پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت ادامه مذاکرات، ایران باید متن آن را بنویسد چرا که متن اروپایی‌ها مورد قبول ما نیست.
 
شعار سال: عباس گلرو درباره اظهارات برخی از مقامات غربی مبنی بر اینکه باید درباره مسائل موشکی ایران هم مذاکره انجام شود، اظهار کرد: هم از محتوای برجام و هم از خروج آمریکایی‌ها از برجام و عدم التزام اروپایی‌ها به این توافقنامه، می‌توان دریافت که از ابتدا برای غربی‌ها فقط بحث فنی و هسته‌ای در مذاکرات مطرح نبوده است.
وی متذکر شد: بسیاری از کشور‌های غربی به ویژه انگلیس، آلمان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل بار‌ها درباره ضرورت مذاکره پیرامون مسائل موشکی ایران نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

غربی‌ها دنبال مذاکره درباره مسائل موشکی ما بودند

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در واقع، کشورهای اروپایی عضو برجام در عین حال که خروج آمریکا از برجام را مذمت می‌کردند، اما بیشتر تمرکزشان روی سیاست منطقه‌ای ایران و مسائل موشکی کشورمان بود.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این مسائل نشان می‌دهد که غربی‌ها اساساً در برجام و مذاکرات فقط به دنبال این نبودند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شود، بلکه یکی از اهداف اصلی آنان مذاکره درباره سیاست‌های منطقه‌ای و مسائل موشکی ایران بود.

گلرو ادامه داد: البته اسرائیلی‌ها در این زمینه اعمال نفوذ می‌کنند و برخی از قدرت‌های منطقه چون عربستان سعودی هم که با کشور ما مشکل موجودیتی دارند، دنبال این مسائل و مذاکره درباره سیاست‌های منطقه‌ای و مسائل موشکی ایران هستند.

نباید درباره توانمندی‌های مشروع نظامی مذاکره کرد

وی تأکید کرد: ما الان از مذاکره درباره مسائل منطقه‌ای و موشکی عبور کردیم و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که درباره توانمندی‌های مشروع نظامی یک کشور مذاکره شود و کشورهایی که به دنبال این مسائل هستند، وقاحت خودشان را نشان می‌دهند.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران در هوشیاری و یکپارچگی کامل است و چنین شرط و شروطی را در مذاکرات نخواهد پذیرفت. از سوی دیگر اگر ایران تصمیم بگیرد و درباره برجام مذاکره جدیدی انجام دهد، در حق اروپایی‌ها که عهدشکنی کرده‌اند، خیلی لطف کرده است.

غربی‌ها حق ندارند برای ما شرط و شروط بگذارند

گلرو گفت: کشورهای غربی به دنبال آن بودند که جمهوری اسلامی ایران را در زمینه توانمندی‌های هسته‌ای از درون تهی کنند اما نتوانستند به این هدف شوم خود دست یابند. در شرایطی که آنان تعهدات خود در برجام را انجام ندادند، حق ندارند برای ما شرط و شروط بگذارند.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت رئیسی باید با یک چارچوب و چیدمان جدیدی مذاکرات هسته‌ای را دنبال کند و در مذاکرات آتی هم نباید وقت‌کشی شود.

رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: غربی‌ها نباید هیچ شرط و شروطی برای ما بگذارند و دولت، مجلس و مردم این موضوع را نمی‌پذیرند. شرط و شروط زمانی منطقی است که متقابل باشد اما در شرایطی که غربی‌ها بدعهدی کردند، غیرمنطقی و غیر قابل قبول است.

وی با تأکید بر اینکه این بار ما باید متن مذاکرات را بنویسیم، گفت: متن اروپایی‌ها مورد قبول ما نیست و متن مذاکرات را باید این بار مسئولان و کارشناسان ما به دقت بنویسند، تحویل غربی‌ها دهند و اگر آنان با متن ما موافقت کردند، آن وقت مذاکرات می‌تواند ادامه یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: 29 مهر 1400، کدخبر: 5332517،  www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین