پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
مشاور ارشد اسبق کاخ سفید معتقد است: هدف امریکا باید پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه ، نه تغییر رژیم این کشور باشد.

شعار سال: خبرگزاری نشنال اینترست مقاله ای از «آمیتای اتزیونی» مشاور ارشد کاخ سفید و استاد دانشگاه جرج واشنگتن منتشر کرده است که در آن این سیاستمدار آمریکایی می گوید: هدف دولت ایالات متحده آمریکا باید خاتمه جنگ داخلی در سوریه باشد و نباید تغییر رژیم این کشور را دنبال کند. این گزارش در ادامه می آید.

در حال حاضر بحث داغ مشاوران سیاست خارجی دولت «هیلاری کلینتون»در مورد اقداماتی است که امریکا باید در سوریه انجام دهد؛ اگر وی رئیس جمهور بعدی آمریکا شود. در واقع این بحث میان کسانی است که می خواهند آمریکا در این کشور بیشتر درگیر شده و از ایجاد منطقه امن برای پناهندگان و منطقه پرواز ممنوع حمایت می کنند و کسانی که معتقد هستند درگیری بیشتر آمریکا برای این کشور خطرآفرین بوده و مضرات درگیری بیشتر از سود آن است.

به طور کلی اقداماتی که ایالات متحده امریکا باید جهت حل بحران سوریه و کمک به مردم این کشور انجام دهد عبارتند از:

1.گام اولیه ایالات متحده آمریکا جهت حل بحران سوریه نه تنها باید این باشد که به دنبال تغییر اجباری نظام سوریه نباشد، بلکه باید تلاش کند مخاصمات مسلحانه قطع شده و مذاکره و توافق بین طرفین درگیر در جنگ آغاز شود. از زمان وقوع جنگ داخلی در سوریه تاکنون، ایالات متحده آمریکا همواره تاکید کرده است به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات، «بشار اسد» رئیس جمهورمنتخب مردم سوریه باید از قدرت کناره گیری کند. واقعیت این است که در یک و سال نیم گذشته نیز امریکا بر این موضع تاکید کرده است .

در واقع موضع امریکا در مورد برکناری اجباری «بشار اسد» از قدرت بر اساس نظریه «نومحافظه کارانه» است. بر اساس این نظریه ماموریت ایالات متحده آمریکا در سیستم بین الملل این است: رژیم هایی که در مسیر پیشروی جهان به سوی دموکراسی قرار دارند (به عنوان مانع عمل می کنند) باید تحت فشار قرار گیرند و در نهایت حذف شوند. سیاستمداران آمریکایی بر این باور هستند که حکومت اسد به هر حال در آستانه فروپاشی قرار دارد پس بهتر است هر چه زودتر اسد از صحنه قدرت برکنار شود.

اما اگر با دیدی باز به وضعیت سوریه و قدرت حکومت اسد نگاه کنیم، در خواهیم یافت که قدرت این حکومت در طی جنگ داخلی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته است.

با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت وقتی از رهبر حزبی خواسته می شود خودش برکنار شود و برای برکناری خودش تلاش کند بسیار بعید است وی با این خواسته موافقت کند. در مورد «بشار اسد» نیز این قضیه صحت دارد. اما سوال اساسی که تاکنون هیچ سیاستمداری در امریکا به آن پاسخ نداده این است که چرا آمریکا بر این باور است که هر کس در سوریه به قدرت برسد قطعا از اسد بهتر است؟

ایالات متحده آمریکا باید در حال حاضر اهداف بشردوستانه را در سوریه دنبال کرده و جان هزاران غیر نظامی بیگناه در این کشور را نجات دهد. واشنگتن باید تمهیداتی در نظر بگیرد تا از مهاجرت میلیون ها نفر از مردم سوریه به کشورهای همسایه و اروپا جلوگیری به عمل آید. پس اولویت امریکا در سوریه نباید حذف «بشار اسد» از قدرت باشد.

گام بعدی این است که آمریکا باید به نقش روسیه در منطقه خاورمیانه توجه داشته باشد. با توجه به نظریات کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا (2016) می توان به راحتی فهمید که جناح راست می خواهد روابط کنونی با روسیه را حفظ کرده و همچنان به فشار جهت اخراج نیروهای روس از اوکراین و خاورمیانه ادامه دهد.

سیاستمداران امریکایی باید این واقعیت را بدانند که روسیه در سوریه سرمایه گذاری کرده و از حکومت «بشار اسد» به شدت حمایت می کند. بعد از اینکه امریکا عراق را اشغال کرد، روسیه یکی از مهمترین متحدین خود در خاورمیانه را از دست داد. عراق یکی از متحدین روسیه در خاور میانه بود و روسیه بر حکومت بعث صدام حسین نفوذ داشت. بعد از عراق روسیه به سمت مصر متمایل شد.

اما در حال حاضر اگر روابط گرم روسیه با ایران را نادیده بگیریم، تنها متحد واقعی این کشور در خاورمیانه، سوریه است. دریای مدیترانه و ساحل آن در سوریه تنها مکانی است که در آن روسیه دارای پایگاه نیروی دریایی عظیم بوده و اخیرا پایگاه هوایی نیز ساخته است. بنابراین حفظ اسد در قدرت برای روسیه بسیار مهم است و به جرات می توان گفت که برکناری اسد از قدرت برای امریکا تا این حد اهمیت ندارد. بنابراین بدون همکاری روسیه حل بحران سوریه غیرممکن است. امریکا نباید خواهان برکناری اسد از قدرت باشد و باید با حکومت «بشار اسد» و شورشیان این کشور جهت رسیدن به توافق مذاکره نماید.

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که اگر روسیه در جنگ سوریه منافعش تامین شود به سختی به مذاکره تن خواهد داد. بنابراین جهت حل جنگ سوریه باید دست از انتقاد از اقدامات روسیه و حکومت اسد کشید و با این کشور همکاری نمود.

مسئله مهمی که در این مرحله پیش می آید این است که اگر امریکا خواهان باقی ماندن اسد در قدرت باشد و با روسیه همکاری نماید، ترکیه و عربستان - متحدین منطقه ای آن - ناراضی خواهند بود. واقعیت این است که سعودیها تاکنون اقداماتی را جهت حل بحران سوریه انجام داده اند، هر چند با اکره، زیرا آنها به پشتیبانی امریکا در جنگ یمن و انجام اصلاحات داخلی نیاز دارند.

به نظر می رسد ترکیه از خواسته خود به راحتی نگذرد و با امریکا در این مورد همکاری نکند. اما رهبران این کشور باید بدانند اگر ترکیه کمک رسانی به داعش را متوقف کند، مناطق کردنشین را بمباران نکند و سربازان خود از سوریه را فراخواند، ثبات در منطقه خاورمیانه برقرار شده و وضعیت برای آنکارا جهت فعالیت و رسیدن به منافع خود بهتر خواهد بود.

ایالات متحده آمریکا باید در مورد سوریه و آینده این کشور نقشه جدیدی طراحی کند. کشور سوریه دارای تنوع قومی و مذهبی خاص خود است و باید به صورت فدرال اداره شود. مرزهای ایالت ها در دولت فدرال سوریه باید درمذاکرات چندجانبه تعیین شوند. در آخر باید گفت که شکست نیروهای داعش به مراتب آسانتر از شکست گروههای دیگر در سوریه است زیرا این گروه جایگاهی در فدراسیون سوریه نخواهد داشت.

ممکن است افرادی با این پیشنهادات مخالفت کنند اما نکته اصلی این است که هدف ایالات متحده باید خاتمه جنگ در سوریه باشد نه حذف «بشار اسد» از قدرت. جهت حل بحران سوریه امریکا باید با روسیه همکاری کرده هر چند ممکن است به مذاق برخی از سیاستمداران و نظامیان ناخوشایند باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 18 آبان 95 ، کد مطلب: 3810757: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین