پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این سازمان یک بنگاه اقتصادی صرف نیست، بلکه سازمانی بالنده است که می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و دینی و رفع آسیب‌های اجتماعی نقش مهمی ایفا کند.
شعار سال: حجت‌الاسلام سیدناصرالدین نوری‌زاده، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۲۸ مهرماه در مدرسه شهید چمران اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: وقف در تاریخ بشر ریشه دارد و منحصر به اسلام نیست، ولی اسلام به آن جهت و هدف مشخص داد و امروز شاهد ثمرات این سرمایه عظیم در اقصی نقاط جهان اسلام و کشور هستیم. از طرف دیگر، وقف در فرهنگ و باور‌های دینی ما ریشه دارد و چشمه همیشه جاری است و امروز وامدار واقفان خیراندیشی هستیم که جهان را به دور از جهل و فقر و محرومیت می‌خواستند.

وی افزود: سازمان اوقاف مفتخر است امانتدار خوبی برای این سرمایه‌ها باشد و در این راستا، سرمایه عظیمی که در اختیار دارد، نیروی انسانی کارآمد، مدیران متعهد و پاکدست و طرح‌ها و برنامه‌هایی است که برای اجرای امینانه نیات واقفان، حفظ عین موقوفات و افزایش منافع حاصل از آن‌ها به‌کار می‌رود. امروز در سراسر کشور، ۲۰۵ هزار موقوفه با بیش از یک و نیم میلیون رقبه وجود دارد، البته موقوفات مجهول باید کشف، احصا و احیا شود که از وظایف مدیران سازمان به‌شمار می‌رود.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برنامه‌های این سازمان، گفت: در حوزه فرهنگی شاهد اجرای برنامه‌های بسیار خوبی در سراسر کشور هستیم که شامل اعزام مناسبتی روحانیون، ساماندهی منابع انسانی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی، برگزاری مراسم و ادعیه در مناسبت‌های مذهبی و انقلابی، اعزام مبلغان و اجرای برنامه‌های سوگواری است. در حوزه خدمات اجتماعی نیز سازمان اوقاف در خصوص رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه، خدمات بسیار وسیعی ارائه داده است و تا سال گذشته، بیش از دو میلیون بسته معیشتی و بهداشتی در میان اقشار نیازمند توزیع کرد. در حوزه بهره‌وری اقتصادی شاهد سرمایه‌گذاری در بخش‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نو هستیم و در این راستا، شرکت‌های مختلفی از سوی سازمان احیا شدند و در حال همکاری هستند.

حجت‌الاسلام نوری‌زاده تصریح کرد: استان اصفهان یکی از مناطق شاخص در خصوص حفظ عین موقوفات، اجرای امینانه نیات واقفان، سنددار کردن موقوفات و به ثبت رساندن آن‌ها و استفاده از ظرفیت امنا برای اداره موقوفات محسوب می‌شود. موقوفات این استان بالغ بر ۱۶ هزار و ۲۸۷ موقوفه بوده و وقف‌های جدیدی نیز در حال شکل‌گیری است. یکی از طرح‌های حوزه فرهنگی، تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی به‌شمار می‌رود که در این راستا، ارتباط وسیعی میان هیئت‌های شاخص و بقاع متبرکه برقرار شد.

وی اضافه کرد: سازمان اوقاف یک بنگاه اقتصادی صرف نیست، بلکه سازمانی بالنده است که می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و دینی و رفع آسیب‌های اجتماعی مثل فقر، فساد و فحشا، اعتیاد و طلاق نقش مهمی ایفا کند و سرمایه‌ای را که در اختیار دارد، به بهترین شکل مورد بهره‌برداری قرار دهد، به شرط اینکه فرهنگ وقف را تعمیم داده و از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در وقف‌نامه‌های موجود حدود ۸۳۰ نیت احصا شده است و طبیعتاً در حوزه‌هایی که این نیت‌ها وجود ندارد، افراد را به انجام وقف در آن حوزه‌ها تشویق و ترغیب می‌کنیم، مثل وقف‌های مربوط به علوم قرآنی، تحصیل دانش‌آموزان، نخبگان و دانشگاهیان، علوم دانش‌بنیان و تکنولوژی‌های روز، تسهیل ازدواج جوانان، برگزاری جشن‌های مذهبی، کمک به آموزش قرآن و مسابقات قرآنی، چاپ و نشر کتب تفسیری شیعه، ساخت دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، تأمین لوازم بیمارستانی، تأمین جهیزیه، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، ترویج کتابخوانی و تأسیس کتابخانه، کمک به آسیب‌دیدگان در بلایای طبیعی، درمان زوج‌های نابارور و ترویج دین در فضای مجازی. در واقع، این‌ها نمونه‌ای از حوزه‌هایی است که انجام وقف در آن‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. دست سازمان اوقاف برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای باز نیست و باید نیات واقفان را اجرا و عین موقوفات را حفظ کند و تا جایی که امکان دارد، منافع موقوفات را افزایش دهد.

وی افزود: یکی از بزرگترین سرمایه‌های هر سازمان و مجموعه‌ای، اعتماد ملی است که اگر خدشه‌دار شود، بزرگترین سرمایه را از دست داده است، لذا توجه به مدیران خوش‌فکر، توانمند، متعهد و پاکدست در دستورکار قرار دارد. ضمن اینکه نقش رسانه‌ها در انعکاس اخبار صحیح و ایجاد اعتمادی که دشمن درصدد مخدوش کردن آن برآمده، بسیار مهم است. از طرف دیگر، بخشی از سرمایه‌های سازمان اوقاف در اختیار نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر قرار دارد که وظیفه ما، حفظ و حراست از آنهاست و هر جا که به حفظ عین موقوفات، افزایش منافع آن‌ها و اجرای امینانه نیات واقفان خلل وارد شود، وارد دعاوی حقوقی می‌شویم، یا با مذاکره مشکل را حل می‌کنیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۰۰۶۶۳۷، www.isfahan.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین