پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۹
آبشار آب سفید الیگودرز یکی از خلقت‌های طبیعت است که همیشه پرکف و سفید رنگ دیده می‌شود.

شعارسال: استان لرستان استانی است چهار فصل و دارای مناطق زیبایی گردشگری است. در این استان آبشارهای زیبا و بی‌نظیری وجود دارد که در ایران و حتی برخی از مناطق جهان کم‌نظیر هستند.

استان لرستان سرشار از زیبایی‌هاست با مردمی مهربان و مهمان دوست و خالص و بی‌ریا شاید این برگرفته از طبیعت پاک و بی آلایش این استان است.

این استان به دلیل وجود رشته کوه‌های زاگرس در پهنه آن از هر گوشه‌ آن رودی جاری است و به اقتضای وجود کوهستان آبشارهای فراوانی را در جای جای آن می‌توان پیدا کرد و اساسا اکوتوریسم پتانسیل فراوانی جهت توسعه در این استان دارد.

*آبشار آب سفید، الیگودرز

آبشار آب سفید در جنوب شرقی این استان و در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه بلند قالی‌کوه در بخش بشارت زلقی از شهرستان الیگودرز قرار گرفته‌ است و دسترسی به آن با جاده از شهر الیگودرز امکان‌پذیر است.

آب این آبشار از دل تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید، ارتفاع آبشار 70 متر و عرض تاج آن در فصل پر آبی حدود هشت متر است.

این آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دز می‌ریزد.

*بر اثر برخورد آب با سنگ‌ها حباب سفید تشکیل می‌شود

می‌توان گفت، به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است.

خود آبشار در دره‌های تاریک که در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال به وجود آمده قرار دارد.

این آبشار در فصل بهار پذیرای گردشگران زیادی است و پوشش جنگلی و گیاهی در اطراف آبشار زیبایی و طراوت خاصی به این منطقه توریستی داده است.

فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از آبشارهای لرستان به خصوص آبشار آب سفید است. در امتداد مسیر دسترسی به این آبشار، زیارتگاه امامزاده مومد حسن قرار دارد که در میان ساکنان مناطق بختیاری‌نشین از جایگاه بالا و قابل احترامی برخوردار است.

*درختان بلوط و گردو گردشگران را همراهی می‌کنند

مسیر دسترسی به آبشار آب سفید از روستاهای کاکلستان و قلیان است که با کوه‌های سربه فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو شما را همراهی می‌کند.

هوای این منطقه بسیار خنک است، به طوری که حتی در تابستان برای‌گذران شب به ناچار باید در پناه چادر بیتوته کنید.

آب این منطقه نیز یکی از بهترین و سالم‌ترین آب‌های آشامیدنی به شمار می‌رود.

رودخانه دایمی آب سفید به طول 70کیلومتر از این محل در دامنه کوه‌های کازینستان و حرا، سرچشمه گرفته و در انتها به رودخانه کاکلستان می‌ریزد.

آبشار آب سفید در جنوب شرقی استان لرستان و در 70 کیلومتری شهرستان الیگودرز قرار دارد.

*آب آبشار آب سفید از بهترین آب‌های معدنی کشور محسوب می‌شود

سرچشمه آبشار را هنوز کسی به درستی نمی‌شناسد و آنها که رد آن را گرفته‌اند، فقط می‌دانند که آب خنک و گوارای پنهان در صخره‌ها برای آن که آبشاری به عظمت آب سفید شود، تونلی تاریک را در دل سنگ‌ها طی کرده است، تا از ارتفاعی بیش از 70 متری بر پیکر سنگ‌ها فرود آید.

ریش سپیدهای لرستان می‌گویند آبشار آب سفید را از آن جهت به این نام خوانده‌اند که به خاطر ارتفاع زیاد سقوط آب آن همیشه پر کف و سفید رنگ دیده می‌شود.

*یکی از زیباترین آبشارهای ایران

یکی از زیباترین آبشارهای ایران را به جرات می‌توان آبشار آب سفید نامید.

الیگودرز شهر کوچک و زیبایی است با بافتی سنتی که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان آن را طایفه لرهای بختیاری تشکیل می‌دهد که اکثر آنان به مشاغل دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

فاصله این شهرستان تا اصفهان 226 کیلومتر است.

الیگودرز در تابستان هوای معتدلی دارد، ولی زمستان‌های سرد از ویژگی‌های این منطقه است.

برای رسیدن به آبشار آب سفید باید از الیگودرز به سمت اصفهان حرکت کرد، دو یا سه کیلومتر بعد از خروجی شهر دست راست جاده تابلویی وجود دارد که بر روی آن نوشته شده است (سد قمرود - رودبار- طرح هدایت آب از سر شاخه‌های دز به قمرود) که نشانگر جاده‌ای است که شما را به سمت یکی از زیباترین آبشارهای ایران می‌برد.

*طبیعتی زیبا با لاله‌های واژگون

از ورودی این جاده فرعی تا لب آبشار قریب به 70 کیلومتر راه آسفالته است.

در فصل بهار این منطقه زیبایی بسیاری دارد، با کمی جستجو می‌توانید انواع گیاهان دارویی و گونه بسیار نادری از لاله به نام لاله واژگون را بیابید و از طبیعت لذت ببرید.

حدود 10 کیلومتر مانده به جاده فرعی آبشار دره بسیار زیبایی است که از بالای مسیر پیداست و بعد از این گردنه به آبشار می‌رسید.

از فرعی جاده تا آبشار نزدیک یک کیلومتر است که به طرز بسیار زیبایی جاده‌کشی شده و مکان‌هایی برای استقرار چادر در نظر گرفته شده و سطل زباله‌هایی نیز موجود است.

در ورودی مسیر سرویس بهداشتی احداث شده و ساختمان محیط بانی نیز در محل دایر است. رودخانه‌ای از سمت شرق دره‌جاری است و درختان گردو نیز به حدی متراکمند که آفتاب به زحمت به زمین می‌رسد.

آبشار آب سفید از دل کوهی بیرون می‌آید و با فشار نسبتا کمی به بیرون می‌ریزد و سقوط این حجم آب، زیبایی بسیاری در محیط ایجاد کرده است و هوای محیط را دو چندان خنک کرده است.

آب این رودخانه به حدی خنک است که به سختی می‌توان دست خود را بیش از چند ثانیه در آب نگه داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت هیجار، تاریخ انتشار: 9آذر1395، کدخبر: 1035: www.heygar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین