پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
بعد از وزارت امورخارجه، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، هم از آژانس‌ها خواست تا سفر زمینی به ترکیه را با توجه به شرایط داخلی و حملات تروریستی در ترکیه محدود کنند، محدودیتی که تنها به سفارش ایران به اتباع خود محدود نمی‌شود و پیش از این هم، کشورهای زیادی از اتباع خود خواسته‌اند از سفر به ترکیه خودداری کنند.
بعد از وزارت امورخارجه، معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، هم از آژانس‌ها خواست تا سفر زمینی به ترکیه را با توجه به شرایط داخلی و حملات تروریستی در ترکیه محدود کنند، محدودیتی که تنها به سفارش ایران به اتباع خود محدود نمی‌شود و پیش از این هم، کشورهای زیادی از اتباع خود خواسته‌اند از سفر به ترکیه خودداری کنند. حتی کشورهای اروپایی و امریکایی که پس از توافق ایران با کشورهای 1+5، سفر به ایران را به شهروندان خود توصیه می‌کنند از آنها خواسته‌اند به شهرهای هم‌مرز ایران با ترکیه نزدیک نشوند، حال این سؤال پیش می‌آید که آیا اتفاق‌های اخیر ترکیه، تعداد گردشگرانی را که از ایران به آنتالیا، استانبول یا آنکارا و... می‌روند کاهش داده است؟ آیا این اتفاق باعث خواهد شد تا بخشی از گردشگران ترکیه به سمت ایران سرازیر شوند؟ امیر ‌هاتفی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران هم در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید می‌کند که بخشی از گردشگران ترکیه به سمت ایران سرازیر خواهند شد اما او اعتقاد دارد که آشفتگی‌های ترکیه خیلی هم به نفع گردشگری منطقه نیست چون آن چیزی که باعث می‌شود تا گردشگر ماندگار شود امنیت منطقه است نه الزاماً امنیت یک کشور!

* سفر زمینی ممنوع!

ابتدا این وزارت کشور بود که از گردشگران ایرانی که قصد سفر به ترکیه دارند خواست تا از سفرهای زمینی با توجه به تحرک‌های «شرق» ترکیه خودداری کنند، پس از آن هم «ولی تیموری» مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از توریست‌های ایرانی مسافر ترکیه خواست تا« با توجه به اتفاقات اخیر در ترکیه، از تورهای گردشگری زمینی و سفرهای غیرضروری به این کشور از طریق مرزهای زمینی خودداری کنند».

رضا اباذری رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از کاهش تمایل ایرانی‌ها برای سفر به ترکیه خبر می‌دهد: «آژانس‌ها برای اجرای تورهای ترکیه، بویژه از مسیر زمینی تمایلی ندارند.» راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال حمله تروریستی به دو قطار حامل مسافران ایرانی، مسیر ریلی بین‌المللی شرق کشور را بست و اعلام کرد، تا اطلاع ثانوی هیچ قطار مسافربری در این مسیر حرکت نخواهد کرد. 16 مرداد هم به یک اتوبوس حامل مسافران ایرانی در خاک ترکیه تیراندازی شد که یک نفر جان باخت. تا این خبر‌ها در سایت‌های مختلف بچرخد که اکنون بسیاری از تورهای زمینی ترکیه که با قیمت کمتری به نسبت تورهای هوایی انجام می‌شوند، لغو شده‌اند. این حملات تروریستی در حالی رخ داده که ترکیه اوج فصل سفر را می‌گذراند و ایرانی‌های زیادی این روزها راهی شهرهای جنوبی و شمال‌غربی آن شده‌اند، با این حال طبق اظهارات برخی مدیران آژانس‌های مسافرتی، بیشتر تورهای زمینی از ایران لغو یا استقبال مردمی از آنها کمتر شده است اما این هرگز به معنای پایان سفر ایرانی‌ها به این کشور ترک تبار نیست.

به گفته اباذری حوادث ترکیه باعث شده آژانس‌ها تمایلی برای اجرای تورهای زمینی به این کشور نداشته باشند.او همچنین درباره اقدام برخی آژانس‌های مسافرتی برای لغو سفر به ترکیه می‌گوید: مسئولیت اعلامیه‌های امنیت شهروندان در همه جای دنیا وزارت امور خارجه است. اکنون که وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای توصیه کرده از انجام سفرهای زمینی غیرضروری به ترکیه خودداری شود، ما هم بر همان اساس اگر مسافر سؤالی داشته باشد، این توصیه را اعلام می‌کنیم.محمد حسن کرمانی، رئیس هیأت‌مدیره دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز درباره خودداری برخی آژانس‌ها از اجرای تورهای هوایی به مقصد ترکیه نیز به ایسنا می‌گوید: چنین موضوعی را نشنیده‌ام، اما اینکه اتفاقاتی در ترکیه می‌افتد و در بازار آنها تأثیر می‌گذارد، طبیعی است و اینکه برای سفر به این کشور احتیاط شود، طبیعتاً پیش می‌آید. به اعتقاد او منطقی نیست آژانس‌ها به خاطر حوادث اخیری که در مسیر زمینی ترکیه رخ داده، تورهای خود را لغو کنند؛ اما اینکه چنین شرایطی یادآور اتفاقات اخیر تونس باشد، خیلی دور و غیرمنطقی نیست که جانب احتیاط در سفر به ترکیه رعایت شود. امیر هاتفی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، آشفته شدن ترکیه را به نفع صنعت گردشگری ایران نمی‌داند. به گفته او با وجود اینکه این آشفتگی ها ممکن است باعث شود که یکسری از مسافران ترکیه به ایران سرازیر شوند اما در اصل این امنیت منطقه است که برای توریست خیلی اهمیت دارد. او اطلاعیه وزارت امور خارجه درباره امن نبودن را باعث متضرر شدن آژانس‌ها می‌داند: «چون اوج کار سفر به ترکیه در سه ماه تعطیلات تابستان است، بسیاری ازآژانس‌ها برنامه ریزی‌ها را خیلی زودتر انجام داده و پرواز‌ها را چارتر کرده‌اند.» البته از حرف‌های او چنین برمی آید که برخی از آژانس‌‌ها همچنان مایل به اعزام مسافر به ترکیه هستند.شاهدآن هم آماری است که از کاهش قیمت بلیت‌ها می‌دهد:«هیچ سالی در تابستان این اتفاق نمی‌افتد که آژانس دار مجبور بشود،قیمت‌های خود را بشکند.» البته او هم مانند بسیاری اعتقاد دارد که رسانه‌ها شلوغ کرده‌اند و وضعیت ترکیه آن‌طور که
روزنامه نگارها می‌نویسند و خبرنگارها تیتر می‌زنند نیست! این درحالی است که یکی از شهرهایی که خبر ناامنی‌ها آن در میان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها رنگ گرفته «استانبول» است که از جمله شهرهای پر گردشگر این همسایه است. به نظر می‌رسد که آژانس‌ها روی «آنتالیا» حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. هاتفی از خدا می‌خواهد که هر چه زودتر منطقه آرام شود تا صنعت توریسم خاورمیانه جان بگیرد. سعید حاج هادی یکی فعالان تورهای ورودی به کشور نیز هجوم احتمالی گردشگران ترکیه به سمت ایران را یک دلهره جدید برای صنعت گردشگری ایران می‌داند. ترسی که از نبود هتل، اتوبوس، رستوران خوب و راهنمای مجرب سرچشمه می‌گیرد. او اعتقاد دارد که این مسأله باعث می‌شود تا گردشگران دلزده شوند، البته ترس هاتفی بیجا نیست. ترکیه یکی از موفق ترین کشورهای منطقه در زمینه توریسم و گردشگری است و امکاناتی که این کشور در اختیار گردشگر قرار می‌دهد قابل مقایسه با ایران نیست. ترکیه پیش از اینکه داعش به جانش بیفتد حتی قطارهای گردشگری که از اروپا به ترکیه می‌آمد را به ایران می‌فرستاد تا در این مسیر از کشور «هزار و یک شب» هم دیدن کنند! این مسأله می‌توانست به یک پتانسیل برای ایران تبدیل شود هرچند هاتفی نظرش چیزی دیگری است؛ چیزی که از آن به عنوان اتفاق پررنگی در این مسیر نمی‌افتد، یاد می‌کند.

*«های سیزن» پرواز‌ها

مهدی طایفه خلبان سابق نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» مسأله دیگری را عنوان می‌کند. او اعتقاد دارد که وضعیت ویژه ترکیه هرچند باعث کم شدن سفرهای زمینی ایرانیان به ترکیه شده اما راه را برای افزایش قیمت بلیت هواپیما و سفرهای هوایی بویژه به آنتالیا باز کرده است، چیزی که کارشناسان از آن به عنوان <های سیزن> گردشگری ترکیه یاد می‌کنند. آنتالیا از مقاصد پرجاذبه برای گردشگران ایرانی است. به گفته طایفه تا پیش از این اتفاق تروریستی، یکی دو شرکت «پگاه سوز» و «ترکیش ایرلاین» با فروش بلیت بسیار ارزان مسافران ایرانی را به ترکیه می‌برد؛ همین مسأله هم باعث شده بود تا پروازهای داخلی به ترکیه کمتر شود، «مثلاً قیمت بلیت هواپیما با یک میلیون و دویست تا 300 هزارتومان از سوی این شرکت‌هابه 80 دلار فروخته می‌شد، چیزی حدود 240 تا 250 هزار تومان. اما الان شما بلیت زیر یک میلیون تومان پیدا نمی‌کنید. به اعتقاد او شرکت‌های هواپیمایی از شرایط موجود سود می‌برند. طایفه هم مثل بسیاری از کارشناسانی که در این گزارش با آنها گفت‌و‌گو شده اعتقاد دارد که وضعیت ترکیه به کاهش گردشگر حتی در استانبول منجر نشده است.

او تعریف می‌کند که در سال 2013 و در اوج اعتراض‌های مردم و فعالان حوزه محیط زیست استانبول به تخریب پارک «گزی» در این شهر بوده است،« چند ساعتی مردم اعتراض می‌کردند و بعد همه چیز به شرایط عادی برمی‌گشت.» او اعتقاد دارد که الان هم شرایط ترکیه و حتی استانبول با وجود حمله‌های تروریستی به همین صورت است. طایفه اعتقاد دارد که حتی اگر استانبول از مقصد گردشگران ایرانی خط بخورد شهرهای دیگر همچنان جاذبه خود را دارند. هرچند شواهد نشان می‌دهد که در این روزهای پر التهاب،ترکیه همچنان جزو انتخاب‌های توریست‌های ایرانی است.برای مثال «محمدرضا شجریان» خواننده نامدار کشور در شهریورماه در استانبول کنسرت خواهد داد. حساب و کتاب‌های یک خبرگزاری نشان می‌دهد که با برگزاری این کنسرت، سه میلیون دلار ارز از کشور خارج خواهد شد.این اعداد و ارقام با محاسبه هزینه هتل، نوع بلیت‌ها و قیمت پروازهای هوایی برآورد شده است. درست در زمانی که برگزاری کنسرت در کشور ما با اما و اگر‌ها وبرخی اوقات با ممانعت‌های زیادی رو به رو است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6007، . شنبه 31 مرداد 1394، صفحه16

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین