پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۷۸۹۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۷
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از تمایل تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان برای مشارکت در پروژه بندر چابهار و مکان یابی برای تزانزیت کالاهایشان خبر داد.
شعار سال: «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) نهم خرداد ماه در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در پاسخ به سوال خبرنگار یک رسانه در خصوص مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار هم گفت: نه فقط تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل کردند و از مکان‌ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان را دیده اند که بتوانند برای خودشان ایستگاه‌هایی درست کنند که بار آن‌ها که به آنجا می‌آید از آن طریق این بار ترانزیت شود.

وی افزود: فقط تاجیکستان نیست، بلکه بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد. این کشور‌ها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکان‌هایی را در اختیار آن‌ها بگذارند که بار‌های آن‌ها به صورت ترانزیت و رفت و برگشت جا به جا شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نهایی شدن موافقتنامه کریدور دریای سیاه - خلیج فارس هم اظهار داشت: کریدور جنوب خلیج فارس به شمال چند سالی است که هست و این کریدور به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی می‌رفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که یا ما می‌رویم جمهوری آذربایجان یا ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه که می‌توانیم به کشور‌های همسایه از جمله رومانی، بلغارستان برویم و این پتاسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر فرض کنید یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون تنی داشته باشیم میتواند در فاز اول به ۲۰ میلیون تن برسد. این به آن معنا نیست که ترکیه را کنار می‌گذاریم، در حال حاضر و در بعضی مواقع کامیون‌های ما در ترکیه تا یک ماه آنجا می‌مانند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: مثلاً در مورد آذربایجان و کاسپین، ما مسیرمان را از طریق آذربایجان می‌رویم و در حال احداث پل دوم در آستارا هستیم که کامیونهایمان به ۸۰۰ عدد برسد، اما از طریق دریای خزر هم می‌توانیم روزانه با ۴۰۰ کامیون یا با کانتینر بار خود را جابه جا کنیم. این هم افزایی است و دلیل بر این نیست که اگر ما مسیر خزر را باز کردیم مسیر آذربایجان را هم ببندیم. اینکه وزیر خارجه کشورمان بیان کرد این است که عمان، قطر، امارات، چین و هند بار‌هایی که میخواهند از طریق ما به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا از این کریدور میتواند شکل بگیرد.

وی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر دستور دولت چین به بازرگانان چینی مبنی بر عدم یا کاهش سرمایه گذاری در ایران و مشکلات شرکت‌ها و دانشجویان ایرانی در چین هم گفت: هیات چینی اینجا بود و با آن‌ها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ ساله کار خود را روی روال انجام می‌دهیم. کار سرمایه گذاری روال خاص خودش را دارد. دو بخش است یا فاینانس است یا سرمایه گذاری مستقیم. در جلسات چنین محدودیت‌هایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشور‌ها می‌گویند برجام به نتیجه برسد، سرمایه گذاری می‌کنیم، اما بعضی کشور‌ها کار خود را زودتر شر‌ع کردند بخصوص در زمینه‌های نفت و گاز.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری مانا، تاریخ انتشار:۹ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۹۳۰۰۱، www.mana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
0
0
بندر چابهار توسعه پیدا کنه برای ایران عالی میشه به نفع کشورهایی که سرمایه گذاری هم میکنن میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین