پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
درحالی نزدیک به سه ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد که قیمت‌گذاری اجناس داخلی علی‌الخصوص نرخ سبد معیشت روزانه خانوار همچنان در شیب صعودی قرار دارد و با توجه به آمار مطرح در این زمینه بسیاری از خانوار‌ها با حداقل امکانات در حال گذران هستند و خط فقر ممتد را تجربه می‌کنند.
شعار سال: تعیین خط فقر اگرچه این روز‌ها به عنوان یکی از دغدغه‌های کارشناسان ذی‌ربط مطرح می‌شود که با توجه به شرایط حاکم در بازار اقتصاد کنونی، طرح برنامه‌ای مبتنی بر اوضاع فعلی و چیدمان مؤلفه‌ای برای رفع این معضل از جمله اولویت‌هایی است که ضرورت اقدام عاجل در این زمینه را می‌طلبد.

در این راستا یکی از مواردی که در اخبار امروز به آن اشاره و مورد بررسی قرار گرفت: تعیین خط فقر "بومی" و قیمت‌گذاری «سبد هزینه خانوارها» بر اساس شرایط آن‌ها است. مهمی که از سوی رئیس مرکز پایش فقر کمیته امداد مطرح شد.

ابراهیم باغبانی از طراحی مدل بومی تعیین خط فقر توسط کمیته امداد خبر داد و گفت: در بخش فقر خوراکی و فقر غیرخوراکی برای اولین بار استانداردسازی جدیدی در کمیته امداد متناسب با شرایط خانواده‌ها شکل گرفته است و اکنون این سبد، استانداردسازی و قیمت‌گیری می‌شود.

«وی با اشاره به اینکه مدل بومی تعیین خط فقر توسط کمیته امداد طراحی شده است، گفت: در بخش فقر خوراک و فقر غیرخوراک برای اولین بار استانداردسازی جدیدی در کمیته امداد متناسب با شرایط خانواده‌ها شکل گرفته است و اکنون این سبد استانداردسازی و قیمت‌گیری می‌شود و حدودا حداقل مبلغ مورد نیاز یک نفر در بخش خوراک که باید داشته باشد به صورت آنلاین در ۱۸۳۵ نقطه کشور تولید و مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس این مدل زیر ساخت لازم به همراه سیستم نرم افزاری آنلاینی فراهم شده است که به تفکیک هر منطقه متفاوت است، ادامه داد: قیمت سبدی که تولید می‌شود از جنس کاربردی است؛ خط فقری که بتواند در حوزه عملیات و اجرا، فقیر را از غیر فقیر تفکیک کند و کاربرد داشته باشد. برای اولین بار در کشور این بستر فراهم شده تا خط فقر هر خانواده‌ای در هر موقعیت مکانی که زندگی می‌کند، مشخص شود. در این مدل بومی این‌گونه نیست که خط فقری را در نظر بگیریم و آن را مشمول همه بدون توجه به تفاوت‌های منطقه‌ای بدانیم، بلکه برای هر خانواده‌ای حداقل‌هایی در حوزه خوراک و غیرخوراک مشخص و استانداردسازی شده است. فرآیند این مدل بر اساس مطالعات علمی و برمبنای نظر نخبگان طراحی شده است و اساتید برجسته اقتصادی نسبت به این مدل نظرات خود را ارائه می‌دهند. رئیس مرکز پایش فقر کمیته امداد اظهار کرد: در صورتی که این مدل نهایی شود، برای هر خانواده برمبنای آن حداقل‌ها اعلام می‌کنیم که خانواده نیاز به چه اقلامی و چه مبلغی دارد تا بتواند حداقل زندگی خود را اداره کند.

وی همچین اذعان کرد: پس از مشخص شدن حداقلی‌های هر خانوار و شناسایی آن‌ها، آمار افرادی که حداقل‌های موردنیاز را ندارند مشخص می‌شود و براین اساس اگر قرار است منابع کشور اختصاص پیدا کند، باید به این افراد اختصاص پیدا کند».

این مهم درحالی امروز به عنوان سوژه قابل توجهی در بسیاری از پایگاه‌های خبری بارگذاری شد که برنامه‌ریزی درجهت رفع نابرابری‌ها و ایجاد تعادل در زمینه اقتصادی و کمرنگ کردن خط فقر از جمله موضوعات اساسی در جامعه کنونی است که روز‌های آتی مشخص خواهد کرد که این برنامه تا چه حد مورد بررسی قرار گرفته و با خروجیِ مثبت کارساز خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از امید بانوان، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۷۳۷، www.omidebanovan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین