پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۱۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
پنتو تال یا " سرم حقیقت " نامی محاوره‌ای برای طیف وسیعی از دارو‌های عموما روانگردان است که در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات افراد از موضوعاتی که قادر نیستند ارائه دهند یا تمایلی به ارائه آن ندارند، استفاده می‌شود. قوانین تولید و استفاده از این دارو‌ها در کشور‌های مختلف برای گرفتن اعتراف در دادگاه‌ها و سیستم‌های امنیتی متفاوت بوده و در جمهوری اسلامی ایران همانند بسیاری از کشور‌های دنیا، وفق قانون استفاده از این مواد جایز نبوده و فاقد کاربرد عمومی یا سازمانی است. اخیرا بدلیل درز داروی مورد اشاره در بازار سیاه جهانی، بازار شایعات و احتمالات مربوط به استفاده تروریستی از آن بشدت داغ شده است.
شعار سال: سرم حقیقت طیفی از دارو‌های رونگردان بوده که ضمن کاربرد پزشکی، می‌توانند مورد استفاده خوب و بد (در دامنه اقدامات قضایی، امنیتی و حتی تروریستی) قرار گیرند. عموما در دنیا استفاده از این دارو‌ها در جریان رسیدگی به پرونده‌های مدنی و کیفری، از نظر سیستم‌های حقوقی و قضایی مردود بوده و به عنوان ابزار تحقیق واقعی پذیرفته نشده‌است.
 
در ایالات متحده پیشنهاد شده‌است که استفاده از آن‌ها نقض بالقوه متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده (حق سکوت) محسوب شود. نگرانی‌هایی نیز از طریق دادگاه حقوق بشر اروپا با این استدلال مطرح شده‌است که استفاده از سرم حقیقت می‌تواند نقض حقوق بشر برای عاری بودن از برخورد تحقیرآمیز تلقی شود یا نوعی شکنجه محسوب گردد. در جمهوری اسلامی ایران نیز، استفاده از این دارو‌ها برای کاربرد‌های غیر پزشکی، وفق قانون ممنوع اعلام شده است.

از جمله تأثیرات سرم حقیقت این است که به محض تزریق این سرم، فرد به طور معمول بسیار اهل گفتگو و مراوده می‌شود و بدون تأمل افکارش را بیان می‌کند. این ماده در واقع توان داوری و قدرت تمرکز فرد قربانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کارشناس بازجویی (مثلا قضایی، امنیتی، و حتی تروریستی) را قادر می‌کند تا فرد قربانی را به سوی اعتراف در زمینه اطلاعات مطلوب بازجو هدایت کند.

با توجه به ورود این دارو به بازار‌های سیاه جهانی، شایعاتی چند در حال شنیده شدن است (خصوصا اقدامات مجرمانه با تاکید بر سرقت و مسائل درون خانوادگی) که منشا حقیقت نداشته و بیشتر شبیه داستان سرایی و رویابافی هستند.
 
از سرم حقیقت یا اعتراف گیری چه می‌دانید؟
 
 
از سرم حقیقت یا اعتراف گیری چه می‌دانید؟
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
0
0
چرا حقیقت نداشته باشه. الان قرصش رو توی بازار به وفور می تونی پیدا کنی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین