پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۰۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
مشکلات اعتباری موجب شد این پروژه آن‌چنان که باید سرعت خوبی نداشته و در حال حاضر قریب به دو سال از زمان‌بندی اولیه عقب است. پس از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در قم در سال گذشته، مدیران خبر از شتاب پروژه‌های قطار شهری از جمله مترو در قم دادند.
شعارسال: " پیش بینی ما این است که پروژه مترو تا 2سال دیگر تمام شود.." این بخشی از سخنان محسن بهشتی ، معاون امور عمرانی استانداری قم در خصوص مترو است که وعده سوار شدن بر مترو را تا دوسال آینده به شهروندان قمی داده است.

مترو یکی از امن ترین و راحترین وسایل برای جابجایی مسافر می باشد، این نوع حمل و نقل 150سال است که در دنیا رایج و استفاده می شود اما در ایران از این قطار زیرزمینی و یا همان مترو نزدیک به 20سال می باشد که در چرخه حمل و نقل کشور قرار گرفته است.

این نوع حمل و نقل در شهرهایی که جمعیت بالا و مسافر پذیر ، بالاترین راندمان را دارد از همین رو قم یکی از کلان شهرهای کشور می باشد که حجم بالایی از مسافران و زائران به این استان سفر می کنند که باعث کندی ترافیک و تردد در شهر می شوند.

* عدم تامین منابع مالی ؛ داستان تکراری قطار شهری قم

این در حالی است که بارها و بارها اختصاص اعتبار و تأمین منابع مالی برای ایجاد قطار شهری در قم مورد غفلت واقع شد. با اینکه شهرداری‌ها نقش اصلی را در تأمین منابع مالی خطوط قطار شهری ایفا نمی‌کنند و تصمیم‌گیری در خصوص این سیستم‌ حمل و نقلی بر عهده دولت‌ها بوده و شورای قطار شهری در شهرها با مدیریت استانداران است، اما پیگیری این نهاد بالاخره زمینه را برای احداث نخستین خط مترو در قم فراهم کرد.

* سال 88 عملیات اجرای احداث خط مترو شروع شد

بالاخره در نیمه دوم سال 88 بود که عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم با اعتباری بالغ بر هزار و 100 میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با زمان‌بندی پنج ساله آغاز شد. طبق طرح اولیه خط A قطار شهری قم از مسیر جنوب غربی به شمال غربی این شهر یعنی از مسجد مقدس جمکران تا قلعه کامکار است که دسترسی به آن از طریق 14 ایستگاه میسر می‌شود. طبق طرح اولیه متوسط فاصله هر ایستگاه خط A قطار شهری قم قریب به یک کیلومتر بوده و ظرفیت حمل و نقل آن بیش از 22 هزار نفر در ساعت خواهد بود.

با وجود کلنگ زنی خط مترو قم اما به دلیل نبود دستگاه حفاری مکانیزه قریب به دو سال حفاری تونل مترو از مسیر مسجد مقدس جمکران به صورت دستی انجام شد که نتیجه مناسبی در بر نداشت و شهریور 92 بود که بالاخره دستگاه حفار TBM در مسیر تونل مترو قم از سمت قلعه کامکار مستقر شد.

با این وجود اما مشکلات اعتباری موجب شد این پروژه آن‌چنان که باید سرعت خوبی نداشته و در حال حاضر قریب به دو سال از زمان‌بندی اولیه عقب است. پس از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در قم در سال گذشته، مدیران خبر از شتاب پروژه‌های قطار شهری از جمله مترو در قم دادند.

* تا 2سال آینده پروژه مترو تمام می شود

این در حالی است که محسن بهشتی، معاون امور عمرانی استانداری قم در گفتگویی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تا 2سال آینده پروژه مترو تمام می شود، گفت: الان حفاری تونل خطA تا 3الی 4 ماه آینده به اتمام می رسد و درصدد هستیم بعد از اتمام این خط ، خطBکه حدفاصل خیابان باجک تا شهر پردیسان را شروع کنیم.

* خطA مترو دارای6 ایستگاه می باشد

وی ادامه داد: مترو پس از کش و قوس های فراوان به 2 فاز تقسیم شده است که یک فاز ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و دیگری از مطهری تا مسجد جمکران می باشد که در هر فاز 3 ایستگاه قرار دارد و در حال حاضر در حال خریداری واگن ها هستیم.

* در صورت تامین اعتبار فاز اول ، پروژه مترو تا دوسال آینده تمام است

در این خصوص نیز، ولی الله بیاتی رئیس شورای شهر استان قم با اشاره به اینکه خطA مترو از جمکران تا قلعه کامکار می باشد، گفت: خطA از دو فاز تشکیل شده است که فاز اول از قلعه کامکار تا مطهری و فاز دوم هم از مطهری تا جمکران می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اتمام پروژه مترو تا دو سال آینده، بیان کرد: اگر منابع فاز اول تأمین شود امکان دارد که تا دو سال آینده پروژه مترو قم تمام شود.

* در صورت پیشروی پروژه مترو طبق برنامه ، تا دو سال آینده تمام است

این در حالی است که نعمت الله عواطف رستمی با اشاره به این موضوع، گفت: اگر حفاری، ریل گذاری، سیستم برق، تملک ایستگاه ها، ساخت ایستگاه ها، خریداری واگن و... طبق روال پیش برود تا دو سال آینده تمام است.

* اتمام پروژه در دو سال معقول است اما ...!

وی ادامه داد: دو سال یک پیش بینی معقول است ولی نه صد در صد چرا که اگر مثلا خریداری واگن با مشکل روبرو شود این زمان بازهم عقب تر می افتد.

در هر حال به نظر می‌رسد پروژه مترو قم در شرایط مطلوبی که همه فعالیت ها پیش بینی شده است اجرا شود می‌توان امید داشت که در دو سال آینده شهر قم نیز از این امکان ویژه در سیستم حمل و نقل درون شهری برخوردار باشد و این سیستم وارد چرخه حمل و نقل قم شود اما از طرف دیگر هم مدیران ذیربط باید سرعت و دقت بیشتری برای تأمین امکانات مترو انجام دهند تا باز هم شاهد تأخیر در عمل به وعده‌های آنان نباشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تاریخ انتشار: 2 آبان 1395، کدخبر: 192728 ، www.qomefarda.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین