پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
گلشنی گفت: علم توسط علما به راه کج می رود زیرا به جهان بینی مادی تبدیل شده است. تمام افرادی که به سراغ علم می روند آن را تنها برای کسب قدرت و ثروت می خواهند.

شعار سال: اولین همایش «صلح، علم و دین» با همکاری گروه فلسفه دین دانشگاه صنعتی شریف و جمعیت هلال احمر با حضور مهدی گلشنی، بنیانگذار و مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید تشیع در قم، سیدحمید جمال الدینی معاون آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر ایران، سیدحسن حسینی معاون بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش «صلح، علم و دین» خطاب به رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: زمانی که می خواستند دانشگاه صنعتی شریف را بنا کنند. براساس دانشگاه MIT آن را پایه ریزی کردند که از آن زمان سال های زیادی می گذرد، پیشنهاد من به آقای فتوحی، رئیس دانشگاه این است که در حال حاضر به این دانشگاه رجوع کنند و ببینند که این دانشگاه تا امروز به چه حدی از غنا رسیده است. علم در خلأ کار نمی کند بلکه علم در محیط رشد می کند.

مدیرگروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: زمانی که علم با یونانی ها شروع شد، هدف تنها فهم طبیعت بود، زمان بعدتر مطالعه طبیعت را یک عبادت تلقی می کردند. ۱۰۰ سال بعد از این علم از جهان بینی خارج می شود و خودش هدف قرار می گیرد، بنابراین علم برای حکمت، علم برای تصرف به طبیعت و برای کنترل، بیشترین وسایل مخرب ساخته شد.

گلشنی با اشاره به جمله معروف فیلسوف انگلیسی، برتراند راسل گفت: اگر علم به روش فعلی پیش رود باید ختم دنیای بشر را گرفت، زیرا علم به دست آزمندگان افتاده است. همچنین انیشتین می گفت اگر برای بار دوم به دنیا می آمدم دیگر به سراغ فیزیک نمی رفتم زیرا دنیا با این وسایل پیشرفته جای خوبی نیست.

وی با بیان اینکه علم توسط علما به راه کج می رود زیرا آن به جهان بینی مادی تبدیل شده است، تصریح کرد: زیرا تمام افرادی که به سراغ علم می روند آن را تنها برای کسب قدرت و ثروت می خواهند، اگر به دانشگاه ها و مدارس نخبگان در سطح کشور رجوع کنید تنها یک درصد را خواهید دید که به دنبال فهم طبیعت اند باقی به راه کسب قدرت و ثروت کج می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در بحث دین باید عرض کنم گروه های افراطی پدید آمده اند که آدم کشی های خود جنایت هایی که انجام می دهند را با نام نجات دین و اسلام راه انداختند تا دین را خراب کنند. در مقابل آنها ما مسلمان ها حتی همت نکردیم تا روشنگری کنیم. در این زمینه کشیش مذهبی مسیحی در کتاب خود از اسلام دفاع کرده است که چرا دارید مسلمان ها را به آدم کشی متهم می کنید و در جای دیگری از کتابش خطاب به امریکایی ها می نویسد: شما طالبان را راه اندازی کرده اید!

وی با بیان اینکه یک نوع بیداری و جهان بینی بر عالمان لازم است، ابراز کرد: اگر روشنگری و جهان بینی خوبی در این زمینه داشته باشیم مطمئنا هم بر روی عالمان علوم تجربی و هم بر سیاسیون اثرگذار خواهد بود، باید علم را به اخلاق اضافه کنیم. ما با روشنگری می توانیم به همه جهان ثابت کنیم که نقش دین اصالتا صلح است و آنها ما را با عنوان صلح و برابری بشناسند.

گلشنی با اشاره به کنفرانسی در سال ۲۰۰۳ در غرناطه اسپانیا گفت: در کنفرانی با عنوان علم و دین در کمبریج تصمیم گرفتند مکان این کنفرانس را در غرناطه اسپانیا بگیرند زمانی که علت را جویا شدم گفتند برای اینکه اینجا جایی بود که ادیان ابراهیمی، مسلمان، مسیحی، یهودی با یکدیگر در همزیستی مسالمت آمیز زندگی کردند و این کار برای تامین صلح جهانی بود.

وی با بیان اینکه حکمت و تزکیه در قرآن را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم، اظهار کرد: یکی از ویژگی های اخلاق همزیستی مسالمت آمیز، خوش رفتاری و کرامت انسانی است. امام علی(ع) می فرمایند: مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند یا همانند دیگر مردم برای تو هستند. همین فرمایش خودش صلح و همزیستی مسالمت آمیز می آورد و فرهنگ برادری و صلح گسترش پیدا می کند.

گلشنی در پایان گفت: اهالی دین باید هم جامعه را نسبت به خوش رفتاری با یکدیگر روشن کند و هم علما را نسبت به وظیفه شان روشن کند. باید حاکمیت جهان بینی بر کل ذهن مان را ایجاد کنیم تا اخلاق، خوش رفتاری، صلح سراسر جهان را فرا گیرد. خوشبختی انسان ها باید سرنخ اهداف مان باشد تا به صلح برسیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 24 آذر 1395، کد مطلب: 3850705، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
فقط میشه به حاله خودمون تاسف بخوریم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین