پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
لرستان، با سابقه درخشان خود در سال‌های جنگ تحمیلی، به محلی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل نوجوان و جوان استان با شرایط و موقعیت‌های آن روزها نیاز دارد.احداث باغ‌موزه دفاع مقدس می‌تواند به این انتقال فرهنگ بسیار کمک کند و همچنین تاثیر بسزایی در آگاه کردن جوانان و نوجوانان و آنهایی که جنگ را لمس نکرده‌اند، داشته باشد.
 شعار سال: لرستان، با سابقه درخشان خود در سال‌های جنگ تحمیلی، به محلی برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل نوجوان و جوان استان با شرایط و موقعیت‌های آن روزها نیاز دارد.

احداث باغ‌موزه دفاع مقدس می‌تواند به این انتقال فرهنگ بسیار کمک کند و همچنین تاثیر بسزایی در آگاه کردن جوانان و نوجوانان و آنهایی که جنگ را لمس نکرده‌اند، داشته باشد. کلنگ عملیات اجرایی باغ‌موزه دفاع مقدس سال ۸۹ در تپه شهدای گمنام خرم‌آباد در زمینی به مساحت ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع زده شد. زیربنای این پروژه ۶ هزار متر مربع و مقرر شده بود طی ۴ سال به بهره‌برداری برسد.

فاز اول باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان که شامل اسکلت‌بندی و شناژ بود، سال ۹۳ به اتمام رسید. قرار بود کار در ۹ فاز عملیاتی شود، اما بعد از گذشت حدود ۹ سال از شروع آن، هنوز این پروژه نتوانسته است به بهره‌برداری نهایی برسد. در حال‌ حاضر این پروژه برای تکمیل و بهره‌برداری به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که از محل اعتبارات استانی تنها ۱/۵ میلیارد تومان برای این پروژه لحاظ شده که حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکاران را نمی‌دهد.

    صرف هزینه ۱۱۰ میلیارد ریالی برای پروژه

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در این زمینه بیان می‌کند: ساخت مرکز فرهنگی لرستان سال ۹۰ در زمینی به مساحت ۱۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع آغاز و مقرر شد در ۹ فاز عملیاتی شود. سرهنگ «حجت‌الله ناصرپور» بیان می‌کند: فاز نخست این پروژه ۵۵۰۰ متر مربع مساحت دارد که طی این مدت توانسته است به ۸۰ درصد پیشرفت برسد. وی می‌افزاید: برای اجرای این پروژه ۱۱۰ میلیارد ریال هزینه شده که از محل اعتبار استانی بنیاد حفظ آثار و استان تامین شده است.

    اعتبار لحاظ شده برای سال جاری

ناصرپور به موضوع اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه اشاره و اظهار می‌کند: در سال جاری برای این پروژه از طرف استان ۱/۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما با این مبلغ نمی‌توان کار چندانی انجام داد. وی می‌گوید: پیمانکار پروژه بیش از ۲ میلیارد تومان طلب دارد و اعتبار در نظر گرفته شده برای آن در سال جاری حتی کفاف پرداخت طلب پیمانکار را هم نمی‌دهد. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه می‌دهد: با این اعتبارات اندک که برای پروژه لحاظ می‌شود، حتی فاز اول آن هم که بعد از این همه سال به مرحله نهایی رسیده، تکمیل نمی‌شود و لازم است مسئولان ارشد استان برای تامین اعتبار لازم به منظور رسیدن به یک پیشرفت معقول تدبیر ویژه‌ بیندیشند و اقدامی انجام دهند.

    نبود اعتبار؛ مشکل اصلی

مدیرکل  حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نبود اعتبار اشاره می‌کند و می‌گوید: مساله اصلی این است که این مرکز فرهنگی، گردشگری و مذهبی استان هنوز به دغدغه‌ مسئولان تبدیل نشده است تا بتوانیم این پروژه را در زمان کمتری به بهره‌برداری برسانیم. وی می‌افزاید: تا زمانی که نتوانیم این پروژه را به یکی از دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مسئولان و مردم تبدیل کنیم، نمی‌توانیم آن را به سرانجام برسانیم.

    جمع‌آوری اسناد در باغ‌موزه

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان به اهداف ساخت این باغ‌موزه اشاره و اظهار می‌کند: بیش از ۲ میلیون سند در خصوص دفاع مقدس و رزمندگان استان جمع‌آوری، اما به دلیل نبود فضای مناسب، در محلی نامطلوب و به دور از شرایط مناسب و مساعد بایگانی شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: در صورتی که این باغ‌موزه به اتمام برسد، این اسناد در معرض دید و مورد استفاده عموم قرار می‌گیرند تا بتوان رشادت‌ها و دلاوری‌های مردمان این دیار را به همگان نشان داد. سرهنگ ناصرپور می‌گوید: جمع‌آوری اطلاعات و دل‌نوشته‌های رزمندگان که در دفاع مقدس نقش فعال و پررنگی داشته‌اند، برای این باغ‌موزه جمع‌آوری می‌شوند و در اختیار نسل فعلی و آینده قرار می‌گیرند.

وی بیان می‌کند: جمع‌آوری اسناد و مدارک یگان‌های نظامی استان ازجمله لشکر ۸۴ ارتش، آمادگاه مهماتی باباعباس، تیپ ۵۷ ابوالفضل(ع)، گروه ۴۱۱ مهندسی بروجرد و سایر یگان‌های نظامی استان و نشر آنها به صورت کتاب از دیگر اهداف ساخت این باغ‌موزه است. ناصرپور اضافه می‌کند: همچنین ساخت و نصب سردیس شهدای شاخص استان در محوطه باغ‌موزه دفاع مقدس، نصب ماکت هواپیماهای جنگنده، لاشه تانک‌های منهدم‌شده عراقی و... در دستور کار قرار دارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری،تاریخ انتشار:6شهریور1398،کد خبر:453005،www.hamshahrionline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین