پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۵۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۸
احداث تونل قلاجه یکی از مهمترین مصوبات دولتی درباره استان ایلام بود که بااجرای آن مسافت بین کرمانشاه و ایلام کاهش می یافت ولی این پروژه بعداز حدود ۷سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

شعار سال: استان ایلام در غرب ایران یکی از مناطق محروم کشور به شمار می رود که وضعیت زیرساخت های این استان به دلیل کوهستانی بودن استان همیشه به عنوان یک معضل به شمار رفته است.

راه های کوهستانی که توسعه را از استان گرفته و هرچند اقدامات مختلفی از سوی دولت ها برای حل این مشکل انجام شده اما بازهم این استان به حد قابل قبولی از راه های دسترسی نرسیده است.

حدود هفت سال از ساخت تونل قلاجه می گذرد، پروژه ای مهم به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های تونل سازی در شهرستان ایوان که قرار بود مسافت بین ایلام-کرمانشاه را کم کند الان حال و روز خوبی ندارد.

تونل قلاجه بین استان های ایلام و کرمانشاه قرار گرفته و دو هزار و ۵۰۰ متر طول دارد که با راه های طرفین طول این تونل سه هزار و ۷۵۰ متر می رسد.

دولت در سفر به استان ایلام مصوب کرد این پروژه تکمیل شود اما هم اکنون این مهم محقق نشده است و تونل قلاجه که می توانست برای استان با توجه به وجود مرز مهران در زمان اربعین کمک حال باشد، هم اکنون به بهره برداری نرسیده است.

بر اساس اعلام مدیران شرکت مجری این تونل باید نیمه نخست سال ۹۳ به بهره برداری می رسید و با وجود اینکه دولت اعتبار مناسبی را برای تکمیل آن در نظر گرفت، ولی شرکت اجرا کننده به بهانه هایی مدت زیادی است که روند اجرایی را به تعطیلی کشانده است.

آخرین وضعیت پروژه تونل قلاجه

شاپور پولادی معاون عمرانی استانداری ایلام در این ارتباط گفت: این پروژه از ۱۳۸۹ آغاز شده و هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد که تلاش می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی عنوان کرد: هم اکنون روند اجرای پروژه با کندی مواجه شده و مسئولان استان در حال پیگیری برای حل مشکلات و سرعت گرفتن پروژه هستند تا در سال جاری به بهره برداری برسد.

معاون عمرانی استانداری ایلام تصریح کرد: تا کنون بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال به پیمانکار این پروژه پرداخت شده و پرونده این تعلل و تأخیر حقوقی شده و هم اکنون از طریق مراجع قانونی در جریان است.

وی افزود: دولت به تعهدات خود تاکنون عمل کرده ولی پیمانکار پاسخ مناسبی به اعتماد مردم و مسئولان نداده است.

پولادی با اشاره به اینکه این پروژه یکی از مهمترین پروژه های راهسازی استان است، گفت: بهره برداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثه خیز از گردنه قلاجه را حذف و کاهش ۱۲ کیلومتری فاصله میان استان های ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جاده ای در استان ایجاد خواهد کرد.

تهدید استاندار ایلام برای خلع ید پیمانکار پروژه به سرانجام نرسید

محمدرضا مروارید استاندار ایلام سال گذشته در آخرین بازدیدی که از پروژه تول قلاجه داشت اظهار کرد: در صورتیکه این شرکت نسبت به ادامه روند اجرایی تونل کوتاهی کند، ضمن خاتمه پیمان این شرکت را خلع ید و با برگزاری مناقصه آنرا را به شرکت دیگری واگذار کند.

اما بازهم زمان گذشت و پیمانکار به وعده های خود عمل نکرده و باید دید در سال جاری چه تصمیمی برای اجرای پروژه گرفته می شود و از طرفی هم پیمانکاران پروژه با بیان اینکه هزینه های اجرایی پروژه بسیار بالا رفته و باید تعدیل شامل اجرای تونل قلاجه شود ، می گویند: اجرای عملیات تهویه و روشنایی تونل با شرایط فعالی امکان پذیر نیست و حاضر به تکمیل طرح نیستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در این خصوص گفت: کار حفاری و کف کنی این تونل دو هزار و ۵۰۰ متری به پایان رسیده و بیش از ۵۰ درصد عملیات لاینینگ (طاق بتنی) لازم نیز به انجام رسیده است.

میرجعفریان بیان کرد: اجرای سیستم تهویه و روشنایی این تونل باقی‌مانده که قسمت پرهزینه این عملیات است که امیدواریم با تأمین اعتبار لازم این قسمت عملیات نیز آغاز شده و به زودی شاهد بهره‌برداری از این تونل باشیم.

بهره برداری از این تونل ۱۲ کیلومتر گردنه برفگیر جاده ارتباطی ایلام - کرمانشاه را حذف می کند و موجب تسهیل در تردد خودروها در این جاده می شود ضمن اینکه ارتباط شهرستان مرزی گیلانغرب و بخش سومار در استان کرمانشاه با مرکز این استان نیز تسهیل خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 28 فروردین 1396، کد مطلب:3954923 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین