پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۰۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
کمبود کمباین برای برداشت محصولات کشاورزی در استان ایلام باعث مشکلات زیادی برای کشاورزان استان شده است، در همین حال دادستانی استان نیز به این قضیه ورود کرده است.
شعارسال:هر ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی در استان ایلام کمبود کمباین مشکلات زیادی را برای کشاورزان استان ایلام به وجود می‌آورد.
 
متأسفانه به رغم اینکه قبل از سال مسئولان از تمهیدات لازم برای برداشت محصولات کشاورزی خبر می‌دهند، بازهم شاهد کمبود کمباین در مناطق مختلف استان برای برداشت محصولات کشاورزی در استان هستیم.
 
با توجه به کمبود کمباین در فصل برداشت محصولات کشاورزی کشاورزان، این موضوع باعث شده است این قشر زحمت کش با مشکل جدی روبرو شوند.
 
تعداد اندک کمباین که در مناطق مختلف استان هستند با قیمت‌های گزاف کار می‌کنند و امیدواریم مسئولان به صورت جدی به این موضوع ورود کنند.
 
کمبود کمباین داد کشاورزان را در آورده است
 
یکی از کشاورزان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چراکه هر ساله کشاورزان مناطق مختلف استان ایلام با مشکل کمبود کمباین مواجه هستند، و هم اکنون نیز مسئولان به مشکلات کشاورزان رسیدگی نمی‌کنند.
 
خدامراد عزیزی بیان کرد: هنوز بسیاری از محصولات کشاورزی در استان کشاورزی جمع آوری نشده و علت آن هم کمبود کمباین است.
 
وی با اشاره به اینکه کمبود کمباین باعث اعلام قیمت‌های گزاف دیگر کمباین‌های اندک شده است، افزود: مشکل بزرگ کشاورزان خطر آتش سوزی است و اگر به علت سهل انگاری مزرعه دچار آتش سوزی شود چه کسی پاسخگو است.
 
جهاد کشاورزی موظف به حل مشکل کمبود کمباین در ایلام است
 
دادستان مرکز استان ایلام روز گذشته در ارتباط با مشکلات متعدد کشاورزان برای برداشت محصولات با اشاره به مشکل کمبود کمباین در برخی شهرستان‌های استان ایلام با هشدار جدی به سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: کمبود کمباین چون سال گذشته در استان ایلام داد کشاورزان را در آورده و با عنایت به وظیفه ذاتی سازمان جهاد کشاورزی و در راستای حمایت از کشاورزان و تأمین خدمات به آنان برای جمع آوری محصولات کشاورزی موظف به تهیه و تأمین کمباین برای برداشت محصولات کشاورزان هستند.
 
افشار خسروی زاد با هشدار جدی به مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام، افزود: چنانچه هر گونه خسارت به محصولات کشاورزی وارد شود و این خسارت ناشی از اهمال مسئولان اجرایی در تأمین کمباین و دیگر وسایل و ادوات کشاورزی باشد، دادستانی مرکز استان ایلام به عنوان مدعی العموم برخورد قانونی لازم را با اهمال کنندگان در سالی که مزین به شعار جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری است انجام خواهد داد.
 
دادستان مرکز استان ایلام، گفت: به مسئولان جهاد کشاورزی هشدار داده شده تا کمباین برای برداشت محصولات کشاورزان استان فراهم شود و در غیر این صورت برخورد قضائی صورت می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: تدارک کمباین یا سایر ادوات کشاورزی از طریق مذاکره با بخش خصوصی از وظایف ذاتی جهاد کشاورزی است، مسئولان نباید بجای رفع مشکل با پاک کردن صورت مساله دنبال فرافکنی باشند.
 
حضور ۶۵۰ دستگاه کمباین در منطقه
 
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سالانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به کشت غلات و دانه‌های روغنی اختصاص می‌یابد.
 
سید محمد تراب میری بیان کرد: در سال جاری نیز با وجود مشکلات و محدودیت‌های تردد بین استانی پیش آمده در ارتباط با ویروس کرونا، ضمن برگزاری جلسه ستاد هماهنگی برداشت در سطح استان و شهرستان‌ها، عملیات برداشت غلات استان با به کار گیری تعداد ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجر که از طریق هماهنگی با اتحادیه کمباینداران استان‌های فارس، همدان، کردستان، آذربایجان و همچنین تعداد ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی از اوایل اردیبهشت در مناطق گرمسیری آغاز شده است.
 

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز عملیات برداشت در شهرستان‌های دهلران، مهران آبدانان و در شهر تقریباً به اتمام رسیده و تاکنون در این مناطق بالغ بر ۲۲۴ هزار تن گندم نان ،۲۲ هزارتن گندم بذری و ۱۷ هزار تن دانه روغنی کلزا توسط مراکز خرید از کشاورزان استان تحویل گرفته شده است.
 
میری عنوان کرد: مشکلات پیش آمده نیز نظیر تأمین سوخت یا جابجایی کمباین‌ها با همکاری ادارات و دستگاه‌های ذیربط مرتفع شده است.
 
وی افزود: برداشت در مناطق شمالی استان نیز از ابتدای خردادماه آغاز و براساس آمار دریافتی از شهرستا ن ها هم اکنون تعداد ۲۹۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر در این مناطق مشغول به برداشت است.
 
مشکلات کمباین‌ها در مناطق صعب العبور
 
رئیس جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: با عنایت به اینکه عملیات برداشت و جمع آوری محصول زمان بر بوده و به طور متوسط حداقل برای هر منطقه یک ماه پیش بینی شده است لذا کشاورزان عزیز ضمن هماهنگی لازم با کمباین داران با رعایت نوبت اقدام به برداشت محصولات کنند.
 
وی گفت: از جمله مشکلاتی که معمولاً تعداد محدودی از اراضی زراعی در شهرستان‌های حوزه شمال که موجبات عدم رغبت کمباینداران به برداشت در این مناطق کرده می‌توان به سنگلاخی بودن اراضی و وجود ناهمواری‌های خارج از استاندارد برای حرکت کمباین‌ها اشاره کرد.
 
میری اضافه کرد: این امر باعث بروز مشکلاتی در این مناطق می‌شود حتی در مواردی به دلیل واژگون شدن کمباین متأسفانه خسارت جانی و مالی برای مالکین کمباین‌ها در پی داشته است.
 
وی گفت: با توجه به اینکه مالکیت کمباین‌ها خصوصی بوده و سازمان جهاد کشاورزی بدون صدور دستور قضائی قادر به هیچ‌گونه اقدام قانونی برای جلوگیری از خروج و همچنین اعزام به مناطق صعب العبورنیست، لذا انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های ذیربط و مسئول در ستاد برداشت خصوصاً دادستان محترم در موارد ضروری از طریق صدور احکام ویژه از خروج کمباین‌های مهاجر از استان جلوگیری کرده تا در کوتاه‌ترین مدت ممکنه پروسه برداشت استان به اتمام برسد.
 
رئیس جهاد کشاورزی ایلام اضافه کرد: هم اکنون برداشت در مناطق مختلف استان طبق روال عادی در حال انجام است و تاکنون نیز بالغ بر ۷۵ درصد کل سطح زیر کشت محصولات پاییزه استان برداشت شده و مابقی سطوح نیز تا اوایل تیرماه برداشت می‌شود.
 
با توجه به اینکه شغل اکثر مردم استان ایلام کشاورزی است و بیشتر جمعیت استان از بخش امرار معاش می‌کنند، تمهیدات لازم برای برداشت محصولات کشاورزان ضروری است.
 
هر ساله آتش سوزی‌های بسیار زیادی در سطح مزارع و جنگل‌های استان رخ می‌دهد، در صورت عدم برداشت به موقع محصولات، این معضل نیز مزارع استان را تهدید می‌کند.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  مهر ،تاریخ انتشار: 16  خرداد 1399،کدخبر: 4941572 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین