید همین باشد.
 
   نکتۀ سیاسی پایانی هم این‌که: مدن یا مدون مهم نیست. مهم چهار ضلعی امنیت، آزادی، عدالت و رفاه است که هر گاه یکی را خواسته‌ای‌، این تصور درگرفته که دیگری نمی‌تواند باشد یا با دیگری قابل جمع نیست. به کشورها و حکومت‌ها و جوامع نگاه کنید. به سادگی می‌توانید دریابید شادترین و خوش‌بخت‌ترین، آنان‌اند که هر چهار را دارند و گرفتار‌ترین، آنها که یکی یا دو فقره را فدای دیگری کرده‌اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی  عصر ایران ، تاریخ انتشار:  7شهریور1400، کدخبر: ،www.asriran.com،800470

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
رضا جارچی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
0
2
متاسفانه بنظر می رسد .اشتباهی در خواندن مطلب بوده که آن را با تدبیر مدن که اصلا در فلسفه نیز چنین تقسیم بندی وجود ندارد،توجیه کنیم .در تقسیم بندی حکمت عملی سه قسم وجود دارد ۱_اخلاق۲_تدبیر منزل۳-سیاست مدن یا مدینه که اگر منظور رییس جمهور تدبیر مدن باشد از قسمت دوم تدبیر و از قسمت سوم مدن اخذ شده که البته ترکیب جدید می باشد که دارای معنی از قضا می باشد .حال دو پرسش مطرح است تدبیر و درایت در مقابل سیاست از دایره شمول کمتری برخوردار است که برای اجتماعات کوچکتر مانند خانه(منزل),مدرسه،محله کاربرد دارد و سیاست کلان تر از تدبیر است و در سطح کشور و جامعه به منطق نزدیکتر و حال پرسش دوم اساسی تر این است که رییس جمهور در مقام مثال در ادامه و توضیح تدبیر مدون،نخ تسبیح که گردآور و جمع کننده و تدوینگر دانه های تسبیح است مثال می آورد که بنظر می رسد نگارش کننده متن منظور مدون را داشته و رییس جمهور اشتباه در قرائت متن داشته و با جایگاه وزارت کشور که رابط و ارتباط دهنده سایر وزارت خانه ها می باشد مدون به صواب نزدیک تر است.حال بدتر از همه عدم پذیرش و شاید توجیه آوردن دوستان فلسفه خوانده پیرامونی ایشان برای یک خطای لفظی و ساختن اصطلاح جدید تدبیر مدن است!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
0
1
چقدر زیبا شرح دادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
درود بر شما احتمالا تسبیح دستش بوده ........ زده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین