پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
از هفت سالي كه من از بخشداري لومار رفتم حتي يك دهنه پل هم احداث نشد/چند تن از مديران شهرستان عوض خواهند شد ولي نيروهاي بومي هم در اين شهرستان عهده دار مسئوليت نمي‌شوند/اولويت ما در بخش آب وخاك و راه است.
شعارسال: در يك عصر تابستاني در مرداد گرم و طاقت فرسا براي شركت در مراسم تقدير از خبرنگاران سيرواني با" هايس" استانداري به همراه رضا رستمي و سعيد و امين وعظيم و كريم و ديگر دوستان راهي سرزمين برنج عنبربو در 60 كيلومتري ايلام مي‌شويم.

این شهرستان در دامنه کوه های سربه فلک کشیده مانشت، قلارنگ و چرمین قرار گرفته ودارای آب و هوای مناسب،طبیعتی بسیار زیبا و مراتع بکر و اراضی ممتاز کشاورزی است که رودخانه سیمره آرام در آن جریان دارند.

پيچ‌هاي قبل و بعد از تونل آزادي را با سرگيجه‌ي هميشگي رد مي‌كنيم و پس از آزادي به سيروان مي رسيم . اين همه پيچ حادثه ساز ذهن ما را به اين مهم مي كشاند كه چرا كارشناسان مربوطه در ابتداي طراحي اين تونل چند متر پايين تر اقدام به احداث اين تونل ننمودند؟

تعريض و چهارخطه كردن مسير ايلام تا سه‌راهي كارزان فرصتي را براي يك رانندگي آرام فراهم نمود و همه چيز خوب بود حتي لطف آسمان نيز شامل حال كارزان شده بود. در حضور تند آفتاب و وزش نسيمي كه كماكان توان جابجا نمودن محروميت‌ها را از چهره سيروان نداشت، در ابتداي سه راهي كارزان تا لومار؛مركز شهرستان سيروان هم‌چنان گرد محروميت بر چهره اين شهرستان باقيست.

بارشهاي پر خير و بركت سال گذشته چشمه‌هاي پرتعداد" چشمه پهن" و "چشمه رشيد" را تا علي آباد‌ عليا و سفلي پرآب و رودخانه‌اي كه سالها خشك شده بود را جاني دوباره بخشيد و كشاورزي رونقي دوباره گرفته بود كه مي‌شد اين را از بساط‌هاي فروش محصولات كشاورزي اين منطقه كنار جاده به وضوح ديد.

افزايش 385 درصدي اعتبارات دهياري‌ها و شهرداري‌ها تلاش‌هاي دهياران را برنگخيته بود اجراي طرح‌هاي هادي در اين روستاها و آسفالت معابر روستاي كلي‌كلي چشم ما را گرفت و نقاط اميدي را ايجاد كرد.

اما در ادامه مسير حدود 27 كيلومتري كارزان به لومار كماكان علي الرغم ايجاد شانه خاكي در مسير اصلي ، نمي شود با خيال آسوده رانندگي كرد.

واريانت چشمه‌چاهي تا سفيدخاني از پروژه‌هايي است كه سالهاست در دوران خاك خوردن به سر مي‌برد .چهار كيلومتر آن آماده و براي يك كيلومتر كه شامل يك دهنه پل بزرگ نيز مي‌شود به حال خود رها شده است. اين واريانت مسير ايلام تا لومار را هفت كيلومتر كاهش خواهد داد و مسافران را از دست پيچ‌هاي خطرساز ميرزابيگي،كله جوب، كلي كلي و علي آباد تا سفيدخاني رهايي می بخشد.

يكي از اقدامات قابل توجه در حوزه راه حذف نقطه حادثه خيز گردنه سفيدخاني است كه متاسفانه در سالهاي گذشته جان مسافران را مي‌گرفت.اين پروژه هفته دولت به بهره برداري مي‌رسد.

يكي ديگر ازاقدامات دولت در حوزه راه احداث 60 دهنه پل در طول مسير لومار به كارزان است كه نويد بخش تعريض كامل اين مسير در آينده نزديك است.

اما اقدامات نسبتا محدود در حوزه راه براي نجات شهرستان از محروميت كافي نمي‌باشند. به دليل بي‌مهري‌هايي كه در طول ساليان دراز نسبت به اين شهرستان از طريق تمام فرمانداران شهرستان شيروانچردال در تمام دولت‌ها اعمال شده بود و در زماني كه شيروان وصله‌اي ناجور براي مركز شهرستان محسوب شد در نقطه كور نگاه دولتمردان قرار داشت.

از جاده هاي پرپيچ و خم سفيدخاني رد شده و به شاه‌قلندر مي‌رسيم مكاني كه ساكنان آن كلهرزبان هستند و از ايل بزرگ كلهر در اين منطقه ساكن شده اند و در سالهايي كه آب وجود داشت اين منطقه قطب توليد "گوجه محلي" بود.

نرسيده به شهرك سرتنگ در هنگامه عبور از پل، رودخانه كم آب زنگوان را مي بينيم كه در سالهاي دور حجم بالاي آب آن نگاه‌ها را مبهوت خود مي‌كرد و اما امروز آب‌باريكه‌است كه اهالي روستاي پهنه‌بر آن براي براي باغات آن منطقه منحرف كرده‌اند.

به شهركي از جنس گندم مي‌رسيم كه روزي كمباين‌ها روزها و ساعتها در اراضي كشاورزي زنگواني‌ها گندم برداشت مي‌كردند. در همان شهرك ،دبيرستان شبانه روزي شهيد مدرس در ميان ناباوري تبديل به كلانتري شده و بهترين فضاي آموزشي شهرستان اكنون ديگر بوي علم و دانش نمي‌دهد.

نرسيده به پل، زندگي به روستاي پهنه پر جديد برگشته و تعدادي از مردم با نوسازي منازل مسكوني خود ته‌مانده اميدي را در اين ديار نگه‌داشته است اما مهاجرت به تهران و استراليا اصلي‌ترين تهديدي است كه زنگواني‌ها را به كام خود كشانده است به نحوي كه كوچه‌هايي درتهران به نام سيرواني‌هاست. مي‌توان ادعا نمود كه از عرب‌رودبار تا زنگوان بيشترين مهاجرت از استان به تهران صورت گرفته و استراليا نيز گزينه دومي است كه روي ميز جوانان بيكار اين منطقه از استان بوده است.

بعد از شهرك سرتنگ به گردنه‌اي از جنس مرگ مي‌رسيم كه تصادف‌هاي جرحي و منجربه فوت در اين گردنه حيران همچنان باقيست و تا اصلاح هندسي آن صبر بيشتري جايز نيست.

هنوز از فكر گردنه خارج نشده ايم كه جاده هلسم به چرمين(سرتنگ) را در سمت چپ جاده مي‌بينيم كه سالهاست به حال خود رها شده و 4 كيلومتر آن به پايان رسيده و 4 كيلومتر ديگر باقي مانده است .درصورت بهره برداري از اين طرح، مسير لومار به سيروان بيشتر از سي كيلومتر كوتاه‌تر مي‌شود كه اهميت بهره برداري از اين طرح پس از افتتاح پروژه قاضي خان- بدره كه كريدور اصلي و نقطه اتصال جنوب به غرب مي‌باشد را دوچندان مي‌كند.

منطقه "مله‌ماران" را خوب به ياد دارم وقتي كه اين دشت وسيع در زير كاشت ديم ،تابستان از راه نرسيده بلندي قامت گندمش به سي سانتيمتر نرسيده، ‌مردند و خشك و بي‌ثمر ماندند. فاز اول پمپاز آب از سيمره به اين دشت وسيع مي‌توانست اميد فراواني را در دل مردم ايجاد كند اما با گذشت سالها از كلنگ‌زني آن هنوز براي اميدواري زود است.در راستاي بررسي وعده دولتمردان بد نيست بدانيد:

"علي عباس شفيعي فرماندار سابق سيروان در سال 91 به خبرگزاري مهر گفت : طرح پمپاژ بر روی رودخانه سیمره برای دشت های سیروان و سراب کارزان در دست اقدام است که 10هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان را دربرمی گیرد که 8 هزارنفراشتغال زایی خواهیم داشت که در سال آینده به بهره برداری می رسد."

اين طرح كه قرار بود ظرف يك سال به بهره برداري برسد طبق گفته مراد يگانه فرماندار كنوني سيروان سي درصد پيشرفت فيزيكي دارد و وزارت نيرو براي منطقه كارزان حقابه‌اي در نظر نگرفته است .هرچند يگانه اظهار داشت: لوله انتقال آبي‌ كه براي پمپاژ آب از سيمره در نظر گرفته شده است ظرفيت انتقال آب تا بخش "كارزان" را خواهد داشت اما آن چيزي كه مهم مي نمايد بخش كارزان از نقشه توسعه‌اي شهرستان سيروان در معرض حذف شدن است وبايستي نمايندگان مجلس ضمن دريافت حقابه آب براي بخش كارزان عدالت در توزيع اعتبارات و هم چنين تعادل سرزمين را در نظر بگيرند.

نمي دانيم چرا مسئولين در گذشته عادت به ارائه آمار اغواكننده به مردم داشتند اما برخي آمارها در شرايط حاضر نيز نشان از تناقض اماري است كه سيروان را در اين شرايط موجود نگه داشته و نه راه پيش دارد و نه راه پس.

"درهمان سال شفيعي به مهر گفت : سه طرح بزرگ راه داریم که جاده قاضی خان بدره درسیروان که7 کیلومتر درمرحله بیس و آسفالت قرار دارد، برای جاده چرمین به هلسم اعتباری بالغ بریک میلیارد و200 میلیون تومان هزینه شده که مرکز کرمانشاه تا دره شهر را120 کیلومتر نزدیکتر می کند که30درصدپیشرفت داشته است وجاده چشمه چاهی که 20درصدپیشرفت داشته و 7کیلومتر شهرستان را به مرکز استان نزدیک می کند."

اما بايستي گفت به جز آسفالت 7 كيلومتر از جاده قاضي خان به بدره تاكنون در سه طرح قاضي خان به بدره، هلسم به سرتنگ و جاده چشمه چاهي اتفاق خاصي رخ نداده است و فقط هر كدام از فرمانداران پيشرفت نداشته آن را به نام خود ثبت كرده اند.

در طول چهار سال گذشته اين شهرستان به دليل محصور ماندن و بن بست بودن امكان جذب سرمايه‌گذاري را نداشته است و قطعا اولويت سرمايه‌گذاران در اين شهرستان راه و كشاورزي خواهد بود.

اقدامات خوبي در دولت تدبير و اميد آغازيدن گرفته است كه مراد يگانه با اين اعتبارات قطره چكاني (با عنايت به وضعيت نامطلوب اعتبارات كشور)نمي‌تواند شق‌القمري داشته باشد و 48 ميليارد تومان اعتباري كه به اين شهرستان در طول سه سال اختصاص پيدا كرده است دردي از شهرستان دوا نخواهد كرد و بيشتر در ازاي طلب طلبكاران به هدر رفته است.چون به گفته مهندس يگانه فقط تكميل پروژه قاضي خان به بدره 7 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.

هر چند در توزيع و اختصاص اعتبار در سال جديد سيروان در بين شهرستان هاي استان رتبه اول را از آن خودن نموده است اما ساختن 11 باب مسجد آنچناني و ساختن مدارس با كلاس هاي بدون دانش‌آموز در روستاهايي كه اولويت آنها اشتغال است دردي را از مردم محروم منطقه دوا نخواهد كرد.

ناحيه صنعتي سيروان را مي بينيم كه واحد توليدي" تخته وايت برد "تنها واحد صنعتي است كه اين شهرستان به خود ديده است و مي توانيم ادعا كنيم كه اين ناحيه صنعتي صرفا يك تابلو نيست .در فاصله نه چندان دور از اين ناحيه پمپ بنزيني را مي بينيم كه در مراجل ساخت است و توجيه اقتصادي ان زماني ممكن است كه سيروان از بن بست موجود رهايي يافته و سري ميان سرها دراورد .اهالي لرني و سرابكلان از روستاهاي اوليه خود كوچ نموده و به دليل وجود آثار باستاني در سرابكلان در كنار جاده روستايي تازه تاسيس را راه اندازي كرده‌اند كه جانمايي آن از سالهاي قبل آغاز شده و امروزه مي‌توانيم زندگي را امروزي‌تر بينيم.

شهرستاني كه با تلاش‌هاي صورت گرفته تمام ادارات دولتي در آن استقرار يافته و به جز دو اداره همه آنها مستقر شده‌اند و ساحتمان‌هاي نوساز برخي از اين ادارات در ورودي لومار قابل ملاحظه بود.

به لومار مي‌رسيم به شهري كه كسب و كار در يك عصر گرم مردادي به حالت تقريبا تعطيل درآمده و شهر همان شهري است كه سالهاي سال است با همان بلوار قديمي قابل رؤيت است.در طول سه سال گذشته 52200 متر مربع از خيابان‌ها و معابر در سطح شهر لومار آسفالت شده و 1500 متر بلوار كه ادامه بلوار اصلي شهر در حال تكميل و آسفالت است و هفته دولت به بهره‌برداري مي‌رسد.

به مراد رسيديم و في‌الوقت ترتيب يك نشست خبري را دادند و اولويت سخنان خود را به نقش رسانه و روز خبرنگار گذاشت .

وی بر نقش و جایگاه ارزشمند عرصه خبر و خبرنگاران تاکید کرد و گفت: اگر در جامعه جریان آزادی بیان و انتقاد وجود داشته باشد دیگر خبری از فساد، رانت و اختلاس‌ها نیست و باعث ایجاد شفافیت در عرصه های اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

فرماندار سيروان در پاسخ به اين سؤال كه راه برون رفت شهرستان از بن بست فعلي بهره برداري از جاده قاضي خان بدره است اظهار داشت: تا سال 86 كه بخشدار شيروان بودم 4 ميليارد تومان براي اين پروژه اعتبار گرفتيم ولي سال 86 كه رفتيم تا سال 92 كه فرماندار اين شهرستان شدم در طول هفت سال حتي يك پل هم ساخته نشد.

مراد يگانه به بي‌مهري هايي كه قبل از شهرستان شدن اين منطقه در حق آن صورت گرفت اشاره كرد و گفت: در سال 93 يك ميليارد و سيصد ميليون تومان اعتبار به اين پروژه اختصاص داديم ولي مطالبات چند سال گذشته آن باعث شد 400 ميلون تومان از اعتبارت جاي طلب پيمانكار برود.

وي بابيان اينكه يك از مشكلاتي كه شهرستان سيروان با آن روبروست عدم پذيرش پست‌هاي مديريتي حتي توسط نخبگان بومي اين شهرستان است اظهار داشت: جابجايي چند تن از مديران شهرستان در راه است اما علي‌الرغم واگذاري امتيازات به مديران و كارمندان كسي حاضر به ماندن در شهرستان نيست.

مهندس يگانه اولويت شهرستان را آب و خاك و راه عنوان كرد و گفت:تنها فرماندار مرتبط با وزارت نيرو هستم و معاونين وزير نيرو بارها به شهرستان آمده‌اند.

و اما دغدغه امروز جمعيت هفده هزار نفري شهرستان سيروان پس از تكميل زيرساختهاي لازم و خروج از بن بست موجود،ورود سرمايه گذاري به اين شهرستان است كه با تلاش‌هاي مراد يگانه اين امر شدني است.

سيروان داراي ظرفيت بالايي در حوزه كشاورزي است و در حوزه توليد انار،انگور،برنج و گندم ،هندوانه و خيار قطب كشاورزي در استان محسوب مي‌شود.احداث ايستگاه پمپاژ براي 70 هكتار از باغات لومار و مشروب نمودن سه هزار هكتار از اراضي دشت سيروان قطعا اين شهرستان را به بهشت سرمايه‌گذاري تبديل خواهد كرد. گردشگري تاكنون به اولويت اين شهرستان تبديل نشده است ولي پس از فراهم نمودن زيرساختهاي لازم اين امر نيز دور از ذهن نمي‌باشد. ايام عيد و بهار ،اين شهرستان يكي از پرازدهام‌ترين روزهاي خود را طي مي نمايد كه البته بيشتر ايلامي هاي مقيم تهران مي‌باشند .

احداث ساختمان اورژانش شهرستان و راه اندازي بخش دياليز با استقرار كادر پزشكي لازم از جمله خدماتي است كه در حوزه سلامت صورت گرفته است.

تحقق تمام وعده هاي مهندس يگانه در سيروان ممكن نخواهد شد مگر با عنايت بيش از پيش مديريت ارشد استان به مناطق كمتر توسعه يافته‌اي مانند سيروان و هم چنين نگاه كلان سازمان مديريت براي تخصيص بيشتر اعتبارات به شهرستان‌هاي تازه تاسيس.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ویرا، تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مرداد 1395، کدخبر: - ، www.weera.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین