پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۹۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
مصطفی میرسلیم بیان کرد: با اجرای طرح واردات خودرو در واقع ما مسئولین به جای تأیید و تشویق تولید داخل، مشوق کارخانه‌های خارجی می‌شویم.
شعار سال: مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در خصوص طرح واردات خودرو مجلس اظهار کرد: به چند دلیل مخالف طرح واردات خودرو هستم. اول اینکه مصوبۀ قبلی مجلس موضوع واردات خودرو‌های تمام برقی و دونیرو را مطرح می‌‎کرد که شورای نگهبان آن را رد کرد. متاسفانه در این اصلاحیه علاوه بر آن دو مورد قبلی، خودرو‌های بنزینی و گازسوز نیز اضافه شده است. آن هم در حالی که دو مورد اخیر تولید انبوه داخلی دارد و به هیچ وجه واردات مشابه آن صحیح نیست.

وی افزود: دو مورد اولیه نیز کماکان اشکالات اصلی را دارد و به جای واردات باید از آنچه در کشور خودمان تولید شده و به ویژه خودروی دونیروی پایۀ برقی که در سال ۹۳ رونمایی شده، پشتیبانی شود تا به تولید انبوه برسد و این همان روشی است که خودروسازان دیگر کشور‌ها با پشتیبانی دولت‌هایشان دنبال کرده‌اند و امروز به سطحی از توانایی رسیده‌اند که می‌توانند صادرات داشته باشند و از محل درآمد صادراتی خود هزینه‌های سرمایه‌گذاری را به کشور‌های دیگر بازگردانند.

این نماینده مجلس با انتقاد از طرح واردات خودرو تصریح کرد: با اجرای این مصوبه در واقع ما مسئولین به جای تأیید و تشویق تولید داخل، مشوق کارخانه‌های خارجی می‌شویم. اجرائی شدن این طرح قطعا جلوی پیشرفت ما در زمینه‌های مختلف خودروسازی که خود در آن موفق به طراحی و ساخت داخلی شده‌ایم را می‌گیرد و بعلاوه نتیجه زحمات دانشمندان جوان ما را به هدر می‌دهد و آن‌ها دلسرد می‌شوند. ضمنا تولید داخل ضربه می‌خورد، اشتغال مولد کاهش می‌یابد و همه این نتایج مستقیما به ضرر مردم است و برخلاف تدبیر ابلاغی امسال رهبری یعنی رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید داخلی است.

میرسلیم اجرای این طرح را به نفع وارد کنندگان و دلالان دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت که شرکت‌های خارجی برای دفع رقبای خود مبادرت به بازارشکنی می‌کنند و برای جلوگیری از رشد و پیشرفت ما حتی حاضر می‌شوند کالای خود را به قیمتی صادر کنند که در کوتاه مدت برایشان نفعی نداشته باشد تا بتوانند در میان مدت بازار ما را تسخیر کنند و آنگاه به منافع اصلی خودشان برسند.

وی گفت: بعد ما در این فاصله اجرای این طرح قابلیت‌های طراحی و خودکفایی خود را از دست می‌دهیم و نیروی متخصص ما متمایل به کوچ کردن می‌شوند و تولید داخلی ابتر می‌ماند. شاید اشکالاتی به لحاظ کیفیت بر تولیدات ما وارد باشد، ولی راه اصلی برطرف کردن آن اشکالات، تحقیر و تعطیلی صنعت داخلی نیست. بلکه پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نیز حمایت از تجاری‌سازی محصولات تولیدی نیمه صنعتی و رونمایی شده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جمع بندی خود از طرح واردات خودرو خاطرنشان کرد: به طور خلاصه این مصوبه کاملا برضد فعالیت‌های توسعه‌ای و خودکفایی و علیه پشتیبانی از تولید داخل و خلاف سیاست‌های اشتغال مولد و جذب نیرو‌های متخصص داخلی است. تهیۀ این مصوبه بدون مشورت لازم با اهل فن انجام گرفته است و شایسته است مجلس انقلابی دقت بیشتری در تدوین و اصلاح این قبیل پیشنهاد‌ها بنماید.

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ۹۰ اقتصادی، تاریخ انتشار: ۲۷شهریور۱۴۰۰، کد خبر: ۹۰eghtesadi.com/۲۱۴۳۸۵۰
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین