پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
شهرسان آبدانان در164کیلومتری جنوب استان ایلام و 165 کیلومتری شمال استان خوزستان دارای 6 دهستان و سه بخش مرکزی ، مورموری و سرابباغ است؛ مردمانی با گویشهای کردی فیلی ، لری ، عربی و تماما شیعه مذهب ؛ پیشه اکثر آنها کشاورزی دیم ودامداری سنتی است.
شعارسال: قرار گرفتن بین دوشهرستان دره شهر و دهلران با بدره مجموعا حوزه جنوبی استان ایلام را تشکیل می دهند؛ آبدانان در سال 1374 با جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر به شهرستان ارتقا یافت؛ علارغم بهره مندی نزدیک چهار دهه از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی همچنان محرومترین و کم برخوردارترین شهرستان استان لقب گرفته است این در حالی است که دارای ظرفیتهای بسیاری درزمینه های ذخایر نفتی ، معادن ، جاذبه های طبیعی ،آثارباستانی متعدد،اماکن مذهبی ، آب و هوای مطبوع و معتدل واز همه مهمتر امنیت بوده اما قرار گرفتن بین دورشته کوه کبیرکوه و دینارکوه این دیار بکر را به بن بست جغرافیایی تبدیل و مانع شکوفایی اقتصادی و توسعه آن شده است.

وجود این کوهها با تمام مزیتها سدی در برابر ارتباط آسان با دنیای پیرامون شده و آبدانان را فاقد راههای ارتباطی مناسب نموده بطوریکه راههای مواصلاتی این شهرستان بیشتر جنبه راه روستایی داشته و اعتبارات آن را نیز در این ردیف تعریف شده اند. از طرفی کوهستانی بودن منطقه پروژه راه سازی را هزینه بر و با این اعتبارت اندک زمانهای متمادی نیاز است تا یک پروژه بزرگ به ثمر بنشیند. طرح احداث تونل کبیرکوه یکی از آرزوهای دیرین مردمان این دیار است که ازگذشته های دور کار مطالعاتی آن انجام و سرانجام در بهار سال 1389 و با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی کلنگ آن با برآورد اعتبار15میلیارد تومان به زمین زده شد. با تلاش نمایندگان اعتبارات این پروژه در ردیف اعتبارات ملی قرار و بلاخره در تاریخ 31/6/1392 اولین انفجار حفاری انجام تا بارقه های امید در دل مردم این سرزمین ایجاد شود.

سید ستار جمشیدی از شهروندان آبدانانی می گوید تونل کبیرکوه یکی از نیازهای بحق و رویای مردم منطقه است که در صورت بهره برداری می تواند مشاعل بسیار و فراگیری را برای مردم به ارمغان آورد.اومی افزاید با احداث این تونل مسیر چندین استان از آبدانان می گذرد که این خود در کسب معاش مردم و اشتغال آنها موثر و از مهاجرت خیل عظیم به سوی کلان شهرها جلوگیری خواهد کرد.

علی نوری دیگر شهروندی است که معتقد است باز شدن این مسیر دروازه ای است برای ورود سرمایه گذار به این بخش و یکی از موانع اصلی سرمایه گذاری برداشته خواهد شد وی به محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی شهرستان اشاره و عنوان می کند آبدانان قطب دامداری دراستان است و دارای محصولات کشاورزی و فراورده های دامی متنوع ای است که در صورت راه دست رسی آسان و کم هزینه ، محصولات کشاورزی و فراورده های دامی را به بازارهای هدف میسر و انگیزه برای توسعه این مشاغل خواهد شد.

کاوه دادخواه از اهالی منطقه بیان میدارد استان ایلام از آن دست مناطقی است که آزادراه و راه ریلی نداشته و همچنین از کمترین راه هوایی برخوردار است.او ادامه می دهد احداث تونل کبیرکوه مهمترین بستر برای راه اندازی فرودگاه آبدانان است که در سال 1352 با کاربرد نظامی ساخته و اینک بلااستفاده مانده لکن زیرساختهای لازم جهت راه اندازی مجدد و حمل مسافر خواهد داشت وی اشاره میکند نزدیکی به سه استان خوزستان ، لرستان و ایلام از نظر بعد مسافت فرصتی است برای بهره مندی مردمان این استانها از این فرودگاه که خود نقش بسزایی در توسعه آبدانان خواهد داشت.یدالله نوروزی از افراد دغدغمند به اتمام تونل است او میگوید تونل کبیرکوه علاوه بر تسهیل در حمل مسافر و کالا نقش اساسی در حوزه بهداشت و درمان خواهد داشت چرا که دوری از مراکز درمانی و عدم برخورداری از امکانات و نیروی پزشکی متخصص سبب شده جان بسیاری از مردم در پیچ و خم جادههای آن تلف شوند لذا احداث تونل موجب دست رسی آسان به مراکز درمانی و در نتیجه کاهش تلفات و کاهش هزینه های بهداشت ودرمان را نیز در پی خواهد داشت.

صفری شهروند بدره ای است که در مورد مزایای تونل اظهار میدارد تونل کبیرکوه برگ برنده ی استان ایلام در آینده نزدیک می باشد چون به نوعی از یک طرف بخشی از زوار کشور منجمله استانهای مرکزی ،اصفهان ، کرمان ، یزد و قم از طریق خرم آباد به دهلران و مهران و از آنجا به عتبات عالیات انتقال می دهد و همچنین کوریدور بزرگ غرب کشور است که نقشه آن از سالهای قبل از انقلاب بررسی شده و استانهای نواحی غرب و شمال غربی را به خوزستان و جنوب کشور و آبهای آزاد متصل می کند که قطغا در این بین تحولی عظیم در منطقه ایجاد خواهد کرد.استاندار ایلام پروژه تونل کبیرکوه را یکی از طرحهای مهم دولت تدبیروامید را در استان ایلام میداند و بیان میدارد اصلاح و تسهیل راههای ارتباطی به عنوان شریانهای حیاتی منطقه از اولویتهای دولت است. محمدرضا مروارید تاکید میکند عزم اراده دولت بر این است که تا پایان سال 96 حفاری تونل به پایان رسیده تا قدمی در جهت خدمت به مردم و یکی از آرزوهای آنها را تحقق ببخشد.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام پروژه تونل کبیرکوه یکی از پروژه های عظیم راه سازی در اسان ایلام است که با 18 کیلومتر راه دست رسی و 5300 متر تونل در چهار قطعه شامل یک تونل 4700 متری و سه تونل 300 ، 200 و 100 متری با میانگین پیشرفت فیزیکی 50 درصد در حدفاصل دو شهرستان آبدانان و دره شهر احداث شده است.سید کمالدین میرجعفریان میگوید کار حفاری از نیمه دوم سال 1392 رسما آغاز و اینک از دو طرف در حال انجام و تا کنون از سمت آبدانان(خروجی)2400 متر حفاری و از طرف دره شهر(ورودی) 400 متر تونل های فرعی حفاری شده و در حال ساخت جاده دست رسی به تونل اصلی هستند.وی به هزینه ها و اعتبارات اشاره و عنوان میکند کل اعتبارات هزینه شده تاکنون مبلغ 34 میلیارد تومان براورد شده و در سال جاری مبلغ 5 میلیارد و 800 میلیون تومان از محل اعتبارات پیوست قانون بودجه و 12 میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده 180 اعتبار مصوب دارد مدیرکل راه استان تسریح می کند علاوه بر آن در سال جاری مبلغ 3 میلیارد تومان از محل اسناد خزانه اسلامی پرداخت شده است.

مهندس میرجعفریان ادامه میدهد با پیگیری های انجام شده تخصیص اوراق خزانه اسلامی نیز در ماههای آتی افزایش خواهد یافت. وی خاطرنشان میکند کل اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل طرح 127 میلیارد تومان می باشد که در صورت وجود نقدینگی و تزریق بموقع اعتبارات تا پایان سال 1397 شاهد بهره برداری آن خواهیم بود. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که الفبای توسعه راه است و مهمترین زیرساخت رشد و توسعه هر منطقه راههای ارتباطی آن هستند لذا آبدانان به سبب عدم برخورداری از راههای مناسب همچنان در پستوی محرومیت پنهان مانده واین عامل موجب مهاجرت و کاهش جمعیت آن تا مرز 40 هزار نفر شده است. تا زمانی که راههای مواصلاتی ایمن وسهل الوصول ایجاد نشود نباید انتظار توسعه در این خطه داشت. از طرفی تونل کبیرکوه به عنوان کوریدوری مطمـــن و با کمترین زمان ممکن غرب کشور را به جنوب کشور متصل خواهد کرد. و اهمیت آن تا جایی است که رییس جمهور در هیات دولت جهت تسریع در ساخت آن تاکید نمودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ویرا، تاریخ انتشار: جمعه 7 آبان 1395، کدخبر: 3947، www.weera.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین