پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه عده‌ای وقتی مسابقات قرآن تمام می‌شود یک نفس راحت می‌کشند، گفت: مگر می‌شود انس با قرآن اینقدر سختی داشته باشد؟ قرآن باید مایه آرامش روح و جسم باشد نه اینکه باعث استرس شود.
شعار سال: حامد شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن ضمن تحلیل نتایج و کاهش رتبه‌های برتر مسابقان قرآنی خراسان رضوی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: باید تحلیل و بررسی دقیقی نسبت به مسائل داشت. علت‌های مختلف می‌تواند دلیل این نتایج باشد، نمی‌توان گفت استان خراسان در موضع ضعف قرار گرفته و از طرفی نمی‌توان گفت متسابقان سایر استان‌ها در موضع قدرت هستند.

وی ادامه داد: به طور کلی برگزاری مسابقات قرآن و اینگونه ارزشیابی از قاریان را کار بیهوده‌ای می‌دانم، اینکه هر روز با یک برنامه و یک سلیقه که هدف مشخصی ندارد حرکت کنیم، درست نیست، اما امیدوارم مردم مشهد و شهرستان‌های اطراف آن اهتمام ویژه‌ای به اصل قرآن داشته باشند. همین جلسات سنتی مردمی در محلات باشد، نوجوانان و جوانان قرآن تلاوت کنند و از راهنمایی اساتید بهره ببرند.

شاکرنژاد افزود: باید اجازه داد قاریان جوان، قرآن تلاوت کنند و هرکدام برای خود شخصیتی بشوند، باید برگشت و سابقه مسابقات را دید، خروجی این مسابقات چه بود؟ اگر یک یا دو نفر در مسابقات قرآن به عنوان برترین‌ها معرفی می‌شوند دلیل بر این نیست که مسابقات، نتایج و ثمرات خوبی داشته است.

این قاری بین‌المللی اظهار کرد: عده‌ای در برخی مباحث قرآنی مصر را مثال می‌زنند و شاخص قرار می‌دهند، اگر همین معیار و شاخص بودن مصر را بپذیریم حالا باید پاسخ دهیم که شخصیتی مثل مصطفی اسماعیل یا عبدالباسط خروجی کدام مسابقات قرآن است؟ مگر با مسابقات این افراد معرفی شدند؟

وی تصریح کرد: نفس اینکه مسابقات قرآن برگزار شود و افرادی که علاقه‌مند هستند در مسابقات حضور پیدا کنند ایرادی ندارد، اما اینکه زندگی قرآن‌دوستان و قاریان را به مسابقات گره بزنیم کار درستی نیست. عده‌ای وقتی مسابقات قرآن تمام می‌شود یک نفس راحت می‌کشند مگر می‌شود انس با قرآن اینقدر سختی داشته باشد؟ قرآن باید مایه آرامش روح و جسم باشد نه اینکه باعث استرس شود.

شاکرنژاد با تشریح انتقاد خود از برگزاری مسابقات قرآن ادامه داد: عده‌ای دوست دارند در مسابقات به نتیجه برسند و پس از آن روند فعالیت قرآنی بر اساس مسابقات را کنار بگذارند و این خوب نیست، متاسفانه منافع برخی در اجرا و برگزاری چنین مسابقاتی است.

وی با بیان اینکه یک‌سری موضوعات به خصوصیات روحی مردم یک خطه باز می‌گردد، گفت: عشق و علاقه به قرآن از سال‌ها پیش در مشهد بوده است و مردم این منطقه به نسبت سایر شهر‌ها به تلاوت قرآن علاقه نشان داده‌اند؛ توصیه‌ای که می‌توان به فعالان قرآنی سایر شهر‌ها داشت این است که اگر می‌خواهند به پیشرفت در عرصه تلاوت برسند، مدتی در مشهد زندگی کنند، این کار و تجربه خلق و خوی این خطه تأثیر در تلاوت افراد خواهد داشت.

شاکرنژاد با بیان دیدگاه خود در رابطه با محافل قرآنی سطح کشور بیان کرد: توصیه رهبری درباره کرسی‌های استماع تلاوت بسیار مؤثر بود، اما هنوز در بحث برگزاری کرسی‌ها و محافل قرآنی نکاتی هست که باید رعایت شود، در اکثر کرسی‌های تلاوت هر نوع برنامه‌ای در آن وجود دارد و در کنار همه آن برنامه‌ها تلاوت قرآن هم در برنامه قرار گرفته و این از افق یک کرسی تلاوت دور است.

وی گفت: آسیب اجرای برنامه‌های متنوع در محافل قرآنی این است که مردم به استماع تلاوت قرآن عادت نمی‌کنند، به این موضوع عادت می‌کنند که وقتی در محافل قرآنی حاضر می‌شوند چند سخنرانی بشنوند، مراسم اهدای جوایز را ببینند و در کنار آن قرآن هم بشنوند، ما باید مردم را به حوصله و صبر در محافل و استماع قرآنی عادت بدهیم.

شاکرنژاد افزود: وقتی در محافل قرآنی افراد به دنبال فرصتی هستند تا زودتر تلاوت قاری قرآن تمام شود و از محفل قرآنی خارج شوند یعنی ما نهضت استماع تلاوت نداریم، چنین فضایی در بدنه جامعه قرآنی ما اثر می‌گذارد. قاری وقتی می‌بیند که از او تقاضای ۱۰ دقیقه تلاوت قرآن دارند، در همان سطح می‌ماند و رشد نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که اجرای تلاوت ۳۰ دقیقه‌ای برای یک قاری بین‌المللی هم سخت می‌شود.

این قاری بین‌المللی قرآن تصریح کرد: برای اجرای یک کرسی تلاوت همه چیز باید به نحو شایسته آماده شود، از جایگاه تلاوت تا مدل نشستن مستمعین باید مناسب باشد. درست کردن جایگاه‌های بزرگ و با فاصله از مستمعین مناسب برگزاری کرسی تلاوت قرآن جهت استماع آیات قرآن نیست، قاری و مستمع باید با هم ارتباط نزدیک و مستمر داشته باشند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن، تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: khorasan.iqna.ir/۴۰۳۵۹۷۷
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین