پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۹۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۸
سفرهای اخیر مسئولان سعودی و قطری به اتیوپی و بازدید آنها از «سد النهضه» خشم مقامات مصری را برانگیخته و آنها این سفرها را عبور از «خطوط قرمز» تلقی می‌کنند.

شعار سال: محافل دیپلماتیک مصر در حال بررسی مقدمات سفر یک وزیر عالی‌رتبه به تهران است در حالیکه پیش از این امارات مانع سفر طارق الملا وزیر نفت مصر به ایران شد.

منابع آگاه در این باره گفتند که برخی نهادهای حکومتی خبر سفر قریب‌الوقوع طارق الملا به تهران را به یک خبرگزاری خارجی درز دادند که همین امر باعث شد امارات که در تلاش برای آشتی دادن قاهره و ریاض است، در برابر انجام این سفر کارشکنی کند.

به نوشته روزنامه «المصریون»، تا کنون محافل تصمیم‌گیرنده قاهره درباره اینکه کدام وزیر به تهران سفر کند، به توافق نرسیده‌اند اما برخی‌ها معتقدند که یکی از وزرای گروه اقتصادی خواه وزیر سرمایه‌گذاری یا کار یا نفت به تهران سفر کند و برخی‌ها نیز در حال اعمال فشار برای سفر سامح شکری وزیر خارجه مصر هستند تا اهداف قاهره مبنی بر پاسخ به مواضع کشورهای حوزه خلیج‌فارس که باعث خشم مصر شده، محقق شود.

با این حال، سفر احتمالی وزیر خارجه مصر به ایران با مخالفت‌های شدید برخی نهادهای حاکمیتی مواجه شده است که آن را عبور از خطوط قرمز کشورهای حوزه خلیج‌ فارس می‌دانند. از دیدگاه این نهادها بهتر است که قاهره همه پل‌های پشت سر خود را خراب نکرده و روزنه امیدی برای احیای روابط گرم با این کشورها باقی گذارد به خصوص اینکه در صورت انجام سفر وزیر خارجه مصر به ایران، نه تنها عربستان بلکه امارات بسیار خشمگین خواهد شد.

در همین راستا برخی محافل دیپلماتیک مصر معتقدند که هماهنگی بین ریاض و دوحه بر سر سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به اتیوپی وجود داشته است و این سفر وی در واکنش به اتهامات قاهره علیه دوحه مبنی بر دست داشتن در انفجار کلیسای منطقه العباسیه صورت گرفت.

دکتر «عاطف السعداوی» کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره گفت: روابط بین مصر و کشورهای حوزه خلیج‌ ]فارس[ از خطوط قرمز عبور کرده است و سفر وزیر خارجه قطر به اتیوپی نیز از مرحله فریب سیاسی عبور کرده و به مرحله وارد آمدن ضرر و زیان به منافع عالی مصر رسیده است.

سعداوی همچنین پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده یک وزیر عالی‌رتبه به تهران سفر خواهد کرد و در واقع در محافل سیاسی مصر این سوال که این سفر انجام شود یا خیر؟ دیگر باقی نمانده بلکه سوال درباره این است که این سفر کی انجام شود و کدام وزیر به تهران برود؟

دکتر «حسن نافعه» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره نیز پیش‌بینی کرد که اگر ثابت شود موضوع سد النهضه اتیوپی فرصتی برای اعمال فشار بر مصر از سوی کشورهای حوزه خلیج‌ فارس است در آن صورت روابط مصر و ایران در آینده شاهد جهش باشد بخصوص اینکه بسیاری از شخصیت‌ها در داخل مصر خواهان اصلاح روابط مصر و ایران هستند زیرا روند کنونی این روابط غیر طبیعی است و از سوی کشورهای حوزه خلیج‌ فارس مورد باج‌خواهی واقع شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 6 دی 95، کد مطلب: 13951005001697: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین