پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
سخنگوی شورای شهر اصفهان مدعی شده است که حدود ۱۴۰ نام برای انتخاب شهردار اصفهان از سوی یک هزار و ۵۶ نفر نخبه در قالب ۳۰ گروه نخبگانی به دبیرخانه شورا واصل شد که از این جمع ۷۱ نفر حداقل‌های قانونی برای گرفتن هر مسئولیتی را داشتند. شهردار اصفهان از بین این جمع و با طی فرآیند‌های دقیق انتخاب شده است! این در حالی است که برخی از منتقدین به شیوه و شاخص‌های انتخاب، همچنین فرآیند‌های اولویت گذاری افراد برای انتخاب در پست شهرداری، انتقاداتی چند وارد کرده اند.
شعارسال: علی صالحی (دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: کمتر از ۲۰ روز از فعالیت رسمی و حدود دو ماه و نیم از انتخاب اعضای شورای ششم می‌گذرد و جای خرسندی است که در این مدت فضای پرسش و پاسخ ایجاد شده تا از این طریق بتوانیم مسیر تکاملی بهتری را پیموده و کاستی‌ها را اصلاح کنیم.

وی افزود: بعد از انتخابات که به صورت رسمی نتایج اعلام شد، پیش از استقرار و به دلیل آنکه نمی‌خواستیم زمان را ازدست بدهیم، جلسات شورا در محل مهمانسرای شهرداری شکل گرفت و از صبح تا شب جلسات به‌صورت مستمر برگزار می‌شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در جلسات پیش از استقرار رسمی شورا چند دستورکار مدنظر بود و صرفاً به انتخاب شهردار نپرداختیم، توضیح داد: رصد وضعیت موجود شهرداری، جمع‌بندی راهبرد‌ها و چشم‌انداز‌های شورای ششم و تدوین فرایند انتخاب شهردار در این جلسات دنبال شد تا با شناخت کامل بتوانیم فعالیت خود را آغاز کنیم و وقفه‌ای به بهانه انتخاب شهردار در شهر ایجاد نشود.

وی ادامه داد: پیش از فعالیت قانونی شورا، کمیته‌ای هفت نفره به ریاست آقای نادرالاصلی تشکیل و در آن چهارچوب فرایند موردنظر برای انتخاب شهردار تدوین شد؛ در کنار آن سایت شهر زندگی برای جلب مشارکت مردم و نخبگان راه‌اندازی و مصادیق انتخاب شهردار بر اساس بخشنامه وزارت کشور ارزیابی و بررسی شد.

صالحی با بیان اینکه شورای شهر برای انتخاب خود بسته چندبعدی داشت بر این اساس تمام ویژگی‌های انتخاب شهردار مطابق با قانون در کمیته ویژه آن جمع‌بندی و ارزیابی می‌شد و سپس در جلسه ۱۳ نفره به تصویب می‌رسید، خاطرنشان کرد: پس ارزیابی شاخص‌های مردمی، بیش از ۵۴ شاخص منحصربفرد به دست آمد که در ۱۸ شاخص اصلی و شش معیار کلیدی دسته بندی شد؛ در این بین مواردی که بیشترین فراوانی را داشت در اختیار مردم قرار گرفت و منتشر شد.

وی افزود: حدود ۱۴۰ نام برای انتخاب شهردار اصفهان از سوی یک هزار و ۵۶ نفر نخبه در قالب ۳۰ گروه نخبگانی به دبیرخانه شورا واصل شد که از این جمع ۷۱ نفر حداقل‌های قانونی برای گرفتن هر مسئولیتی را داشتند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: از این جمع بر اساس آئین‌نامه وزارت کشور که مهم‌ترین آن داشتن ۹ سال سابقه مدیریت ارشد، مدرک و رشته تحصیلی بود غربال اولیه انجام و به ۲۱ نفر رسیدیم؛ برای رسیدن به ۱۱ نفر این ملاک‌ها دقیق ارزیابی شد تا شبهه‌ای از لحاظ قانونی پیش نیاید.

وی ادامه داد: سپس با ۱۱ نفر تماس گرفته شد و وارد گفت‌وگوی مستقیم شدیم و از آن‌ها رزومه و پاسخ به سوالات اعضای شورا را درخواست کردیم و سپس از میان کسانی که هم راستایی بیشتری با اهداف ما داشتند، پنج نفر نهایی به مرحله ارائه برنامه رسیدند که در دو نوبت این ارائه انجام شد؛ لازم می‌دانم همانگونه که ریاست شورا از پنج گزینه نهایی تشکر کرد، از کسانی که در این شرایط سخت جسارت کرده و برای اداره شهر برنامه ارائه دادند، تشکر کنم.

صالحی با بیان اینکه فرایند انتخاب شهردار باعث شد دچار خطا‌ها و محدودیت‌های شناختی که از گذشته گزینه‌های مطرح داشتیم نشویم و از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدن به گزینه نهایی بهره ببریم، ادامه داد: در میان تمام گزینه‌های مطرح کمتر از دو درصد گزینه غیربومی وجود داشت و دیگران همگی گزینه‌های بومی بودند که نشان از اعتماد مردم اصفهان به توانمندی مدیران شهر به ویژه مدیرانی است که از دل خانواده مدیریت شهری بیرون آمده‌اند.

تاکید بر جوان‌گرایی در انتصاب مدیران شهرداری
 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای اسلامی شهر گزینه‌ای را انتخاب نکرد که در راستای تاکید مقام معظم رهبری بر جوان‌گرایی گام برداشته باشد، گفت: مصداق جوان گرایی الزاماً در جایگاه شهردار قابل تعریف نیست بلکه جوان‌گرایی در انتصاب رده‌های میانی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مدیر شهرداری را شامل می‌شود مورد تاکید شورای شهر بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: رهبری چند مرتبه مصداق جوان‌گرایی را تشریح کرده‌اند و گفته‌اند که این مهم بدین معنا نیست که تمام باتحربه‌ها را کنار بزنیم؛ از سوی دیگر جوانی الزاماً مربوط به سن افراد نیست و رهبری شهید سردار سلیمانی را یکی از مصادیق آن می‌دانند.

وی تاکید کرد: یک شهر برای رشد مدیرانی مانند دو گزینه نهایی انتخاب شهردار هزینه کرده و شایسته نیست کنار گذاشته شوند؛ هرچند که هر دو نفر در تعامل ویژه با جوانان هستند و بسیاری از مدیران فعلی شهرداری شاگردان شهردار منتخب محسوب می‌شوند.

صالحی در تشریح یکی از رویکرد‌های شورا برای انتخاب شهردار که هم‌راستایی با اعضای شورا بوده است، گفت: این بدین معنا نیست که شورا فضایی را ایجاد کرده که شهردار حرف گوش کن او باشد، بلکه شهردار مستقل و اختیارات وی در قانون مشخص شده است. تعامل شهردار با شورا و حتی دیگر دستگاه‌ها یک مزیت برای اوست.

وی با تاکید بر اینکه در راستای تحقق «اصفهان، شهر زندگی» که شعار شورای ششم بود، اجتماعی و فرهنگی بودن شهردار را یک مزیت می‌دانستیم، افزود: شهر‌هایی در دنیا پیشتاز هستند که از لحاظ زندگی فرهنگی و اجتماعی زیست‌پذیر باشند بنابراین اگر قرار است اصفهان شهری با تراز جهانی و نماینده ایران و جهان اسلام باشد باید منطبق با الگوی جهانی دست به تغییر رویکرد بزنیم بدین سبب آقای قاسم زاده به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شد و قطعاً اعضای شورای شهر از او حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

رئیس شورا مانع از سوگیری در بررسی برنامه شهردار منتخب شد
 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به شائبه دخالت نسبت فامیلی رئیس شورای شهر با شهردار منتخب در انتخاب قاسم‌زاده، گفت: ریاست شورای ششم سابقه مدیریتی حتی در حد معاون وزیر را داشته و اعتباری از شخص دیگری نمی‌گیرد؛ شهردار منتخب نیز سوابق مشخص داشته و رزمنده و جانباز دفاع مقدس است، بنابراین هر کدام از این دو نفر اعتبار شخصی خود را دارند.

صالحی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم نگاه مشورتی در شورا حاکم باشد باید نسبت به اصالت رأی تمام اعضای شورا دقت‌نظر داشته باشیم، ادامه داد: آقای نور صالحی در جلساتی که برنامه شهردار منتخب به‌طور جدی بررسی می‌شد حضور نداشت تا سوگیری در انتخاب او پیش نیاید.

وی اظهار کرد: قانون مربوط به منع مداخله اعضای شورای شهر در انتصاب وابستگان برای سمت‌های شهرداری نیز شامل این موضوع نمی‌شود، زیرا نسبت ریاست شورا با شهردار منتخب درجه یک نبوده و انتصاب نیز رخ نداده است، چون آقای قاسم‌زاده منتخب یک شورای ۱۳ نفره بوده است.

مشارکت طیف وسیعی از کنشگران در انتخاب شهردار
 

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا که آیا برای انتخاب گزینه نهایی، تیم مدیریتی او نیز ارزیابی شده است یا خیر و شائبه‌های مطرح در این زمینه تا چه اندازه صحت دارد، گفت: رویکرد گزینه‌ها برای بکارگیری افراد در جایگاه‌های مدیریتی، در مسیر انتخاب مطرح بود، اما اینکه صرفاً این موضوع باعث تأیید یا رد گزینه‌ها باشد، چنین نبوده است.

وی افزود: توجه به ظرفیت داخلی مدیریت شهری، تقویت و تربیت کادر توانمند و استفاده از جوانان در انتصاب مدیران شهرداری مورد تاکید بوده و یقیناً با انتصاب افرادی که سلامت اداری و کارایی ندارند و انتخاب آن‌ها مغایر با عدالت باشد، مقابله خواهیم کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در بخشی از برنامه گزینه‌های نهایی وقتی گفته می‌شد از تمام ظرفیت‌های شهرداری استفاده می‌شود، از آن‌ها می‌خواستیم که افرادی که در این راستا همراه شهردار آینده به مدیریت شهری می‌آیند معرفی و مصادیق این موضوع مطرح شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایمنا درباره شفافیت در اعلام گروه‌های نخبه‌ای که در فرایند انتخاب شهردار اصفهان مشارکت داشته‌اند، گفت: منعی برای انتشار نام این گروه‌ها نداریم، این افراد از میان اساتید دانشگاه، سمن‌ها، گروه‌های فرهنگی، اجزای زیست بوم سیاسی، فعالان اجتماعی در حوزه‌های مختلف، ذی‌نفعان شهرداری مانند بسیج مهندسین و مجموعه‌های دانشجویی انتخاب شدند. حتی برای هیئت مدیره خانه مطبوعات به عنوان نخبگان رسانه‌ای شهر نیز فراخوان ارسال شد.

صالحی تاکید کرد: شورای شهر برای انتخاب شهردار به مشارکت طیف وسیعی از کنشگران مختلف در درون و بیرون از شهرداری توجه کرد تا دچار یکسونگری نشود.

گزینه‌های نهایی انتخاب شهردار اصفهان منع قانونی برای فعالیت نداشتند
 

وی اضافه کرد: در خصوص انتخاب شهرداران باید بخشنامه مصوب هیئت وزیران ملاک باشد و هیئت وزیران می‌تواند برای تغییر این بخشنامه تصمیم بگیرد که آخرین تغییر در تاریخ ۱۳ مردادماه انجام شد و به‌طور مثال درباره رشته‌های مرتبطی که شهرداران می‌توانند داشته باشند، تصمیم‌گیری شده است.

صالحی گفت: اجرای مصوبه هیئت وزیران به وزیر کشور سپرده شده است، وزیر نیز تصمیم گیری درباره آن را به معاون عمرانی خود تفویض کرده است بنابراین تأیید شهرداران آینده در مواردی که طبق آئین نامه نیاز به تفسیر دارد باید در وزارت کشور انجام شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بر اساس بخشنامه در جایی که سوابق بخش خصوصی باید بررسی شود، وزارت صلاحیت این بررسی را دارد و باید تطبیق دهد که این سابقه در رده مدیریت ارشد است یا میانی یا پایه؛ بدین سبب تشخیص صلاحیت بخشی از موارد احراز شرایط شهردار شدن در اختیار وزیر و معاون وزیر است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه انتخاب شهرداران در دیگر کلانشهر‌ها هنوز نهایی نشده می‌تواند همین موضوع باشد؛ البته برای انتخاب شهردار اصفهان ارزیابی‌ها در هماهنگی با مرجع این تصمیم انجام شد.

صالحی خاطرنشان کرد: شهردار منتخب اصفهان بیش از هشت سال در سطوح عالی شهرداری فعالیت داشته و معاون شهردار و دبیر شورای معاونان بوده است بنابراین آشنایی لازم را در حوزه ساخت‌وساز و دیگر مسائل جاری شهرداری دارد.

رأی اعضای شورا تا ساعات پایانی انتخاب شهردار مشخص نبود
 

وی افزود: گزینه‌های نهایی انتخاب شهردار اصفهان منعی برای فعالیت نداشتند و مورد تأیید قانونی بودند، اما با این حال مرجع صدور حکم وزارت کشور است و باید روند قانونی آن طی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هنوز در چند کلانشهر فرایند انتخاب شهردار ادامه دارد، گفت: باید در جلسات شورا میان گزینه‌های مطرح به اجماع می‌رسیدیم و قرار شد گزینه نهایی در صحن علنی مطرح و انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنم هر گزینه دیگری که انتخاب می‌شد، بخشی از گمانه‌زنی‌ها درست بود و حتی از میان پنج گزینه نهایی چهار نفر از یک سال پیش در بعضی گمانه‌زنی‌ها به عنوان شهردار آینده مطرح بودند و حتی مدیران منصوب آن‌ها نیز پیش‌بینی شده بود بنابراین نمی‌توانیم این موضوعات را معیار قرار دهیم و بگوییم گزینه انتخابی از پیش تعیین شده بود.

صالحی ادامه داد: رأی اعضای شورا تا ساعات پایانی انتخاب شهردار مشخص نبود و تمام افراد را نمره‌گذاری کردیم و بر اساس معیار‌ها و موازینی که وجود داشت، انتخاب نهایی شد.

وی اضافه کرد: در روز جمع‌بندی نهایی به گزینه‌های دیگر نیز فکر می‌کردیم و در نظر داشتیم که اگر هر دو گزینه شرایط یکسانی داشتند، چگونه باید عمل کرد بنابراین هیچ بحث، هماهنگی و وعده‌ای پیش از انتخاب گزینه نهایی در میان اعضای شورای اسلامی شهر وجود نداشت.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایمنا، تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۱۸۱۹۱، imna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین