پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی لرستان پس از گذشت ۹ سال تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل این پروژه نیازمند تخصیص اعتبارات استانی است.

شعار سال: دوران هشت‌ساله دفاع مقدس یادآور جان‌فشانی‌ رزمندگانی است که برای حفاظت از انقلاب اسلامی ایران به صحنه آمدند و فرهنگ ایثار و شهادت را نهادینه کردند که دراین‌بین رزمندگان لرستانی در عملیات‌های مختلف حضور داشتند و چنان رشادت‌هایی آفریدند که مقام معظم رهبری فرمودند: رزم فرزندان لر قبل از آنکه شنیدنی باشد دیدنی است.

رزم دیدنی و جانانه رزمندگان سلحشور لرستان در دوران دفاع مقدس برگ زرینی از تاریخ انقلاب است اما باوجوداینکه دلاورمردان این استان سهم ویژه‌ای در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس داشتند و 6 هزار و 300 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند اما تاکنون مکانی ایجاد نشده تا از خاطرات و جان‌فشانی‌های شهدا به‌عنوان فرهنگ ایثار و شهادت و یک هویت حفاظت شود.

متأسفانه امروز خاطرات این عزیزان در آرشیو ادارات خاک می‌خورد که باید مکانی برای ثبت و نگهداری رشادت‌های جوانان این سرزمین که درراه حفظ دین ایستادگی کردند و فرهنگی باارزش را ترویج دادند باشد تا یاد و خاطرات آنان الگو و سرمشقی برای نسل‌های امروز و فردا شود که در این زمینه احداث باغ‌موزه‌های دفاع مقدس میتواند گوشهای از هویت و جان‌فشانی شهدا را به نمایش بگذارد.

*40 درصد پیشرفت فیزیکی پس از گذشت 9 سال

اهمیت وجود موزه دفاع مقدس در استان لرستان از سال 86 مطرح شد و احداث آن‌یکی از مصوبات سفر هیئت دولت وقت در سال 87 بود که کارهای مطالعاتی این طرح در سال 87 به پایان رسید و عملیات اجرای پروژه در سال 89 در زمینی به مساحت چهار هزار و 250 مترمربع واقع در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد آغاز شد.

باگذشت بیش از 9 سال که از کارهای مطالعاتی و عملیات اجرایی باغ‌موزه لرستان می‌گذرد این پروژه تاکنون پیشرفت فیزیکی 40 درصدی داشته و روند کند ساخت باغ‌موزه در حالی است که سال‌های متمادی وعده‌های مختلفی درزمینهٔ تأمین اعتبار و احداث این پروژه از سوی مسئولان داده‌شده ولی تاکنون شاهد احداث موزه دفاع مقدس استان نبوده‌ایم.

سرهنگ یدالله دلارام مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان بابیان اینکه تاکنون چهار میلیارد تومان برای احداث باغ‌موزه لرستان هزینه شده و برای تکمیل این پروژه هشت میلیارد تومان دیگر نیاز است اظهار داشت: برای ساخت موزه دفاع مقدس تاکنون کمتر از یک میلیارد توسط استان هزینه شده که استاندار لرستان قول تأمین چهار میلیارد تومان را برای تکمیل این پروژه داده است.

*تکمیل موزه دفاع مقدس نیازمند 8 میلیارد تومان اعتبار

وی بابیان اینکه موزه دفاع مقدس لرستان تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است افزود: در صورت هماهنگی و همکاری ادارات پیش‌بینی می‌شود موزه دفاع مقدس لرستان تا سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان عنوان کرد: اگر دستگاه‌های اجرایی استان در بحث درخت‌کاری، ایجاد فضای سبز، تهیه راه دسترسی به پارک کیو و جهادگران، تهیه تله‌کابین در بحث گردشگری، دفع فاضلاب و شبکه آبرسانی، برق، گازرسانی به تپه شهدا برای اماکنی که در آینده ایجاد می‌شود همکاری لازم را داشته باشند در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه می‌رسیم.

وی بابیان اینکه احداث حسینیه در جلوی مقبره شهدا پیش‌بینی‌شده است بیان کرد: فضاسازی برای نمایش عملیات رزمندگان لرستان انجام می‌شود چراکه محوطه باغ‌موزه لرستان این ظرفیت را دارد.

*احداث حسینیه در محوطه باغ موزه

دلارام با اشاره به اینکه محتوا سازی این مجموعه توسط نویسندگان و هنرمندان استان در دست اقدام است تصریح کرد: در بخش محتوا سازی باغ‌موزه پیشنهاد‌هایی لحاظ شده تا بتوانیم با کمک ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان آن‌ها را عملیاتی کنیم.

محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان اظهار داشت: برای تکمیل باغ‌موزه لرستان از تشکیلات نظامی و انتظامی انتظار بیشتری است، نمی‌شود بسیج، سپاه و ارتش را نادیده گرفت و فقط از دستگاه‌های اجرایی استان انتظار کمک داشت.

وی افزود: دستگاه‌های نظامی و انتظامی باید در این زمینه ورود کنند حتی وزارت دفاع نیز در راستای تکمیل باغ‌موزه کمک کند و کارهای باقی‌مانده توسط دستگاه‌های اجرایی استان انجام شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان عنوان کرد: از امکانات و تجهیزات دستگاه‌های اجرایی استان می‌توان استفاده کرد ولی در بحث خرید باید از ارگان‌های نظامی کمک گرفت.

*ایجاد پارک، آبشارپلکانی و سردیس شهدا در محوطه باغ موزه

یحیی عیدی بیرانوند شهردار خرم‌آباد اظهار داشت: راه دسترسی به این مجموعه خیلی مناسب نیست و مسیر بسیار بدی دارد.

وی افزود: اگر زمینی که در کنار پمپ‌بنزین قرار دارد واگذار شود می‌توان اقداماتی مانند پارک، آبشار پله کانی و ایجاد سردیس شهدا را در این مکان تعریف کرد.

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: شهرداری تاکنون در بخش‌هایی از راه دسترسی باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان اقداماتی مانند ایجاد فضای سبز را انجام داده و در اجرای این طرح‌ها در باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان آمادگی کامل را دارد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان اظهار داشت: تکمیل باغ‌موزه استان لرستان نیازمند اجماع کلی همه ادارات استان است، در استان‌های دیگر که این اقدام انجام‌شده همه دستگاه‌ها پای‌کار آمده‌اند.

*تکمیل باغ موزه لرستان از محل اعتبارات استانی

وی افزود: نمی‌توان توقع داشت مدیر حفظ آثار به‌تنهایی این کار را انجام دهد، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور نیز اعلام کردند از دستشان کاری ساخته نیست و این کار باید توسط استان انجام شود.

استاندار لرستان عنوان کرد: تکمیل باغ‌موزه لرستان باید توسط استان انجام شود بنابراین معاون عمرانی باید تا فردا تعیین کاری مشخص و برنامه زمان‌بندی مدیران دستگاه‌های اجرایی را آماده کند و سهمی برای ارتش، سپاه، بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) لحاظ شود.

وی بیان کرد: سهمی برای شهرداری نیز لحاظ و حسینیه توسط اوقاف استان ساخته شود، تکمیل باغ‌موزه استان یک تکلیف است که باید همه دستگاه‌های اجرایی در راستای عملیاتی شدن آن اقدام کنند اگر جز این باشد این کار صورت نمی‌گیرد.

این خبرگزاری تاکنون با انتشار گزارش‌های متعددی با عنوان« بلاتکلیفی بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی لرستان؛ 20 درصد پیشرفت پس از 7 سال»،«پاس‌کاری مسئولان پشت خاک‌ریزهای موزه دفاع مقدس لرستان»،« انتظار8 ساله موزه دفاع مقدس لرستان برای جذب اعتبار؛ وعده‌هایی که هرساله تمدید می‌شود»،« افتتاح موزه دفاع مقدس لرستان همچنان پشت خاک‌ریز وعده‌ها/ بیش از 2 میلیون آثار شهدا درخطر نابودی است»، « 2 میلیون آثار شهدا درخطر نابودی/توقف احداث بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی لرستان/وعده‌های استاندار برای موزه دفاع مقدس عملی نشد» بارها به روند کند ساخت این پروژه پرداخته تا شاید مسئولان توجه بیشتری به احداث موزه دفاع مقدس استان داشته باشند و هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری این پروژه باشیم.‌

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تفسیر نیوز، تاریخ انتشار: -، کد مطلب: -:www. tafsir-news.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین