پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۴۱۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
طی ۷۵‌سال تاسیس صندوق بین‌المللی پول، این نهاد بر خلاف اهداف اولیه و اصلی خود، تاکنون نتوانسته با اقدامات یکجانبه ایالات‌متحده برای وضع تحریم‌های پولی، مصادره اموال و ایجاد اختلال در تجارت بین اعضای صندوق، مقابله کند و به نحوی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و به ضد خود تبدیل شده است.
شعار سال: یک سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم و زمانی که هنوز بخشی از خاک اتحاد جماهیر شوروی در تصرف ارتش نازی بود، کنفرانس برتن وودز در ایالات‌متحده تشکیل شد تا بنای سه رکن مهم اقتصاد و تجارت بین‌المللی یعنی صندوق بین‌المللی پول، بانک بین‌المللی بازسازی و توسعه (بانک جهانی) و موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت گذاشته شود. در آن زمان، ایالات‌متحده به لحاظ ذخایر طلا و قدرت اقتصادی و سلطه‌ای که برای خود قائل بود و آینده‌ای که برای دوره پس از جنگ برای خود پیش بینی می‌کرد، با تحمیل نظر خود به انگلستان، معماری آینده نظام پولی بین‌المللی را به گونه‌ای پی‌ریزی کرد تا به جای تزریق نقدینگی و اعطای وام به سایر اعضا، بقیه کشور‌ها را از دستکاری نرخ تبدیل پول ملی خود منع و راه را برای صادرات و مصرف کالا‌های آمریکایی هموار کند. در تایید نفوذ و سلطه ایالات‌متحده بر دو نهاد اصلی برتن وودرز (صندوق و بانک جهانی) همان بس که مقر این دو نهاد، در آمریکا واقع است و اینکه آمریکا در سال ۱۹۷۱ به صورت یک‌طرفه توانست توافق‌نامه صندوق را دچار تغییر کند. نهایتا نیز موضوع به گونه‌ای پیش رفت که اتحاد جماهیر شوروی نیز که از ابتدا با این سه نهاد مخالف بود، ناچار شد به آن‌ها ملحق شود.

طی ۷۵‌سال تاسیس صندوق بین‌المللی پول، این نهاد بر خلاف اهداف اولیه و اصلی خود، تاکنون نتوانسته با اقدامات یکجانبه ایالات‌متحده برای وضع تحریم‌های پولی، مصادره اموال و ایجاد اختلال در تجارت بین اعضای صندوق، مقابله کند و به نحوی مورد سوءاستفاده قرار گرفته و به ضد خود تبدیل شده است. اکنون با تغییر ساختار قدرت در عرصه جهانی و ایجاد فضای چندقطبی و توازن نسبی قوای نظامی و اقتصادی بازیگران اصلی صحنه بین‌الملل (که نمونه‌ای از آن را می‌توان در تقابل نظامی در اوکراین شاهد بود) و تغییر اساسی شرایط و اوضاع و احوال موجود در پایان جنگ جهانی دوم و اینکه نظام موجود پولی بین‌المللی قادر به پاسخ‌گویی به نیاز‌ها و مطالبات تمام قدرت‌های حاکم نیست، به نظر می‌رسد مشخصا جایگاه صندوق بین‌المللی پول دچار تضعیف خواهد شد و نهاد مشابهی با کارکرد تسهیل تجارت بین کشور‌های ثروتمند و تولید‌کننده که نیازمند منابع انرژی و مواد اولیه و در عین حال مصرف‌کننده کالا‌های تولیدی خود هستند، شکل بگیرد. البته با توجه به اینکه هنوز تبعات و ابعاد تقابل نظامی در غرب روسیه مشخص نیست و واکنش کشور‌های غربی نیز به نمایش در نیامده و پیش بینی برنده این تقابل چندان آسان نیست، قطعا کشوری به مرکزیت این نهاد جدید مالی و پولی بین‌المللی تبدیل خواهد شد که از این مخاصمات دور بوده و کمترین آسیب یا هزینه را نسبت به آن متحمل شود. به نظر می‌رسد کارکرد نهاد جدید احتمالی در تجارت بین‌الملل، برقراری نظام تسویه دیون کشور‌ها به یکدیگر باشد. برای انجام این منظور، یا واحد پولی کشور مقر آن نهاد، نقش جایگزین دلار آمریکا را در معاملات به عهده گرفته و با سپردن وظیفه تعیین نرخ برابری ارزها، پول ملی کشور مقر آن نهاد به عنوان واحد پرداخت و تسویه مورد استفاده قرار می‌گیرد یا با حذف پول ملی یک کشور واحد، از پول ملی کشور‌های عضو به عنوان واحد محاسبه و واحد پرداخت استفاده می‌شود (کارکردی شبیه پیمان‌های پولی چندجانبه). بدیهی است در حالت اخیر نیز طراحی سازوکاری برای سنجش و تعیین ارزش پول ملی کشور‌های عضو ضروری است.
 
امیرحسین طیبی‌فر
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۸۴۶۸۶۹، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین