پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
سرپرست امور قرآنی اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه احساس نیاز به وقف قرآنی در جامعه ایجاد نشده است، گفت: در طول تاریخ، واقفان بهترین جامعه‌شناسان زمان خود بوده‌اند چرا که با توجه به احساس نیاز خود و جامعه اقدام به وقف در زمینه‌های مختلف اعم از مسجد، مدرسه، پل و ... داشته‌اند.

شعار سال:  حجت‌الاسلام والمسلمین علی مهرابی، سرپرست اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه ایجاد و بهره‌مندی از وقف قرآنی نیازمند یک عزم جهادی است، اظهار کرد: یکی از دلایل نبود وقف قرآنی در استان ضعف در ارائه قرآن به جامعه و انجام کارهای خوب قرآنی است چرا که اگر مردم عملکرد خوبی را ببینند قطعا‌ً به سمت آن سوق می‌یابند و تشویق می‌شوند و برای قرآن کار می‌کنند.
 
وی با ذکر اینکه بر طبق مکانیسم عمل، تصویرسازی منجر به ایجاد تصور و فکر شده و به عمل می‌انجامد، ادامه داد: ما هنوز تصویرسازی خوب از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی را به مردم ارائه نداده‌ایم تا مردم در مورد آن فکر و اندیشه کرده و برای کار و عمل وارد میدان شوند یعنی احساس نیاز به وقف قرآنی در جامعه ایجاد نشده است.
 
مهرابی با اشاره به اینکه البته دغدغه‌مندانی بوده‌اند که مثلاً منزل یا مکانی را در راه قرآن وقف کرده باشند، ادامه داد: این موارد در استان انگشت‌شمارند و قابل قیاس با بسیاری از استان‌های دیگر نیستند ضمن اینکه موقوفه منفعتی درآمدزا که بتوانیم با درآمد آن کارهای قرآنی اعم از مسابقات قرآن، برگزاری محافل و مجالس انس با قرآن و مباحث آموزشی را تحت پوشش قرار دهیم، وجود ندارد.
 
سرپرست اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: باید احساس نیاز به کار قرآنی در میان مردم ایجاد شود تا وارد میدان شوند. در طول تاریخ، واقفان بهترین جامعه‌شناسان زمان خود بوده‌اند چرا که با توجه به احساس نیاز خود و جامعه اقدام به وقف در زمینه‌های مختلف اعم از مسجد، مدرسه، پل و غیره داشته‌اند.
 
مهرابی با اشاره به اینکه در ایجاد احساس نیاز در مردم برای بهره‌گیری از آموزه‌های نورانی قرآن ضعیف عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: برای مردم به خوبی تبیین نشده است که انسان دارای دو بُعد جسمانی و روحانی است و همانطور که جسم نیازمند غذاست، روح نیز باید با اتکا به دین و آموزه‌های قرآنی و روایی تغذیه شود.
 
وی اشاعه محافل قرآنی را یکی از راهکارهای ایجاد جریان قوی قرآنی در استان دانست و توضیح داد: مردم در این محافل با دیدن و شناخت چهره‌های قرآنی کشور و استان ترغیب می‌شوند که فرزندان خود را در این مسیر قرار دهند. صدا و سیما نیز می‌تواند با تولید برنامه‌های فاخر قرآنی و به‌ویژه معرفی افراد موفق قرآنی همین نقش را ایفا کند.
 
مهرابی ایجاد وقف‌های مشارکتی قرآنی را یکی دیگر از راهکارهای ایجاد و تقویت وقف قرآنی در استان عنوان کرد و گفت: امروز بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به وقف اموال نیستند اما می‌توانند با پرداخت مبلغی در حد توانایی و خرید سهم در ایجاد وقف قرآنی مشارکت کنند که این فرایند در وقف مشارکتی حضرت زهرا(س) پیگیری می‌شود و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی وقف مشارکتی قرآنی در استان نیز در دستور کار قرار دارد.
 
سرپرست اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان با ذکر اینکه ۹ موقوفه قرآنی موجود در استان به فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآن اختصاص دارند، افزود: می‌طلبد که با راهکارهای یاد شده در راستای ایجاد وقف قرآنی تلاش بیشتری صورت گیرد که این امر در دستور کار اداره امور قرآنی اوقاف قرار دارد.
 
مهرابی بیان کرد: امامزادگان و بقاع متبرکه بهترین ظرفیت برای ایجاد محافل انس با قرآن و نیز آموزش عمومی قرآن است که در این راستا می‌توان با مشارکت آموزش و پرورش دانش‌آموزان هر منطقه را به سمت این اماکن مقدس سوق داد و از ظرفیت معلمان قرآن مدارس برای برپایی کلاس‌های قرآن در این اماکن استفاده کرد. انجام این دست کارها سبب سوق یافتن خانواده‌ها به کارهای قرآنی و ایجاد احساس نیاز به وقف قرآنی در جامعه می‌شود.
 
وی گفت: دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی نیز باید پای کار بیایند، صدا و سیما نقش بسیار مهمی در این حوزه می‌تواند ایفا کند، این ظرفیت رسانه‌ای می‌تواند الگوهای قرآنی را به جامعه معرفی کند. جامعه نیازمند الگوی قرآنی است همچنان که در برهه‌ای از زمان، ظهور الگویی نظیر محمدحسین طباطبایی توانست یک جریان قوی و مستمر در حفظ قرآن کریم خلق کند.


 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا  ، تاریخ انتشار:18 دی 1400، کدخبر: ، www.shahrekord.iqna.ir،4026989

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین