پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
سالانه ۱۰۰ هزار نفر در ایران اقدام به خودکشی می‌کنند و افراد با مشاغل آزاد، بیکار و خانه‌دار در این آمار سهم بیشتری دارند.
شعار سال: دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران در این مورد گفته «از سال ۱۳۸۴ تاکنون خودکشی روند صعودی داشته است. بیشترین میزان خودکشی در گروه افراد با مشاغل آزاد، بیکار و خانه‌دار است که تایید کننده نقش وضعیت نابسامان اقتصادی در اقدام به خودکشی است.»

به گفته مریم معصومی شرایط اقتصادی و اجتماعی به شدت روی خودکشی مؤثر است و زمانی که شاخص توسعه انسانی پایین‌تر است، میزان خودکشی افزایش پیدا می‌کند.

ماه گذشته تقی رستم‌وندی رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور از آمار ۱۰۰ هزار اقدام به خودکشی در سال خبر داد که اقدام به خودکشی۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ نفر منجر به مرگ می‌شود.

آمار خودکشی در ایران روندی افزایشی دارد. رستم‌وندی در این مورد هشدار داده است که اگر این سیر صعودی مدیریت نشود ایران در آینده نه چندان دور در رده کشور‌هایی قرار خواهد گرفت که میزان خودکشی در آن‌ها نگران‌کننده است.

استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، گیلان و کهگیلویه‌وبویراحمد همواره میزان خودکشی بالاتری از میانگین کشوری دارند؛ بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران در تابستان ۱۴۰۰، استان‌های ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، کردستان، لرستان شاخص فلاکت بالایی دارند و این استان‌ها کانون‌های خودکشی در ایران نیز محسوب می‌شوند.

ابتدای امسال اردشیر بهرامی رئیس بهزیستی قرچک از میزان بالاتر خودکشی زنان ایران نسبت به دیگر زنان کشور‌های دنیا خبر داده و گفته بود «خودکشی تابع یک‌سری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه است. در ایران نیز مانند سایر دنیا مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند؛ اما در مقایسه با سایر کشور‌ها در ایران زنان نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند.»

از سوی دیگر آبان ماه امسال، آموزش و پرورش اعلام کرد که طی سه سال گذشته «خشونت» رتبه اول را بین خطرپذیری دانش‌آموزان داشته و «خودکشی» نیز همواره یکی از سه خطر اول تهدیدکننده دانش‌آموزان در زمینه رفتار‌های پرخطر بوده است.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد کسانی که به شکل‌های مختلفی در سلسله مراتب قدرت به‌عنوان فرودست شناخته می‌شوند در معرض آسیب بیشتری قرار دارند؛ خودکشی تک‌عاملی و تنها ناشی از شرایط نامطلوب اقتصادی نیست، اما به گفته کارشناسان «استان‌هایی که خودکشی در آن‌ها زیاد است عمدتا از نظر شاخص‌های رفاه اجتماعی، بیکاری، فقر، احساس محرومیت نسبی و.. در وضعیت مناسبی نسبت به میانگین کشوری قرار ندارند».


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از میدان، تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر: meidaan.com/۸۲۱۷۴
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
0
0
چقدر بهشون فشار وارد میشه که از جونشون هم میگذرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین