پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۱
شهرستان دره شهر دارای یادگاری ها و آثار تاریخی بسیار از دوران ساسانی است که در این میان هفت تپه تاریخی آن می تواند محلی مناسب برای مسافران نوروزی باشد.

شعار سال: شهرستان باستانی دره شهر با داشتن بیش از 400 اثر تاریخی، زیارتی و طبیعی بعنوان قطب گردشگری استان ایلام سالانه پذیرای صدها هزار میهمان نوروزی خارجی و داخلی است.

از مکانهای دیدنی این شهر می توان به 7 قلعه تاریخی آن اشاره کرد که در ادامه این گزارش به معرفی انها پرداخته ایم.

*تپه قله تیغن

تپه تیغن در 4 کیلومتری شمال شرقی دره شهر و به فاصله حدود2 کیلومتری از ساحل راست رودخانه سیمره درون جلگه پهناور و سرسبز منطقه و جنوب روستای جهاد اباد ( جمشید اباد)بصورت بیضی شکل کاملا برجسته در جهت شرقی غربی نمایان میگردد.

اطراف تپه را زمین های رزاعی فراگرفته است.

جلگه ای که این تپه و آثار فرهنگی مدفون آنرا در محوطه خود جای داده در امتداد شزقی به غرب بین دو رشته کوه کبیرکوه در جنوب کوه مله در شمال ممتد است.

فاصله این تپه با شمال جاده اسفالته دره شهر پلدختر بیش از یک کیلومتر نمی باشد در مسافت دورتر از جناح شرقی تپه ارتفاعات کم برجسته ای مرسوم به <وره زرد> مشاهده میگردد .

تپه <سرگچله> که معروف به دوره هایی از استقرار در دوره باستانی است در 4 کیلومتری شرق آن قرار گرفته است .

در گمانه و خاکبرداریها در اعماق این تپه چهار طبقه مختلف را معرف یکرده اند کهدر این گمانه زنیها و طبقات چهار گانه آن خشت هایی به طور منظم و به یک قطر دیده شده و همچنین سفالها از نوع آجری ساده و در عمق 7 متری پایه دیواری به عرض 65 سانتیمتر و از دو ردیف بطور منظم از کلوه سنگ وجود دارد.

در طبقات پایین تر آن سفالهایی منقوش به دوره پیش از طریق یافت شده است.

*تپه کوزه گران

تپه کوزه گران تقریبا در سه کیلومتری تپه تیغن قرار دارد و بزرگتر از تپه اولی بوده و شاید قدمت بیشتری هم داشته باشد.

طبقه اول مربوط به دوره ساسانی است انواع سفال منقوش و رنگین که طبقات زیرین آن نیز بدست آمده آنها را به سفالهای شوش هم عصر هم نوع تمدن را با هم با آن یکی داشته ،قسمتی از طبقات پایین قبرستانی بوده که چند نوع قبر در آنجا دیده میشود .

اولین قبوری که استخوانهای مردگان را در کوزه ها ریخته و در مکانهای سفید کاری شده دفن کرده اند و دوم قبوری که اسکلت هایی در یک قبر مشاهده شده و در کنار آنها ،نورهاو خاکستر زیادی دیده شده است.

سفال شکسته هایی زیادی در اطراف تپه ریخته و از لحاظ کیفیت نقش با هم متفاوتند و نقوش سفالها ،بیشتر پرندگان ،بز کوهی و غیره می باشد و شاید این محل یک کارگاه کوزه گری بوده که اکنون به کوزه گران مشهور است .

*تپه کل یزید

تپه کل یزید در مجاورت قلعه تیغن است و شامل چند اثر از تمدنها ی مختلف میباشد.

بر روی آن آثاری از دوره ساسانیان دیده که وجه نام گذاری آن نیز مشخص نیست .

شاید محل مقر حکوت یکی از حکمرانان عرب به همین نام بوده است.

*تپه قلعه زینل

تپه قلعه زینل که از آثار باستانی دره شهر است در 3 کیلومتری دره شهر در محلی به نام چمکلان قرار دارد.

*تپه قلعه گل

این تپه احتمال دارد اثار موجود در آن مربوط به دوره ساسانی می باشد.

*تپه رشکله

در جنوب روستای جهاد آباد قرار دارد که جز آثار باستانی می باشد.

*تپه قلعه سکه سون

این تپه در جنوب غربی دره شهر نزدیک کوهپایه کّوّرواقع شده و در بالای آن سکه های دوره اسلامی و عهد ساسانی بدست آمده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سمیره خبر دره شهر، تاریخ انتشار: 24 اسفند 1395، کد مطلب: 7577:www. seymarehkhabar.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین