پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۷۸۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
در بسیاری از کشور‌ها برای مدیریت بازار، به منظور ایجاد ثبات در عرضه و تقاضا، حرکت از رویکرد‌های سنتی به رویکرد‌های تحولی (شامل ابزار‌های هوشمند و خودتنظیم) صورت گرفته است. یکی از ابزار‌های کلیدی در این خصوص «درج قیمت تولیدکننده و قیمت واحد» روی کالاست.

شعار سال: در بسیاری از کشور‌ها برای مدیریت بازار، به منظور ایجاد ثبات در عرضه و تقاضا، حرکت از رویکرد‌های سنتی به رویکرد‌های تحولی (شامل ابزار‌های هوشمند و خودتنظیم) صورت گرفته است. یکی از ابزار‌های کلیدی در این خصوص «درج قیمت تولیدکننده و قیمت واحد» روی کالاست. به‌منظور ممانعت از تشتت قیمت‌ها، در هندوستان، مالزی، ترکیه، آلمان و استرالیا نه‌تن‌ها «قیمت مقطوع» فروش برای مصرف‌کننده روی کالا چاپ نمی‌شود، بلکه این کار به‌عنوان یکی از عوامل شکل گیری رویه‌های ضدرقابتی «ممنوع» شده است؛ بنابراین در این کشور‌ها به‌منظور ممانعت از تشتت قیمت‌ها، به‌ویژه در زمینه «کالا‌های تندمصرف (FMCG)» از روش‌های دیگری استفاده می‌شود که به شرح زیر است:

درج قیمت تولیدکننده؛ تجارب جهان و پیامد‌های اجرا

درج قیمت تولیدکننده؛ تجارب جهان و پیامد‌های اجرا
- چاپ دو قیمت روی کالا در کارخانه: ۱) «هزینه تمام‌شده» یا به عبارتی «حداقل قیمت فروش» و ۲) «حداکثر قیمت فروش» کالا. در اینجا با ایجاد یک باند قیمتی، ضمن اینکه دامنه نوسانات قیمت کالا در نقاط مختلف کشور مشخص می‌شود، از رخداد قیمت‌گذاری تهاجمی (کمتر از هزینه تمام‌شده) و همچنین قیمت‌گذاری غیرمنصفانه در بازار ممانعت به عمل می‌آید.

- درج دو رقم روی برچسب قیمت کالا در سطح خرده‌فروشی: ۱) قیمت برای مصرف‌کننده و ۲) «قیمت واحد محصول» برحسب واحد وزنی مشخص (کالا‌های تندمصرف). هدف از درج «قیمت واحد محصول» ایجاد قابلیت مقایسه قیمتی برای محصول است که در بسته‌بندی‌های مختلف روانه بازار می‌شود. این روش در حال حاضر عمدتا در کشور‌های پیشرفته (اتحادیه اروپا، استرالیا و ایالات‌متحده) به کار می‌رود. ترکیه نیز به‌واسطه پیوستن به اتحادیه اروپا درج برچسب قیمت واحد روی محصولات تندمصرف را در خرده‌فروشی‌های بزرگ و مدرن اجباری کرده است. یکی از چالش‌های کلیدی در اقتصاد ایران، عدم‌شفافیت هزینه‌های نظام توزیع و اجحاف به حقوق مصرف‌کننده است؛ به گونه ای که بعضا بر کالا‌های مصرفی از کارخانه تا زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تا ۱۲۰ درصد هزینه توزیع اعمال می‌شود (در صورتی که نباید بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد). اجرای این طرح می‌تواند دستاورد‌های زیر را به همراه داشته باشد:

- امکان نظارت بر رعایت سود‌های مصوب قانونی حلقه‌های تامین و توزیع را فراهم می‌کند.

- لحاظ قیمت واحد باعث جلوگیری از سردرگمی مصرف‌کنندگان و سوءاستفاده احتمالی حلقه‌های تامین و توزیع می‌شود.

- هزینه‌های نظام توزیع را شفاف و آشکار می‌کند.

- سهولت در مقایسه و انتخاب کالا و خدمات برای خریدار را فراهم می‌کند.

دکتر احمد تشکینی / رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

دکتر افسانه شفیعی/ عضو هیات‌علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار:۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۳۸۶۶۱۲۱، donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین