پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه همه شهرهای ایران باید منزلت ایرانی بودن را داشته باشند، گفت: عدم توجه به معماری قدیم سبب شده که امروز روستاها بیشتر از شهرها با بحران مواجه شوند.
شعارسال: سید احمد محیط طباطبایی ظهر امروز در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان جنوبی در شهرستان فردوس اظهار داشت: معماران گذشته ما، سرزمین خود و ویژگی‌های جغرافیایی آن را به خوبی می‌شناختند و از تمامی زیر و بم‌ها و اسرار ساخت و ساز آن آگاه بودند ولی در معماری امروز کمتر به خواص جغرافیایی مناطق مختلف کشور توجه می‌شود.

وی به معماری در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: در قاره اروپا جنگل زیادی وجود دارد اما بیشتر بناها از سنگ است، در چین خاک فراوانی وجود دارد اما بیشتر بناها از چوب ساخته می‌شود و در ایران نیز با وجود اینکه سنگ بسیاری وجود دارد بیشتر بناها از آجر و خاک ساخته می‌شود که در واقع تبادل و تعادل حرارتی و نیز حفظ و حفاظ محیط زندگی ایجاب می‌کند که از ساخت و ساز با این وسایل انجام شود.

مشاور رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: عدم توجه به معماری قدیم سبب شده که امروز روستاها بیشتر از شهرها با بحران مواجه شوند و روستایی بودن دیگر منزلت ندارد.

محیط طباطبایی با اشاره به اینکه کویر مرکزی ایران سبب حفظ بقای فرهنگ تاریخی ایران شده است، یادآور شد: کویر ایران مانند کویر عربستان یا آفریقا یک کویر مرده نیست بلکه کویر ایران به سبب شرایط خاص طبیعی یک کویر زنده است که نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، اجتماعی در برداشته است.

وی گفت: همه شهرهای ایران باید منزلت ایرانی بودن را داشته باشند و معماری منطقه بر اساس فرهنگ و شرایط جغرافیایی آن در نظر گرفته شود.

سرپرست فرمانداری فردوس نیز در این کنگره به قدمت تاریخی و فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و افزود: بلده طیبه تون در سال 1308 به فردوس تغییر نام داد و سابقه تمدن هر شهر بر اساس شهریت آن است و فردوس از همان ابتدا به شهر معروف بوده است.

حسین اسماعیلی به علما و بزرگان شهر فردوس اشاره و تصریح کرد: فاضل خان تونی یکی از معماران بزرگ سده 11 هجری بود که باغ شالیمار در لاهور پاکستان، مدرسه فاضلیه در مشهد و کاروان‌سرای رباط شور در فردوس از خلقت‌های بزرگ این مرد است.

وی ثبت قنات بلده در فهرست آثار جهانی را یکی دیگر از افتخارات مردم خراسان جنوبی و شهرستان فردوس دانست و یادآور شد: در پاسداشت این اثر جهانی، حفظ و حراست از آن وظیفه همه ماست.

گفتنی است؛ در این کنگره یک روزه از استادکاران فردوس، بشرویه و سرایان تجلیل و شرکت‌کنندگان نیز از شهر تاریخی تون بازدید کردند و همچنین کارگاه علمی با موضوع سازه‌های تاریخی آب خراسان با حضور احمد فدایی پژوهشگر و مدیر سابق گنجینه آب خراسان برگزار شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1395، کدخبر: 13951107000671، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین