پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور گفت: مردم علی‌رغم تنگنا‌ها و کرونا و مشکلات کسب و کاسبی، حدود ۱۵۹۰میلیارد تومان مطابق دو برابر سال گذشته در شش‌ماه امسال به ستاد‌های دیه کمک کرده‌اند که بیش از ۸۰درصد تعهدات آن انجام شده است.

  شعار سال:  نشست خبری اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور، پیش از ظهر امروز یکشنبه 11 مهر در محل این ستاد برگزار شد. جولایی در آغاز این نشست با بیان آیاتی از قرآن کریم و نیز احادیث از حضرات ائمه معصومین(ع) در بحث فعالیت خیّری،‌ از کمک مالی 5162 نفر از هم‌وطنان تنها در شهریور امسال به ستاد دیه برای آزادی زندانیان خبر داد و گفت: همچنین 65 نفر از خیّرین کشور هم در ماه گذشته به دفتر جذب مشارکت‌های ستاد دیه مراجعه کردند و کمک‌های خود را ارائه دادند.
 
وی در ادامه گفت: بر اساس آیه 280 سوره بقره که به طلبکاران توصیه می‌کند که "با بدهکاران مدارا کنید و اگر به آنها ببخشید برای شما نیکوتر است"، ستاد دیه کشور در ارتباط صلح و سازش قدم برمی‌دارد؛‌ به‌ویژه در ارتباط با بحث اختلافات بین خانواده‌ها که سعی در صلح و سازش و ایجاد وحدت و محبت بین خانواده‌ها دارد تا از طلاق جلوگیری شود.
 
وی افزود: مردم علی‌رغم تنگناها و کرونا و مشکلات کسب و کاسبی، حدود 1590 میلیارد تومان مطابق دو برابر سال گذشته در شش‌ماه امسال به ستادهای دیه کمک کرده‌اند که بیش از 80 درصد تعهدات آن انجام شده است.
 
جولایی سپس گزارش کوتاهی از عملکرد ستاد دیه در سه دهه فعالیت آن ارائه داد و طی آن گفت: از سال 69 و با آغاز فعالیت ستاد دیه کشور بیش از 150 هزار زندانی غیرعمد بدهکار مالی، دیه حوادث رانندگی و دیه حوادث کارگاهی از زندان آزاد شده‌اند.
 
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که ستاد دیه در مدت 18 سال فعالیت کرد تا به سرانجام برسد، تصویب قانون مترقی بیمه اجباری شخص ثالث است. قبل از تصویب و دائمی شدن این قانون هرکس تصادف می‌کرد یک‌سره به زندان می‌رفت. ستاد کار مطالعاتی انجام داد و متوجه شدیم بیش از 50 درصد زندانیان حوادث رانندگی گواهینامه و بیش از 70 درصد بیمه‌نامه ندارند یا بیمه‌نامه آنها ناقص است، با مجلس مذاکرات خود را انجام دادیم و قانون در صحن مطرح شد و به‌عنوان قانون آزمایشی برای 5 سال تصویب شد.
 
جولایی ادامه داد: زمان تصویب قانون در 31 اردیبهشت 87 پنجاه درصد زندانیان برای تصادفات بود. در زمان حاضر هم به‌جای اینکه روزی 50 تا 60 راننده وارد زندان شود، روزانه یک الی 3 راننده به‌دلیل حوادث رانندگی و نداشتن بیمه به زندان می‌روند، در نهایت با فعالیت بی‌وقفه ستاد دیه در 20 اردیبهشت 95 در مجلس شورای اسلامی این قانون دائمی شد، در نتیجه این تلاش‌ها الآن به‌جای 300هزار راننده در زندان حداکثر 100 راننده بدهکار در زندان داریم.
 
وی اضافه کرد: کار بزرگ دیگر ستاد دیه کشور، پیگیری تصویب رفع جنبه کیفری از صداق بالای 110 سکه بود، همچنین دیدیم که بدهکاران مالی چک و سفته و نظایر آن رو به افزایش است و با مجلس تلاش کردیم قانون جدید چک تصویب شود که بعد از چند سال تلاش قانون چک اصلاح شد. آمار و منحنی‌های بانک مرکزی بیانگر این است که هر ماه تعداد چک‌های برگشتی رو به نزول است و چک‌های وصولی جنبه صعودی دارد.
 
جولایی با تأکید بر اینکه اگر ستاد دیه کشور وارد این مسائل نمی‌شد و به گلریزان‌های ماه‌های رمضان اکفتا می‌کرد نتایج درخشان امروز حاصل نمی‌شد، گفت: ستاد دیه از حمایت مادی و معنوی مقام معظم رهبری برخوردار است. در گلریزان 1400 مقام معظم رهبری 500 میلیون تومان کمک فرمودند و در ادامه رؤسای سه قوه و بعد مردم عزیزمان هم کمک‌های خود را اعطا کردند، علاوه بر آن مقام معظم رهبری 3 میلیارد و 63 میلیون تومان در دهه اخیر کمک فرموده‌اند و البته در جریان سفرهای استانی که داشتند هم کمک‌هایی به ستادهای استانی اعطا می‌فرمایند؛ مثلاً در کرمانشاه 5 میلیارد تومان کمک کردند و کمکی هم در خراسان شمالی داشتند.
 
وی با تأکید بر اینکه یکی از کارها و دستورات دینی بحث گذشت رضایتمندانه طلبکاران است، گفت: در هر سال حدود 50 درصد طلبکاران از طلب خود گذشت می‌کنند که کمک بزرگی برای آزادی زندانیان است. امسال و تا کنون حدود 70 درصد گذشت رضایتمندانه را از طلبکاران داشتیم که آمار بسیار خوشحال‌کننده‌ای است.
 
رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور سپس با تشریح برخی طرح‌های ویژه آزادسازی زندانیان مالی غیرعمد این ستاد، گفت: ستاد دیه موفق شد در سالروز شهادت سردار سلیمانی 707 نفر از زندانیان غیرعمد را در قالب طرح نذر آزادی از زندان‌ها آزاد کند. استقبال خوبی از سوی مردم از طرح هر هیئت آزادی یک زندانی شد که به این ترتیب 72 زندانی در تبریز، 90 زندانی در البرز، 65 زندانی در رشت و به همین ترتیب در استان‌های دیگر آزاد شدند، همچنین در طرح‌های مشارکتی هم تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، صندوق بازنشستگی، بنیاد شهید و بنیاد کرامت رضوی(ع) منعقد کرده‌ایم.
 
وی با تأکید بر اینکه "زندانی مالی غیرعمد با مبالغ زیر 150 میلیون تومان بدهی در زندان نداریم"، گفت: الآن دنبال این هستیم که برای مبالغ بالای یک‌میلیارد تومان هم رضایت شاکی را فراهم کنند تا با کمتر از این مبلغ زندانیان بدهکار از زندان آزاد شوند.
 
جولایی همچنین گفت: آمار زندانیان غیرعمد در کشور 10هزار و 680 نفر است که از این تعداد 4673 نفر مشمول کمک هستند و جرم‌های دیگری ندارند. پرونده این زندانیان غیرعمد در دست اقدام است. همچنین از نظر رتبه‌بندی کشوری تهران با 999 زندانی، اصفهان 995 محبوس و فارس با 762 محکوم، بیشترین زندانی غیرعمد را دارند و در مقابل سیستان و بلوچستان با 26 محبوس و هرمزگان با 46 مددجو، کمترین جمعیت زندانی مالی غیرعمد را در سراسر کشور دارند.
 
وی در ادامه درباره عملکرد ستاد دیه در سال 1400 گفت: در شش ماه نخست امسال 3689 نفر به‌همت خیّرین ستاد دیه کشور از زندان آزاد شدند که از این تعداد 147 نفر خانم‌ها و 3542 نفر محکومین مرد بودند که اینها از زندان‌ها آزاد شدند. مجموع بدهی اینها 13هزار میلیارد ریال بود. تعداد 433 پرونده را عزیزانمان فقط با صلح و سازش و بدون اینکه رقمی پرداخت شود رضایت گرفتند و بدهکاران از زندان‌ها آزاد شدند یعنی 38 درصد بدهی از سوی طلبکاران گذشت شده است.
 
جولایی اعلام کرد: از سال 90 تا 99 شمسی، 89هزار و 899 نفر که مجموع بدهی آنها بیش از 12هزار میلیارد تومان بود با تلاش ستاد دیه کشور آزاد شدند البته این رقم بدهی با فعالیت اعضای ستاد دیه به 5760 میلیارد تومان تقلیل یافته بود، از طرفی، از ابتدای سال تاکنون مبلغ 161میلیارد و 444میلیون تومان برای آزادی قریب به 4هزار زندانی غیرعمد ستاد دیه کشور در جدول فرآیند آزادسازی تهیه شده است که عبارت از کمک‌های مردمی، گذشت رضایتمندان، آورده زندانی، اعسار و وام‌هایی است که بانک‌های ملی، ملت، تجارت و صادرات اعطا می‌کنند. گفتنی است؛ وام به زندانیان از سوی بانک‌های عاملی که عنوان شد تا 200میلیون تومان بدون بهره و با کارمزد 4 درصد است که به‌دنبال ارتقای آن به 500میلیون تومان هستیم.
 
وی سپس با انتقاد از فعالیت‌های موازی برخی از چهره‌های تلویزیونی در جمع‌آوری مبالغی برای آزادی زندانیان گفت: در بحث آزادی زندانیان مالی غیرعمد ستاد دیه کشور فعالیت می‌کند و نیاز به کار موازی نیست، برخی هنرمندان و صداوسیما هم کارهایی می‌کنند که در نتیجه اقداماتشان و با صرف پولی که هزینه کرده‌اند، زندانیان جرائم عمد از زندان آزاد می‌شوند، ما با بسیاری از اینها برخورد داشتیم و حتی برخی تحویل دستگاه قضا هم شدند. یکی از این افراد هم حسین هدایتی بود که الآن در زندان است. او در جلسات گلریزان چک می‌داد اما چک‌هایش برگشت می‌خورد و فقط به‌دنبال مطرح کردن اسم خود بود.
 
جولایی ادامه داد: اما در عین حال الآن هنرمندی است که فقط برای ستاد دیه کمک‌ها را جمع می‌کند، منظورم آقای محسن چاوشی است که در هر استانی، شماره حساب ستاد دیه آن استان را می‌دهد و هنوز راضی نشده است که به‌صورت حضوری خدمت ایشان برسیم و از او تشکر کنیم و می‌گوید که برای رضای خدا کار می‌کند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:  11 مهر  1400، کدخبر:2583101 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین