پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
مرتفع ترین مناطق مسكونی ایران روستاهای باب زنگی و اردیكان با ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متر در كوه هزار قرار دارند. در روستای باب زنگی كه در جنوب غربی كوه هزار است، چندین خانوار سكونت دارند و مردم روستا نذورات خود را در بالای کوه ادا می كنند. روستای باب زنگی را در زنگی هم می نامند.

شعار سال: قله هزار را می توان از جوپار، پلوار، چهل تن بردسیر، نشانه، شیر و لاله زار به خوبی دید.یکی از دره های سرسبز کوهستان هزار، دره اردیکان است که از طریق محور ماشین رو به بخش راین متصل می شود. این روستا بلندترین نقطه مسکونی ایران است و ارتفاع آن 3000 متر می باشد.همچنین متخصصان فیزیکال ژئودزی سازمان نقشه برداری کشور با اندازه گیری شتاب ثقل قله هزار کرمان نشان دادند همچنان که پیش بینی شده بود و بر خلاف تصورات قبلی، این قله با وجود ارتفاع کمتر نسبت به قله دماوند، دارای کمترین شتاب ثقل در ایران است.

کوه هزار، کوهی است در استان کرمان که در بخش راین در جنوب این شهرستان قرار دارد و بلندترین قله استان کرمان می‌باشد. ارتفاع آن ۴۵۰۱ متر برآورد شده است.

کوه هزار کرمان از سمت جوپار

كوه هزار، به دلیل داشتن هزار نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است و چهارمین كوه بزرگ ایران و مرتفع ترین قله جنوب كشور است روستاهای دامنه كوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر و آبشار راین كه در دل این كوه قرار دارد، در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی است. هزار با مساحت ۹۰۰ كیلومتر مربع، سرچشمه رودخانه‌هایی چون هلیل رود و تهرود می‌باشد.

کوه هزار در شهر راین با 4501 متر ارتفاع، بلندترین قله استان کرمان می باشد. این کوهستان با 900 کیلومتر مربع وسعت، از کوه های سربنه و سرمشک تشکیل شده که به وسیله ارتفاعات پست تری از سوی غرب به کوه های لاله زار و از جنوب به کوه بهر آسمان اتصال یافته است. در کوه هزار انواع درختان جنگلی از جمله بنه، بادام و ارچن وجود دارد و به دلیل وجود نوعی گیاه دارویی به نام هزار در دامنه های این کوه، آن را هزار نامیده اند.

رودخانه های مرغزار و تهرود آن را از رشته کوههای جبال بارز جدا می کنند. از دامنه های شرقی این کوهستان رودهای گارچیدان و گیشیگان سرچشمه می گیرند و به رودخانه تهرود می ریزند. و از دامنه های شمالی آن رود کشک و چند مسیر سیلابی دیگر به سوی شمال غربی روان می گردند. دامنه های جنوبی و جنوب غربی آن سرچشمه رودهای رودر و هلیل رود است. هر ساله هزاران نفر از کوهنوردان از این کوه زیبا صعود می کنند.

ارتفاعات منطقه هزار در استان کرمان با عرض جغرافیایی کم و در حدود 51/29 درجه و ارتفاع تقریبی 4500 متر به عنوان منطقه دارای کمترین شتاب ثقل ایران تعیین شد. همچنین با توجه به عرض جغرافیایی بالا (در حدود 66/39 درجه) و ارتفاع کم، نواحی مربوط به بلوک گرمی و منطقه دشت مغان در شمالغربی ایران دارای بیشترین شتاب ثقل در ایران می باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت روستا نت، تاریخ 5 دی 92، کد مطلب: 3204: www.zagrosseir.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین