پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
دکتر محمد طبیبیان در انتقاداتی تند نسبت به صحبت‌های مرتضی آقا تهرانی که گفته بود ” بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب باید بپذیریم ابزار دیگری به غیر از تجربه و عقل به نام وحی وجود دارد که خطا پذیر هم نیست. ” با تفاوت قائل شدن بین دو اصطلاح و حوزه خود مالک دین پنداری با خود طالب دین دانستن، ایشان را به پاسخگویی به پنج سوال اساسی دعوت کرده است.
شعار سال: این آقا که خود می‌گوید به جّد و جهد دنبال محدود کردن اینترنت است برای توجیه کار‌های خود جمله جالبی هم گفته اند؛
” بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب باید بپذیریم ابزار دیگری به غیر از تجربه و عقل به نام وحی وجود دارد که خطا پذیر هم نیست. ”
یکم، تا اینجا درست که وحی هم در بین باورمندان به ادیان مطرح است. اما وحی به ایشان و مشابه ایشان نازل نمی‌شود و فقط در کتاب‌های ادیان آسمانی توسط پیامبران مطرح شده است.
دوم، تجلی وحی در تاریخ و حیات انسان‌های باورمند عبارت است از: خداشناسی، آئین‌های عبادی و اخلاق.
سوم، شاید علم مارا به حیطه اخلاق راهنمایی نکند، چون موضوع علم نیست، اما تجربه، فلسفه و آموزش‌های دینی این کار را می‌کند.
اما مبنای اخلاق چیست؟ از حضرت علی (ع) نقل شده که آنچه را به خود نمی‌پسندی به دیگران مپسند. این گزاره به شکل اندکی متفاوت مبنای اخلاق کانتی هم هست. به این معنی؛ تصور کن اگر نیت داری کاری انجام دهی که اگر رواج عام یافت و روزگاری که به سر خودت آمد آن را نپسندیدی پس بدان آن کار اخلاقی نیست.
چهارم، این آقا قصد دارند میلیون‌ها انسان که کسب و کارشان به اینترنت بر می‌گردد، پژوهش و تحقیق و آموزش آنان به اینترنت مربوط است، و میلیون‌ها نفر که حق خودشان می‌دانند به منابع خبری و اطلاعات بدون محدویت دسترسی داشته باشند را محروم کنند. بد نیست به جای کلی گویی و پنهان شدن پشت مفاهیم مقدس به این شیوه‌ای که عمل می‌کنند، دوکلمه در مورد این که کارشان را از کجای جدول اخلاق برگرفته از وحی استخراج کرده اند، توضیح بدهند.
پنجم، چگونه و از کجا عملکردن خلاف متن سوگند وسایر مفاد قانون اساسی در مورد حفظ حقوق و آزادی‌های مردم و توجه نکردن به اراده و خواست مردم به عنوان نماینده را برحسب وحی و اخلاق توجیه می‌کنند؟

دکتر محمد طبیبیان

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین