پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
جاده های کُردستان از نظر زیرساخت های جاده ای برخلاف سایر استان های دیگر، بسیار ضعیف است و استاندارد جاده های مواصلاتی بین شهری و روستایی آن نسبت به میانگین کشوری در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

شعار سال: بر اساس آمار اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در سال 94، 65.5 درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری، 26.8 درصد در راه های درون شهری ،7.2 درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف نیم درصد موارد نامعلوم بوده است.

که بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی درسال 94 نسبت به سال قبل از آن، در استان های کردستان (16.1درصد) و ایلام (12.9درصد) بوده است و استان کردستان از لحاظ افزایش نرخ کُشته های حوادث رانندگی، رتبه اول را در کشور داراست.

بحث ساخت و طراحی جاده‌های جدید و پیگیری برنامه‌هایی که در طول سال‌های قبل کلنگ‌زنی شده‌اند یک طرف قضیه است و بحث حفظ و نگهداری جاده‌های فعلی و کاهش هزینه بازسازی آنها طرف دیگر قضیه است که اکنون زمزمه هایی برای پرداخت بهای آن توسط مردم به گوش می رسد.

بر اساس آمارهای رسمی که رییس سازمان راهداری کشور اعلام کرده در طول سال برای حفظ جاده‌ها و محورهای مواصلاتی ایران باید مبلغی در حدود دو میلیارد دلار کنار گذاشته شود مبلغی که با توجه به بزرگی آن و البته محدودیت‌های بودجه دولتی باید برای به دست آوردنش فکری جدی صورت گیرد.

این رقم که بیش از شش هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود معادل ساخت یک یا چند طرح کلان عمرانی جدید است.

به گفته معاون وزیر راه ، شاید تنها راه‌حل موجود برای تامین منابع مالی در این حوزه، پرداخت هزینه نگهداری جاده‌ها از سوی مصرف‌کننده نهایی باشد و این روش تنها در صورتی اجرایی خواهد بود که در نرخ سوخت تغییراتی جدید لحاظ شود.

از سویی دیگر شاید این طرح برای استان های توسعه یافته چندان مهم نباشد چرا که زیر ساخت ها در جاده های برون شهری آنها در حدی توسعه یافته است که حداقل برای تعمیر و نگهداری آنها به مردم فشاری وارد نشود.

اما در استانی همچون کردستان که وضعیت اعتبارات برای بهبود راه های آن رنج آور است و از حداقل امکانات زیر ساختی نیز بی بهره هستند فرق می کند و منصفانه نیست مردم بابت نگهداری جاده هایی که تبدیل به قتلگاه شده اند از جیب خود هزینه ها را پرداخت کنند.

به نظر می رسد که راهداری کشور، وضعیت استان کردستان را از نگاهی متفاوت با سایر استان ها بنگرد استانی که درآمد خاصی در آن وجود ندارد و همواره از جذب اعتبارات کلان در حوزه جاده ها محروم بوده است بطوریکه استانداردهای جاده ای آن در هزاره سوم از حداقل استاندارهای کشوری نیز پایین تر است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سارال خبر، تاریخ انتشار: 16 شهریور 1395، کد مطلب: 1375:www. saralkhabar.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
جاده های کردستان که واقعا سلاخ خانه هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین