پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۷۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
نائب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم توجه نسبت به تخریب بافت تاریخی و هویتی تهران گفت: اماکن تاریخی شهر تهران باید به عنوان هویت و میراث تاریخی ثبت و حفظ شوند؛ ولی این درحالی است که پول‌های هنگفت صرف هزینه‌های غیر ضروری می‌شود و خانه‌های تاریخی در تهران تخریب می‌شوند.

شعارسال: احمد حکیمی پور با اشاره به وضعیت خانه‌های تاریخی در تهران گفت: خانه‌های تاریخی هویت فرهنگی تهران قدیم هستند که متاسفانه در سایه بی‌توجهی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه به حفظ و نگهداری این بناهای ارزشمند بسیاری از آنان از بین رفته‌اند و تعداد کمی هم که تاکنون باقی مانده‌اند حتی علی رغم ثبت ملی در آستانه نابودی قرار دارند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان مرتبط شهر تهران به حفظ و مرمت خانه‌های تاریخی با اشاره به وضعیت تاسف بار خانه مینایی‌ها واقع در محله منیریه گفت: خانه مینائی یکی از آثار فاخر شهر تهران و متعلق به دوره قاجاریه در محله منیریه است که دارای سند تاریخی است و حتی این اثر در فهرست آثار ملی کشور قرار دارد؛ ولی متاسفانه از همان ابتدا سازندگان ساختمان‌ها بدون توجه به قدمت این خانه قصد خریداری و تخریب بنا را داشتند که بنابر پیگیری‌های صورت گرفته وارثان خانه اجازه ثبت ملی آن را می‌دهند و قرار می‌شود تا منزل از آنها خریداری شود که علی رغم وعده داده شده تا کنون این خانه تاریخی خریداری نشده است.

وی افزود: متاسفانه این مسله ای است که برای دیگر اماکن و خانه‌های تاریخی تهران با آن رو به رو هستیم و این درحالی است که همواره مسئولان مدیرت شهری و میراث فرهنگی تهران وعده‌های بسیاری برای حفظ و مرمت بافت‌های تاریخی داشته‌اند ولی آنچه اکنون مشهود است اینکه اماکن تاریخی در انبوه مشکلات بافت‌های فرسوده به فراموشی سپرده شده و یکی پس از دیگری در معرض نابودی قرار دارند.

وی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است اینکه تا زمانی که نتوانیم هویت و اصالت تاریخی پایتخت که الگوی دیگر شهرها قرار دارد را حفظ کنیم نمی‌توانیم به حفظ هویت فرهنگی در نسل جوان بپردازیم و این موضوعی مهم است که فراموش شده است.

حکیمی پور افزود: شاید عده ای به خرده گیری بپردازند که اکنون با وجود مسائل دیگری که در شهر تهران با آن رو به رو هستیم ، خرید و مرمت یک مکان تاریخی از چه اهمیتی برخوردار است ولی باید گفت که آنچه مهم است اینکه حفظ اماکن تاریخی و دارای اصالت به حفظ هویت شهری و آرامش محلات کمک می‌کند و موجب حفظ انسجام فکری و روانی ساکنان یک محله و البته نظم بخشی به هویت نسل بعد می شود.

وی تصریح کرد: من درخواست می کنم تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران به هم افزایی برای توجه به حفظ و مرمت اماکن و آثار تاریخی و هویتی تهران بپردازنند؛ چرا که در غیر این صورت در آینده ای نزدیک دیگر اثری از هویت تاریخی تهران باقی نخواهد ماند و نسل آینده هیچ گاه برای این قصور ما را نمی‌بخشند.

حکیمی پور در پایان گفت: امیدوارم که در برنامه ششم توسعه نگرش خوبی نسبت به حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان وجود داشته باشد تا بتوانیم با نگاه و برنامه ریزی مناسب در کنار سایر مسائل و مشکلات به این موضوع هم به صورت جدی بپردازیم.

خانه مینایی‌ها با 480مترمربع مساحت مربوط به دوره پهلوی و در خیابان ولیعصر (عج) قرار دارد و این خانه از معماری ارزشمندی برخوردار است، چنانچه همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دربرگرفته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 3بهمن1394، کدخبر: 94110300974: www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین