پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
سلیمان علیزاده در یادداشتی به روند دخالت نمایندگان مجلس در روند عزل و نصب ها انتقاد می کند و یاد آور می شود که ،قوه مقننه یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین نهاد‌های قانونی کشور است. از این رو؛ نمایندگان مجلس که مولد قانون هستند؛ بایستی به درستی حافظ قانون نیز باشند. بطوریکه؛ عدم تمکین از قانون توسط قانونگذارن! خدشه بر جایگاه قوه مقننه وارد می‌نماید و باور‌های مردم را به خانه ملت دچار آسیب نموده و حتی بی قانونی در سایر نهاد‌ها نیز توجیه پذیر می‌گردد! چرا که ناظران بر حسن اجرای قانون، خودشان مصداق بارز این مثل اند که؛ رطب خورده کی منع رطب کند و بنوعی تعارض منافع وجود دارد.
شعار سال: دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها در تضاد با قانون اساسی کشور می‌باشد، اما این رویه‌ی غلط، بویژه دوره‌های اخیر مشهود بوده و بنوعی می‌توان گفت؛ نا کارآمدی و بی کفایتی برخی مسئولان اجرایی که منتج به بروز مشکلات و عدم توسعه کشور در بخش اجرایی می‌گردد، حاصل همین عزل و نصب هاست، لذا موکلین مردم در بروز آسیب‌ها و عدم حل و فصل مشکلات که ناشی از بی مدیریتیِ گمارده‌های آنهاست، خودشان دخیل هستند و باید پاسخگو باشند.

مهره چینی مدیران توسط نمایندگان مجلس؛ معلول چند علت است و پیامد‌های جبران ناپذیری بر جامعه دارد.

یکی از دلایل تکاپوی نمایندگان مجلس و دخالت در انتصابات، به زمان انتخابات بر می‌گردد، یعنی وعده و وعید‌هایی که در آن زمان به افراد به اصطلاح ستادی شان داده اند.

اسپانسر‌هایی که هزینه‌های تبلیغات نمایندگان مجلس را در زمان رقابت‌های انتخاباتی تامین کرده اند، خودشان را طلبار و نمایندگان مجلس را بدهکار خود می‌دانند و این بده و بستان، در جهت عام المنفعه نیست و صرفا در جهت تامین منافع شخصی می‌باشد که پشت در‌های بسته بین افراد ستادی و کاندیدا‌ها معامله شده تا در زمان مقتضی و به تعبیری؛ زمان درو که رسید، میوه‌های طمع را با ولع بچینند؛ لذا نمایندگان در همان ابتدای کار و قبل از اینکه با آرای اکثریتی مردم به مجلس راه یابند، خشت اول را در ساخت بنای دورهمی و حلقه‌ی خودی‌ها بنیان نهاده اند.

خشت اول، چون نهد معمار کج/ تا ثریا می‌رود دیوار کج

در این میان؛ شایسته سالاری معنای واقعی اش را از دست می‌دهد و اصلح گزینی در مسیر ناعدالتی قرار گرفته و جای خود را به قوم گرایی، رفیق سالاری، حزب سالاری می‌دهد و نتیجه آن می‌شود، وضعیت نابسمان امروز که حاصل کارِ مدیران نالایق، ناکارآمد، بی سواد، کم سواد، بی تجربه، غیر متخصص و بعضا فاسد است و چه بسا بیش از تحریم‌هایی که از بیرون بر علیه مردم ایران تحمیل شده، تاثیرات منفی در وضع موجود را داشته و دارد و این خود یک نوع درون تحریمی به شمار می‌رود.

دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها، دخالت در امور قوه مجریه است، در حالیکه این نوع دخالت جزو اختیارات قانونی نمایندگان نبوده و نیست و صرفا با اعمال فشار، نفوذ و لابی صورت می‌پذیرد و ذهن نمایندگان را از توجه به عمل به وظایف اصلی که به آن سوگند یاد نموده اند، منحرف کرده و حتی باعث می‌گردد که نمایندگان از برخی بی قانونی‌ها که توسط زیر مجموعه قوه مجریه صورت می‌پذیرد، چشم پوشی کنند که این مثل تداعی می‌گردد که؛ هیچ چاقویی دسته خود را نمی‌برد؛ و دلیل دیگری که نمایندگان در امور انتصابات دخالت دارند، در جهت یارگیری برای انتخابات آتی است، یعنی تشنگان خدمت برای رفع عطش، در صدد ایجاد حلقه‌ای قویتر برای تسریع و تسهیل در ورد مجدد به ساختمان بهارستان هستند.

البته، سابقه نشان داده که افرادی از نزدیکان نماینده به هر دلیل ممکنه؛ با این توجیه که مدیران جدید باید مورد وثوق نمایندگان مجلس باشند! در جهت فرافکنی و عادی انگاری مساله در میان مردم، بویژه کنشگران مدنی و نقادان مطالبه گرِ حقیقت یاب هستند. اما این نوع توجیه‌ها مغالطه‌ای بیش نبوده و کارساز نیست. چرا که بعد از تشکیل کابینه دولت و اخذ رای اعتبار وزراء از نمایندگان مجلس، دولت در تکمیل کابینه و زیر مجموعه اش به دنبال انتصاب مدیران همسو با سیاست‌های دولت است و مدیران باید مورد وثوق و تایید رئیس جمهور و وزراء باشند، نه باب میل نمایندگان مجلس، البته وظیفه نظارتی نمایندگان نیز در انتصابات دولت اهمیت دارد بطوریکه مراقب باشند تا منافع ملت نادیده گرفته نشود و در صورت مشاهده انتصابات ناشایست و نادرست، از اختیارات قانونی استفاده نموده و وزراء را با طرح سوالات و اعتراض‌های کتبی و شفاهی به چالش بکشند و اجازه رانت و باندبازی را به دولتیان ندهند، نه اینکه خودشان گرفتار باند بازی شوند.

طرفه آنکه؛ اگر نمایندگان مردم در مجلس به واقع هدفشان خدمت به مردم است؟! نبایستی وارد عرصه امتیاز دهی و امتیاز گیری شوند و با دخالت در حوزه قوه مجریه، خودشان را از وظایف اصلی دور سازند و با عزل و نصب مدیران شهرستانی و استانی، جایگاه نمایندگی را تنزیل دهند.
سلیمان علیزاده
 
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی آران مغان
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین