پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
خبر ناگهانی رحلت استوانه بزرگ انقلاب، بر سر مردم آوار شد. همه خاطرات ملت از آن روزی که او در کنار بنیانگذار انقلاب، حکم مهندس بازرگان را قرائت می‏‌کرد، تا روزهای شور و حماسه جنگ که سخنان شیوایش در خطبه‌های نماز جمعه تهران، آرام‏بخش جامعه بود، تا روزهای سازندگی و بازسازی، لحظه به لحظه، مثل پرده سینما به حرکت درآمده‌اند.

شعارسال: خبر ناگهانی رحلت استوانه بزرگ انقلاب، بر سر مردم آوار شد. همه خاطرات ملت از آن روزی که او در کنار بنیانگذار انقلاب، حکم مهندس بازرگان را قرائت می‏‌کرد، تا روزهای شور و حماسه جنگ که سخنان شیوایش در خطبه‌های نماز جمعه تهران، آرام‏بخش جامعه بود، تا روزهای سازندگی و بازسازی، لحظه به لحظه، مثل پرده سینما به حرکت درآمده‌اند؛ صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید.

زندگی سراسر حادثه این پیر سیاست، در دهه هشتاد زندگی، همچنان در اوج جهاد و مبارزه قرار داشت؛ گویی خالق هستی، این فرزند صبور کویر را برای روزهای سخت یک ملت آفریده بود. دوران اختناق و شاهنشاهی در دهه 30، هاشمی جوان در یک بزنگاه تاریخی، تحت تاثیر اندیشه حضرت امام در آن روزهای غربت، طلاب را دور خود جمع کرد و با انتشار اولین نشریه انقلابی حوزه، نقشه استبداد را در به انقیاد کشاندن حوزه بر هم زد.

او در این پنجاه و اندی سال مبارزه، لحظه‌ای آرام و قرار نداشت. هاشمی از آن انقلابی‌هایی نبود که لباس عافیت بر تن بپوشد و کام از دنیا بگیرد؛ اگر چنین بود، موقعیت ممتاز او اجازه هر نوع راحتی و آسایشی را برای او و خانواده‌ اش می‌‏داد؛ اما هاشمی اهل عافیت‌طلبی و چشم ‌پوشی نبود. او در مکتب امام پرورش یافته و چون مراد خود، همه مصایب و ناگواری‏‌ها را به جان می‏‌خرید تا به مقصود الهی خود نایل شود. متحجرانی که در حیات حضرت امام (ره)، یارای ابراز وجود نداشتند و در کنج عزلت آرمیده بودند، وقتی میدان برای عرض اندام ‏یافتند، هر حرکت هوشمندانه هاشمی، لرزه بر اندامشان می‏‌انداخت و ذهن علیل و ناقص‌شان، جز توهین و تحقیر و دشنام چیزی در چنته نداشت.

هاشمی، صاحب اندیشه اعتدال اسلامی بود. اندیشه اعتدال هاشمی، مربوط به امروز و دیروز نبود. این اندیشه براساس مکتب اسلام، مذهب تشیع و تعالیم درسی، دینی و سیاسی امام راحل در وجود او شعله‌‏ور شده و برای احیای اعتدال اسلامی، بارها تا مرز شهادت پیش رفته بود.

امروز روح هاشمی شاد است که علیرغم همه کارشکنی‌‏ها و پرده‏‌دری‏‌ها و تلاش‏‌های پیدا و پنهان افراطیون، اندیشه اعتدال نه تنها از میان نرفته است، بلکه مردم فهیم و هوشیار، به ویژه زنان و جوانان تحصیلکرده و بالنده‌ جامعه، پس از زخم‌های عمیق از تجاهل و تغافل افراط و تفریط، اعتدال اسلامی را گمشده خویش می‌دانند و با نشانی‌هایی که در گفتار، رفتار، کردار و افکار مسئولان می‌بینند، بر تقویت این اصل اسلامی در جامعه می‌کوشند. باور صلح‌جویی، قدرت استدلال، منطق و اندیشه، اساس تفکر اعتدالی هاشمی است؛ تفکری که ایران اسلامی را به اعتلای کلمه الله در جهان رهنمون می‏‌کند.

اگرچه هاشمی، اکنون در کنار ما نیست و با دلی مطمئن و قلبی استوار از میان ما رفت، اما اندیشه اعتدال در جان و روح مردم ریشه دوانده و در این راه چه باک که هاشمی با جان و مال و آبرو و فرزندان، جهاد در راه خدا را معنای مجسم بخشید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 19دی1395، کدخبر: 446103: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین