پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۷۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رفع معضلات زیست محیطی بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار امری محال و ناشدنی خواهد بود؛ البته توسعه به هر قیمتی و بدون توجه به آسیب‌های زیست محیطی و بدون آینده‌نگری می‌تواند بسیار مخرب باشد.
شعار سال: محمد نورصالحی امروز _یکشنبه ۲۱ آذرماه_ در بیست و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک میلاد حضرت زینب (س) به کادر درمان و به ویژه پرستاران، اظهار کرد: امیدواریم همواره با نگاه به زندگی درس‌آموز این بانوی بزرگ بتوانیم در مسیر مطالبه حق و ایستادگی در مقابل ظلم و فساد گام برداریم و در این راه استوار حرکت کنیم.

وی با اشاره به آلودگی هوا به عنوان دغدغه بسیار مهم این روز‌های مردم اصفهان، افزود: در واپسین روز‌های پاییز در حالی به استقبال زمستان می‌رویم که باز همانند سال‌های گذشته ریه‌های شهر مجالی برای تنفس ندارد و غبار آلودگی بر چهره کلانشهر اصفهان خودنمایی می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه متأسفانه هر سال شاهد هستیم که از تعداد روز‌های پاک کاسته می‌شود، تصریح کرد: معضل آلودگی هوا بخشی از زندگی روزمره شهروندان اصفهان شده که البته از تبعات مهم آن گسترش روزافزون بیماری‌های قلبی، ریوی و بالا رفتن آمار سرطان در بین مردم است.

وی ادامه داد: اصفهان در آلودگی هوا گوی سبقت را از کلانشهر‌های دیگر ربوده و عنوان آلوده‌ترین شهر ایران را به خود اختصاص داده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در ارزیابی علل و عوامل بحران‌های موجود باید به این نکته مهم توجه کرد که اصفهان از دهه‌های گذشته در چرخه نادرست توسعه قرار گرفته و شرایط این شهر متأثر از همین توسعه نامتوازن است، گفت: این مسیر غلط اکنون شهر را به یک بن بست زیست محیطی کشانده و به طور مشخص آب و هوا دو عامل زیستی محدود کننده در اصفهان است.

وی تاکید کرد: نمی‌توان سرنوشت کلانشهر مهمی مانند اصفهان را جدای از کشور مورد بررسی قرار داد چرا که وضعیت این کلانشهر تحت تأثیر دیگر مناطق قرار دارد.

نورصالحی اظهار کرد: ارتباط متقابل صنعت و شهر جزو مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه از جنبه‌های مختلف آلودگی‌های هوا، ترافیک و مهاجرپذیری قابل بررسی بوده، بنابراین بررسی چگونگی توسعه صنعتی برای بهبود شهر اصفهان یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه علاوه بر وظایفی که مسئولان و اداره کنندگان شهر برای بهبود کیفیت زندگی و شرایط زیست محیطی بر عهده دارند، ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند تغییر نگرش و رفتار مردم از طریق آموزش‌های محیط زیستی هستیم، گفت: از طریق آموزش در حوزه محیط زیست می‌توان به ترویج مهارت، توانایی و آگاهی در بین افراد و گروه‌های اجتماعی پرداخت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: رفع معضلات زیست محیطی بدون در نظر گرفتن توسعه پایدار امری محال و ناشدنی خواهد بود؛ البته توسعه به هر قیمتی و بدون توجه به آسیب‌های زیست محیطی و بدون آینده‌نگری می‌تواند بسیار مخرب باشد.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار باید بر اساس اصول و قواعد آمایش سرزمین برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: هرگونه توسعه‌ای که در آینده نتواند به روند فعالیتی خود به هر دلیلی ادامه دهد و یا اینکه ضرر و زیان‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست و منابع طبیعی وارد کند، یک توسعه ناپایدار محسوب می‌شود؛ حال سوال اینجاست که در شهری مانند اصفهان تعریف توسعه پایدار چقدر به عمل نزدیک شده است؟ جواب این سوال را شاید بتوان در شرایطی که با آن دست به گریبان هستیم، پیدا کنیم.

نورصالحی خاطرنشان کرد: توسعه بی‌رویه صنایع بدون در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی، فعالیت و استقرار صنایع آجرپزی و واحد‌های سنگ‌بری، شهرک‌های صنعتی در شعاع ۵۰ کیلومتری، حمل و نقل و ترافیک و تغییر کاربری اراضی نمونه‌های بارز توسعه ناپایدار در اصفهان محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: بدون در نظر گرفتن توجیه اقتصادی، تخریب نکردن محیط زیست و منابع طبیعی، برهم نزدن نظم اجتماعی و پایمال نکردن حقوق نسل‌های آتی نمی‌توان برای یک شهر برنامه بلند مدت در نظر گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه کلانشهر اصفهان در سال‌های اخیر با مشکلات و معضلات مختلفی در زمینه تأمین آب آشامیدنی، تأمین حقابه‌های کشاورزی و زیست محیطی مواجه بوده و این امر موجب بروز مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی، اجتماعی و امنیتی برای مردم اصفهان شده است، خاطرنشان کرد: امروز آسیب جدی که فلات مرکزی ایران را تهدید می‌کند؛ افت شدید تراز آب‌های زیرزمینی است که اثرات جبران ناپذیر آن مانند پدیده فرونشست، آینده سکونت در این استان را با تهدید مواجه کرده است.

وی تاکید کرد: باید به مسئله کمبود آب و به تبع آن پدیده خطرناک فرونشست زمین، آلودگی هوا را هم اضافه کنیم و بگوییم که اصفهان زیبا و شهری که چهار فصل آن رویایی و سرشار از شادابی بود دیگر نه آب دارد و نه هوایی که بتوان در آن تنفس کرد.

نورصالحی گفت: رفع معضلات و بحران‌های موجود اتحاد و همبستگی تمام ارگان‌های ذیربط را می‌طلبد و برای نجات این شهر جهانی باید همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور بسیج شود که در این راستا حتی ما فرصت اولویت بندی را هم نداریم و آب، خاک و هوا نیازمند عزم راسخ و بسیار جدی است تا بتوانیم حیات اصفهان را حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: متأسفانه مهمترین دلیل شرایط فعلی عمل نکردن به قانون است که مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد و جامعه را با بحران شدید آلودگی هوا روبرو کرده است؛ در این مسیر همه مسئولان ذیربط باید کاملاً در راستای قانون هوای پاک، مصوب مجلس شورای اسلامی، حرکت کرده و به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ارائه بودجه شهرداری گفت: امیدواریم در خصوص ارائه برنامه بودجه به شورای اسلامی شهر اصفهان دقت نظر صورت گیرد؛ در ماه‌های اخیر، دغدغه‌مندی مردم از طریق منتخبان آن‌ها در شورای اسلامی شهر اصفهان بیان شده و در حال حاضر وظیفه شهرداری این است که با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب و ارائه بودجه پیشنهادی مطابق با تهدید‌ها و فرصت‌های شهری، شرایط را برای داشتن شهری بهتر برای زندگی و در واقع زمینه سازی تحقق شعار "اصفهان، شهر زندگی" فراهم آورد.

وی تاکید کرد: در این راستا باید دقت نظر صورت گیرد تا مردم نتیجه یک برنامه‌ریزی بودجه‌ای درست و استراتژیک را در سال آینده و در مسیر حرکت مدیریت شهری احساس کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایمنا، تاریخ انتشار: ۲۲آذر ۱۴۰۰، کد خبر: imna.ir/۵۴۱۲۸۸
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین