پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
استان لرستان با پیشینه ای کهن و برخورداری از صدها جاذبه گوناگون فرهنگی، تاریخی و طبیعی، بی گمان یکی از نواحی زیبا، دیدنی، بکر و خوش آب و هوای ایران زمین به شمار می آید.

شعارسال: استان لرستان با پیشینه ای کهن و برخورداری از صدها جاذبه گوناگون فرهنگی، تاریخی و طبیعی، بی گمان یکی از نواحی زیبا، دیدنی، بکر و خوش آب و هوای ایران زمین به شمار می آید. سرزمین کنونی لرستان با گستره ای نزدیک به 30 هزار کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران و در میان قلل بر افراشته ی زاگرس میانی واقع شده است. این سرزمین زیبا، سرسبز و تاریخی از شمال به استانهای همدان و مرکزی، از جنوب به خوزستان، از شرق به اصفهان و از غرب به کرمانشاه و ایلام محدود می شود.

بر اساس سرشماری سال 1385 جمعیت لرستان 1,716,526 نفر می باشد که در شهرستانهای خرم آباد، بروجرد، الیگودرز، دورود، ازنا، الشتر، نورآباد، کوهدشت و پلدختر سکنی گزیده اند.

خرم آباد، مرکز استان لرستان یکی از کهن شهرهای ایران است که پیشینه ی شهرنشینی آن با نام شاپور خواست به دوران پیش از اسلام بر می گردد. از منظر دیرینه شناسی، لرستان یکی از کهن ترین زیست گاه های بشر در دوران پیش از تاریخ به شمار می آید. بر اساس مطالعات باستان شناسی، پیشینه ی سکونت انسان در این بخش از پهنه ی ایران زمین به 40 هزار سال پیش بر می گردد. مفرغ های لرستان (متعلق به هزاره ی اول پیش از میلاد) که امروزه زینت بخش بسیاری از موزه های بزرگ دنیا می باشند یکی از مولفه های مهم فرهنگی و هنری لرستان به شمار می آیند. به گونه ای که رمان گریشمن باستان شناس شهیر فرانسوی (هنر حقیقی ایران را هنر لرستان) می نامد. آثار باستانی به جای مانده از ادوار کهن تاریخی نظیر قلعه فلک الافلاک در مرکز شهر خرم آباد، مجموعه پل های تاریخی لرستان بر فراز رودخانه های کشکان و سمیره، بافت تاریخی 280 هکتاری شهر بروجرد شامل خانه های قدیمی، بازار سرپوشیده، مسجد جامع و مسجد امام و غارهای پیش از تاریخ دره خرم آباد، نقوش صخره ای هومیان و میرملاس در شهرستان کوهدشت تنها بخشی از صدها اثر فرهنگی و تاریخی لرستان به شمار می آیند که در سرتاسر نقاط مختلف استان از گزند حوادث روزگار بر جای مانده اند.

لرستان از نظر جاذبه های طبیعی یکی از استانهای مهم کشور به شمار می آید. وجود رودخانه های سرکش سیمره، کشکان و سزار و نیز کوههای بلند و برف گیر گرین، اشترانکوه، سفید کوه و ... باعث ایجاد سایت های فراوان گردشگری در جای جای این استان زیبا شده است. دریاچه فیروزه ای گهر در ارتفاعات اشترانکوه، آبشارهای هفت گانه لرستان، تونل برفی ازنا، تالاب های بین المللی پلدختر، کرانه های زیبای رودخانه کشکان، سراب کهمان الشتر، سراب ونایی بروجرد و صدها اثر دیگر نشان دهنده اهمیت و جایگاه لرستان از منظر جاذبه های طبیعی می باشد، از این رو لرستان را می توان ((گنجینه ی طبیعت گردی ایران)) نامید.

خرم آباد

شهر خرم آباد مرکز استان لرستان در فاصله 480 کیلومتری جنوب غربی تهران و در میان دره ای خوش آب و هوا با درختان انبوه و جویبارهای پر آب واقع شده است. این شهر به سبب برخورداری از پیشینه کهن و جاذبه های طبیعی فراوان یکی از شهرهای توریستی ایران است.

بروجرد

بروجرد در 110 کیلومتری شمال شرقی خرم آباد در ناحیه ای تقریباً کوهستانی واقع شده است. در تابستان هوای بروجرد بسیار مطلوب و دلپذیر است و در زمستان برف زیادی در آن می بارد. این شهر که در کنار کوه گرین واقع شده، چشمه های پرآب و دره های پر درختی دارد. بافت معماری قدیم این شهر، جذابیت توریستی داشته و هم اکنون دارای 280 هکتار بافت تاریخی است که نمونه ای از آن در خیابان ها و کوچه های میانی شهر مانده است. از نقاط دیدنی این شهرستان می توان، دهکده ییلاقی باصفای ونایی و مجموعه بازار مسجد جامع، مسجد امام خمینی (سلطانی) و امامزاده جعفر را نام برد.

پلدختر

پلدختر در فاصله 110 کیلومتری جنوب خرم آباد و در مسیر راه سراسری تهران-جنوب قرار گرفته است آب و هوای آن گرمتر از سایر نقاط استان است از این رو محصولات کشاورزی آن زودتر به بازار عرضه می شود. رودخانه کشکان از این شهر عبور می کند. استراحتگاه هایی مانند تنگ ملاوی و معمولان با چشمه ها و سراب های فراوان و مناظر زیبا در این شهرستان قرار دارند.

ازنا

ازنا در فاصله 132 کیلومتری شمال شرقی خرم آباد واقع شده و آب و هوای آن سردسیری است. با وجود تاسیسات نفتی، خط آهن سراسری و کارخانه فروآلیاژ، ازنا را می توان یک شهر صنعتی محسوب کرد. منطقه ویژه اقتصادی سنگ و مواد معدنی لرستان در این شهر واقع است. در دامنه اشترانکوه که مشرف بر ازنا است، مناظر طبیعی فراوانی مانند تونل برفی دره تخت وجود دارد. از جمله جاذبه های طبیعی و اکوتوریستی این شهرستان منطقه حفاظت شده اشترانکوه است که گونه های متنوعی از پرندگان و جانوران در آن زیست می کنند.

الیگودرز

الیگودرز در فاصله 154 کیلومتری شرق خرم آباد در ناحیه ای کوهستانی و مرتفع قرار دارد به همین دلیل دارای زمستان های پر برف با سرمای شدید و تابستان های ملایم است. در الیگودرز چشمه ها، قنات ها و رودخانه های فراوانی وجود دارد و هسته اولیه ایجاد شهر نیز همین عامل بوده است. موقعیت ارتباطی از عوامل دیگر در توسعه و گستری شهر بوده است، به طوری که تنها راه ارتباطی اصفهان به غرب کشور محسوب می شود.

کوهدشت

این شهرستان در 94 کیلومتری جنوب غربی خرم آباد واقع است و دارای جاذبه های متنوع باستانی و طبیعی است. کوهدشت با امکانات بالقوه آثار باستانی و جاذبه های بکر طبیعی، می تواند به یکی از قطب های جهانگردی کشور تبدیل شود. کانون برنزهای مکشوفه لرستان در این شهرستان است. نام کوهدشت برای بسیاری از محققین و باستان شناسان جهان کاملا شناخته شده است

دورود

این شهرستان در 100 کیلومتری شمال شرقی خرم آباد و در مسیر راه آهن سراسری تهران-خرمشهر واقع گردیده است. شهرستان دورود، محل تلاقی دو رودخانه تیره و ماربره است که به ترتیب از کوه های گرین در بروجرد و اشترانکوه در دورود سرچشمه می گیرند. شهرت دورود به واسطه کارخانه سیمان و فارسیت و صنایع نظامی آن است. اما جاذبه های مذهبی و مناظر بدیع طبیعی آن از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است

نور آباد

نور آباد مرکز شهرستان دلفان و در 95 کیلومتری شمال غرب خرم آباد واقع است. شهرستان نورآباد، از مناطق وسیع و کوهستانی شمال استان محسوب می شود. آثار برنزی به دست آمده نشان از قدمت و سابقه تمدن عظیم بشری در این منطقه دارد. مقبره شاهزاده ابراهیم که به بابا بزرگ شهرت دارد و در 50 کیلومتری شهر نورآباد از اماکن متبرکه آن است

الشتر

مرکز شهرستان سلسله است و در فاصله 50 کیلومتری شمال خرم آباد واقع شده است و از شهرهای حاصلخیز، سرسبز و خوش آب و هوای استان به شمار می رود. روستاهای امیر در حوالی شهر از نقاط باصفا و دیدنی آن محسوب می شود

جاذبه های طبیعی شهرهای استان

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی خرم آباد

قلعه فلک الافلاک: مرکز شهر خرم آباد

موزه مردم شناسی و باستان شناسی: قلعه فلک الافلاک

مناره آجری: میدان امام حسین - قرن چهارم هجری قمری

سنگ نبشته: خیابان شریعتی - قرن ششم هجری قمری

گرداب سنگی: میدان تختی - دوران ساسانی

خانه جهانگردی (آخوند ابو): خیابان امام خمینی - روبروی قلعه

آبشار بیشه: 60 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد

آبشار وارک: 50 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد

آبشار گریت: 50 کیلومتری شرق خرم آباد

آبشار نوژیان: 51 کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد

بقعه شجاع الدین خورشید: جنوب شهر خرم آباد - کیلومتر 15

پل کشکان: 51 کیلومتری غرب خرم آباد - جاده کوهدشت

پل شکسته: جنوب شهر خرم آباد - دوره ساسانی

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی بروجرد

امامزاده جعفر: انتهای خیابان جعفری

مسجد جامع: شرق شهرستان بروجرد، انتهای جعفری

مسجد امام (سلطانی): خیابان صفا، خیابان جعفری

دهکده ییلاقی ونایی: غرب بروجرد، منطقه گلدشت

تپه چغا: شمال غرب بروجرد

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی پلدختر

رودخانه کشکان: مرکز شهر پلدختر

تنگ ملاوی: شمال پلدختر

تالاب های پلدختر

غار کلماکره: کوه مهله

کاروان سرای چشمک: شمال پلدختر

غار کوگان: شمال شرقی پلدختر

پل تاریخی دختر: ورودی شهر

پل کلهرت: معمولان

آبشار افرینه: 20 کیلومتر معمولان

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی ازنا:

تونل برفی: 20 کیلومتری جنوب ازنا و در دامنه اشترانکوه

دره تخت: 10 کیلومتری جنوب ازنا

امامزاده قاسم: 20 کیلومتری شمال غربی ازنا

دامنه اشترانکوه: جنوب ازنا

چشمه قلقلی: جنوب ازنا

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی الیگودرز

امامزاده پیرامام: الیگودرز، منطقه شول آباد

آبشار آب سفید: 90 کیلومتری الیگودرز، منطقه ذلقی

آبشار چکان: منطقه شول آباد

غار تمندر: شاپور آباد

سراب ماهی چال: جنوب غربی الیگودرز

سراب گایکان: 35 کیلومتری شرق الیگودرز

طبیعت شول آباد و کی گوران: دامنه قالی کوه

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی کوهدشت

چشمه سیاب: شرق کوهدشت ، تنگ سیاب

دره و غار ویزنهار: بخش رومشگان ، روستای ولی عصر

دره سرطرهان: بخش طرهان

غار میرملاس: 20 کیلومتری شمال غرب کوهدشت

پل سیاه پله: حد فاصل لرستان و ایلام

گنبد شاه محمد: شمال غرب کوهدشت، کیلومتر 65

امامزاده ابوالوفا: غرب کوهدشت، کیلومتر 35

معبد سرخ دم لری: 6 کیلومتری شرق کوهدشت

تنگه شیرز: شمال غرب کوهدشت

غار بتخانه: 20 کیلومتری شرق کوهدشت، روستای قرعلیوند

پارک جنگلی بلوران: کیلومتر 35 جاده اسلام آباد

عمده ترین جاذبه های طبیعی دورود

امامزاده پیروالی: شرق دورود

آبشار بیشه: جنوب دورود، ایستگاه راه آهن بیشه

دریاچه گهر: ارتفاعات اشترانکوه

غار و سراب منو: آبادی توت گورگش دورود

دره نی گا: تنگه پنبه کاری در مسیر دریاچه گهر

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی نورآباد

مقبره شاهزاده ابراهیم: 50 کیلومتر غرب نورآباد

تپه حمام: 25 کیلومتری نورآباد

تپه باستانی سیکوند: شمال شهر نورآباد

سراب غضنفر: شمال شرقی شهر نورآباد

عمده ترین جاذبه های طبیعی و تاریخی الشتر

سراب کهمان: شمال غرب الشتر، کیلومتر 10

سراب هنام: کیلومتر 15 جنوب شرق الشتر

سراب زز: شرق الشتر، کیلومتر 5

دره تخت شاه: مسیر سراب کهمان

تپه گریران: 25 کیلومتری شمال الشتر

پل تاریخی کاکارضا: کیلومتر 25 جاده الشتر-خرم آباد

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بانک مسکن، تاریخ انتشار: - : کدخبر: 5016:

www.bank-maskan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین