پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
شانه خالی کردن مدیران استانی ایلام از زیر بار مسئولیت نظارت بر تغییر کاربری‌های غیر مجاز در استان به بهانه عدم همکاری سایر دستگاه‌ها باعث شده تا تخریب زمین‌های زراعی در ایلام شدت گیرد، به طوری که در سال جاری دامداران استان ایلام برای تأمین علوفه مورد نیاز خود با مشکل جدی مواجه شده و بسیاری از آن‌ها عطای شغل دامداری را به لقایش بخشیدند؛ مشکلی که به گفته کارشناسان ده سال آینده گریبان حوزه تولید گوشت را خواهد گرفت.
شعار سال: نکته تأسف بار اینکه دال‌های بتنی جای کشت و زرع و خوشه‌های طلایی گندم را در استانی که قطب تولید گوشت قرمز در کشور است، گرفته‌اند.

مدیر امور اراضی استان ایلام دراین باره گفت: ساخت و ساز در اراضی کشاورزی با دو عنوان تغییر کاربری‌های مجاز و تغییر کاربری‌های غیر مجاز مورد توجه هستند.

یاسین علی حسینی افزود: تغییر‌کاربری‌های مجاز شامل درخواست‌های متقاضیانی است که به قانون احترام گذاشته و از طریق مبادی قانونی به دنبال اخذ مجوز هستند و از طریق کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌های خارج از محدوده شهر‌ها و شهرک‌ها صورت می‌پذیرد و مجوز صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: مجوزی با عنوان ویلا و باغ ویلا در قانون وجود ندارد و برابر دستورالعمل صادره از سازمان امور اراضی کشور در سال ۹۳ با حد نصاب‌های تعریف شده و تعیین شده و در نظر گرفتن مساحت باغات، مجوز اتاقک کارگری و نگهبانی بر مبنای مساحت ۱۵۰۰ متر مربع سطح باغ برابر نصاب‌های تعیین شده برای اتاقک نگهبانی و‌متناسب با مساحت باغ در سطوح ۲۰ متر و ۳۰ متر و ۴۰ متر مربع صادر می‌شد، اما در سال ۱۳۹۷ این دستورالعمل اصلاح و به منظور ممانعت از سوء استفاده افراد، مبنا و پایه مساحت باغات را از ۱۵۰۰ به ۵۰۰۰متر مربع تغییر کرد و بر این اساس کمیسیون مربوطه با تایید معاونت تولیدات گیاهی و مدیریت باغبانی از نظر تایید باغ مجوز اتاقک صادر می‌کرد، متعاقب آن در سال ۱۴۰۰ دستورالعمل صادره از سوی سازمان امور اراضی کشور مبنای مساحت مورد بررسی باغ را از ۵۰۰۰ متر به ۱۰۰۰۱ متر مربع به عنوان پایه برای صدور مجوز اتاقک نگهبانی باغات تغییر و تعیین کرد که مجوز اتاقک باغات با مساحت کمتراز ۱۰۰۰۱ متر مربع را ممنوع و صرفا مجوز کانکس بدون امتیازات برق و گاز تعیین کرده که در حال حاضر در حال انجام است.

مدیر امور اراضی ایلام اظهار داشت: به دلیل مشکلات تورم و افزایش نرخ هزینه‌های تولید در اراضی دیم و خشکسالی و بالا رفتن ارزش اراضی، توسط سودا گران، مالکان اراضی زراعی دیم اقدام به قطعه بندی و خرد کردن اراضی کشاورزی و فروش به افراد غیر کشاورز و شهر نشین با قیمت‌های بالا می‌کنند که این اقدامات پایه و‌منشاء بسیاری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز برای احداث باغ ویلا‌ها در اراضی کشاورزی حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها شده است که اجرای ماده ۳ و ۱۰ قانون حفظ کاربری جهت برخورد قاطع و قلع و قمع بنا‌های ایجاد شده نیاز به همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها در اجرای قانون و عدم حمایت از متخلفان و وجود امکانات و نیروی کافی و تجهیزات و وسایل تخریب است.

وی در پاسخ به این سئوال که زمین‌های پشت فرودگاه، جاده ماربره و... به خانه باغ تبدیل شده و در این راستا چه اقدامی انجام داده اید گفت: اغلب قریب به اتفاق ساخت و ساز‌های اشاره شده در این مناطق غیر‌مجاز است.

وی افزود: البته توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ایلام و برابر قانون برای آن‌ها اخطاریه صادر شد و پرونده شان نیز به مراجع قضایی ارجاع داده شد. ضمن اینکه برای بسیاری نیز حکم قلع و قمع صادر شده که در صورت هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌های مربوط تخریب آن‌ها در دستور کار قرار دارند، البته تعدادی از ویلا‌ها در اراضی ملی احداث شده که این موضوع نیز به اداره کل منابع طبیعی مرتبط است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش آثار و تبعات ویلا سازی را تخریب اراضی زراعی دیم، ایجاد سکونتگاه‌های نامتعارف و ناموزن غیر ساکن در حاشیه شهر‌ها و روستا ها، سوداگری در اراضی کشاورزی و دلالی و معاملات غیر قانونی، استفاده از امکانات و آب شرب با وجود کمبود آب شرب در سال‌های خشکسالی و ممنوعیت و محدودیت تردد برای سایر کشاورزان و دامداران با ایجاد حصار کشی در اراضی و تخریب محیط زیست، برشمرد و در پاسخ به اینکه چرا به این افراد اجازه ساخت و ساز داده می‌شود در حالی که گشت‌های ناظر هم در منطقه هم حضور دارند، گفت: یک ویلا که ده روزه ساخته نمی‌شود. اما متاسفانه در زمان تصویب قانون از سال ۷۴ و محول کردن اجرای قانون به جهاد کشاورزی تا کنون زیر ساخت‌های لازم از جمله تخصیص اعتبارات و تامین تجهیزات لازم تخریب (ماشین آلات سنگین تخریب) برای جهاد کشاورزی منظور نشده است و به‌رغم ایجاد گشت‌های حفاظت و یگان حفاظت در شهرستان‌ها و تشکیل سامانه ۱۳۱ ارتباطات مردمی در سال‌های اخیر و شناسایی تخلفات و اعلام گزارش به مراجع قضایی نتیجه کار که قلع و قمع است به دلیل نداشتن تجهیزات وعدم همکاری سایر دستگاه‌های به تعویق می‌افتد.

مدیر امور اراضی همچنین نحوه تأمین آب این خانه باغ‌ها را این گونه تشریح کرد و افزود: آب این به اصطلاح باغات، فاقد توجیه اقتصادی برای مصرف درختان که در آن‌ها ویلا احداث می‌شود از طریق تانکر و احتمالا آب شرب است.

وی با گریزی به صدور مجوز از برخی دستگاه‌ها گفت: دستگاه‌های خدماتی از جمله شرکت برق و گاز بدون توجه به غیر مجاز بودن این ساخت و ساز‌ها امتیازات برق و گاز به آنان اختصاص می‌دهند.

در همین راستا مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام با تکذیب این موضوع گفت: هیچ مجوزی خارج از فرایند قانونی اعطاء نشده است.

هادی شیرخانی افزود: شرکت توزیع برق استان ایلام صرفا به افرادی کنتور برق داده است که از دستگاه‌های مربوطه داری مجوز باشند.

وی اظهار داشت: به هیچ فردی که مجوزات لازم را ندارد برق داده نشده و اگر موردی وجود دارد اعلام شود تا بررسی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام هم گفت: ساخت و ساز‌های غیر مجاز پرونده قضایی دارند.

محمد علی اقدسی افزود: در مورد ساخت و ساز‌هایی که فاقد مجوز هستند پرونده قضایی تشکیل شده ودر مراجع قضایی تحت پیگرد قانونی هستند.

وی بیان کرد: برخی هم که بر اساس دستور العمل‌های ابلاغی دارای مجوز هستند در صورت تغییر سطح مجوز ساخت اتاقک، و ر صورتی که مساحت آن‌ها بالای ده هزار مترمربع باشد، می‌توانند مجوز بنا داشته باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۷۸۹۰۷، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین