پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۶۶۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: سازمان‌های دولتی مختلف مانند وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و... هر یک متولی لجستیک هستند. حتی در بخش‌هایی وزارت جهاد کشاورزی هم می‌گوید متولی لجستیک است. عملا یک متولی شاخص نداریم.
شعار سال: سیدعلی حسینی در مورد وضعیت لجستیکی ایران اظهار کرد: لجستیک به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی در هر کشور، عامل رشد اقتصادی و رقابت آن‌ها در زمینه تجارت بین‌المللی و داخلی خواهد بود. سیاست‌گذاران، پیاده‌سازی سیاست‌های منسجم و پایدار را برای یکپارچه‌سازی زنجیره تامین نه تنها در کشور‌های دارای بهترین عملکرد بلکه در کشور‌های نوظهور نیز به عنوان موتوری برای رشد ضروری می‌دانند. کشور‌هایی که دارای عملکرد ضعیف در حوزه لجستیک با هزینه بالا هستند نه تنها به دلیل هزینه حمل و نقل بلکه به علت زنجیره تامین غیرقابل اتکا در زنجیره ارزش جهانی دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: کشور‌ها برای عملکرد حوزه لجستیک از طریق ۶ شاخص فرعی ارزیابی می‌شوند که شامل کارایی فرآیند‌های ترخیص کالا یعنی سرعت و قابل پیش‌بینی بودن تشریفات گمرکی، کیفیت زیرساخت‌های تجاری و جابجایی مانند مبادی ورودی و جاده و فناوری اطلاعات، سهولت دسترسی به حمل و نقل بین‌المللی با قیمت رقابتی، شکل‌گیری وکیفیت خدمات لجستیکی یعنی عملکرد متصدیان حمل و نقل و کارگزاران گمرک، توانایی در تعقیب و ردیابی کالا‌های ارسالی و مناسب بودن زمان تحویل محموله به مشتری در زمان مورد انتظار.

رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شاخص عملکرد را هر دو سال یک بار بانک جهانی منتشر می‌کند. اعداد این شاخص برای ایران چندان مطلوب نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: ما باید در حوزه زنجیره تامین خودمان فعالیت کنیم. لجستیک صرفا حمل و نقل نیست بلکه یک بخش از زنجیره تامین است، نهاد راهبر لجستیک هم تنها با همراهی سایر دستگاه‌ها می‌تواند موفق عمل کند. ما می‌توانیم هزینه‌ها را در طول زنجیره تامین کنترل کنیم. اگر ما بتوانیم ایجاد هماهنگی در همه بخش‌های لجستیکی را در اولویت کار خود قرار دهیم می‌تواند به ما کمک بزرگی کند تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. با کاهش هزینه‌ها به نوعی قیمت تمام شده کالا‌های ما کم می‌شود که می‌تواند به نوعی به رقابت‌پذیری اقتصاد و شرکت‌های ما در صادرات و واردات کمک کند.

حسینی ادامه داد: پیشنهادی کمیسیون حمل و نقل در دوره گذشته داده بود و الان هم در حال پیگیری است این بود که ما باید در کشور یک نهاد متولی لجستیک داشته باشیم. اکنون سازمان‌های دولتی مختلف مانند وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و... هر یک متولی لجستیک هستند. حتی در بخش‌هایی وزارت جهاد کشاورزی هم می‌گوید متولی لجستیک است. ما عملا یک متولی شاخص نداریم. ما این پیشنهاد را به معاونت اول ریاست جمهوری در دوره گذشته کردیم که اگر قرار باشد در فرآیند‌های لجستیک ما پیشرفتی حاصل شود باید یک متولی واحد وجود داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: در کشور‌های دیگر دنیا شرکت‌های لجستیک کار‌های مربوطه را انجام می‌دهند. ما در ایران هنوز نظامی که بتوانیم شرکت‌های لجستیک را در بخش خصوصی شکل دهیم نداریم. علت هم این است که قوانین و مقررات و همچنین سازمان‌های دخیل تعدد زیادی دارند. کمیسیون حمل و نقل اتاق در وظایف خود این را می‌بیند که یک نهاد راهبر لجستیک در کشور داشته باشیم. امیداریم که بتوانیم در این دوره به نتایج خوبی برسیم که لجستیک ما یک دست شود و بتوانیم هزینه تمام شده زنجیره تامین را کاهش دهیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار:۱۱ آذر ۱۴۰۰، کد خبر:۱۱۶۲۱۶۳، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
0
بنظر میاد تو خیلی از بخشها جایگاهمون مناسب نیست که باید یه فکر درست و حسابی براش کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین