پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۷۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
حضرت آیت الله جوادی آملی مشکل کشور را نه کمبود منابع بلکه بی عرضگی و ضعف مدیریت دانست و بر لزوم تلاش و برنامه ریزی مسؤولان جهت حل مشکلات اقتصادی، گرانی و بیکاری تاکید کرد.

شعار سال: حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسلیت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: امیدواریم که روح امام راحل و ایشان در ضیافت الهی متنعم باشند.

وی افزود: فرهنگ از قوی ترین و غنی ترین ارکان است، دستمایه فرهنگ ما قرآن و عترت است و همه فرهنگی ها باید تلاش داشته باشند که وحدت و انسجام جامعه را حفظ کنند، یکی از دستورات این است که همه نسبت به مسؤولان به عنوان نصحیت برای ائمه مسلمین تلاش و کوشش کنیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که نصیحت کردن به معنای موعظه و سفارش کردن نیست، اظهار داشت: اینها نصیحت نبوده بلکه سخنرانی و مقاله نوشتن به شمار می رود، نصیحت چیز دیگری است، با سخنرانی و با سفارش درصد کمی اثر می پذیرند.

وی ادامه داد: کسی که می دوزد نصیحت می کند، ما در این سال ها از آقایان نصیحت ندیده ایم، مقاله نوشتن کار علمی بوده و نصیحت نیست، ناصحی عرضه دارد که بریده را ببافد، اگر نخ محکم در دست باشد و نویسنده ناصح باشد تمام شکاف ها برداشته می شود؛ به همه گفتند نسبت به یکدیگر نصیحت داشته باشید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که کشور ما همه چیز دارد اما در اثر اختلاف گرفتار است، ابراز داشت: باید بفهمیم که نصیحت غیر از مقاله نویسی است، نویسنده اگر عرضه نداشت ناصح نیست بلکه سخنران به شمار می رود.

وی عنوان کرد: دستور دینی ما نصیحت است، وقتی کسی عرضه نداشته باشد بدوزد سخنران و اجیر است و از اجیر کاری ساخته نیست، گاهی انسان همانند خیاط ها حرف نمی زند اما در حال دوخت و دوز است، وقتی یک مسؤول کار خوب می کند در حال دوختن است، وقتی مردم این را ببیند اشتیاق جامعه به ویژه جوانان زیاد می شود.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: الان مسجد به خانه سالمندان تبدیل شده است، اگر ما خیاط های فراوانی داشته باشیم مسجدها دیگر خانه سالمندان نمی شود و جوانان به مسجد می آیند چون جوان شیفته فداکاری، عقل و خرد جمعی است، نخستین کار وزارت ارشاد این است که بفهمد دوخت و دوز غیر از سخنرانی است.

وی اضافه کرد: خیاط محکم می دوزد تا پاره نشود و اگر پاره شد فورا رفو می کند، ما باید لباس تقوایی که قرآن فرستاده را نباید اجازه دهیم پاره شود، اگر پاره شد باید فورا رفو کرده و بدوزیم، ما در این مملک همه چیز داریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: در این مملکت چه چیزی کم است که نیاز به بیگانه هستیم و این همه بیکار و معتاد داریم، فرهنگ نباید دولتی، خصوصی و خصولتی باشد بلکه باید عمومی باشد، همه باید در آن شرکت داشته باشند از این رو اگر لباس تقوا دچار اختلاس و نجومی و همانند آن شد باید دوخته شود.

وی افزود: نباید گفت فلان کس اینجور و آن جور است، اگر مشکلی دارد باید با خود او در میان گذاشته شود که امر به معروف و نهی از منکر واجب است نه این که بیرون گفته شود که هم آبروی او را ببرید و هم مشکل دیگران را اضافه کنید، اگر کسی خلافی کرده باید مستقیم با او تماس گرفته و او را راهنمایی کرده و در حل آن کمک کنیم، اگر ده جا بنویسید صد جا آلوده می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آبروریزی حرام و نهی از منکر واجب است، اظهار داشت: چیزی که اثر دارد امر به معروف و نهی از منکر است و آبروریزی بی اثر به شمار می رود، گاهی ما خیلی خوشحالیم که ببنیم چه کسی کجا اختلاس کرده تا فورا بنویسیم، این مشکل را حل نمی کند بلکه آبروی او، مجموعه و نظام می رود و کاری هم از پیش برده نمی شود.

وی ادامه داد: ما باید با عمل جامعه را اداره کنیم، در مسائل اقتصادی می دانیم که در این کشور همه چیز داریم، حضرت امیر در بیانی نورانی می فرمایند که اگر کسی آب و خاک دارد و باز هم نیازمند به بیگانه باید خدا او را از رحمت دور کند، یکی از کارهایی که وزارت فرهنگ برعهده دارد این است که جامعه را جامعه فعال و کار کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که بسیاری از کشورها به اندازه یکی از استان های ما هستند، ابراز داشت: به عنوان مثال هلند الان لبنیات صادر می کنند اما در اثر کمی لبنیات و گرانی دچار مشکلات پوکی استخوان شده ایم، مازندران، گیلان و گلستان همسایه دریا هستند اما علف را ما از برزیل وارد می کنیم.

وی عنوان کرد: برزیل آن سر دنیا است، ما در نیم کره شمالی و آن ها در نیم کره جنوبی هستند اما ما با کشتی علفی که نه سواد، نه کود و نه سم نمی خواهد بلکه عرضه می خواهد را از برزیل وارد می کنیم، با سفارش و نصیحت گرانی ارزان نمی شود.

استاد برجسته اخلاق حوز علمیه قم خاطرنشان کرد: متأسفانه گرانی و فقر وجود دارد، اگر کسی ببیند هیچکس به داد او نمی رسد؛ مرکز فرماندهی یعنی اراده را از دست می دهد، ما یک سواد، تصور، تصدیق، قیاس و برهان داریم که از بخش های اندیشه است، همچنین یک اراده، عزم، تصمیم، مدیریت و اخلاص داریم که گروه انگیزه هستند، اگر کسی خلاف ببیند این گروه فلج می شود و دست به اعتیاد می زند.

وی اضافه کرد: باید بدانیم علم هیچ کاره است و بخش اندیشه فقط می فهمد و کار با تصمیم است، بین عزم و جزم فاصله بسیار است، از علم کاری ساخته نیست بلکه جزم را باید با کانال عزم برسانیم، چرا عالم بی عمل داریم، کسی که سخنرانی کرده و قرآن را تفسیر کرده بازهم معصیت می کند آیا مشکل علمی دارد، از علم که 50 درصد است کاری ساخته نیست، مسؤول کار انگیزه یعنی عقل عملی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر بخواهیم معتاد را نصیحت کنیم یعنی به او بفهمانیم، او که بیش از ما خطر را احساس می کند این مشکل علمی ندارد اما انگیزه و اراده ای ندارد، ما تا نفهمیم مسؤول کار چه کسی است هرگز اصلاح نمی شویم.

وی افزود: عالم بی عمل مشکل علمی ندارد جامعه نیز این چنین است اما ویلچری است فرهنگ باید این پا را درمان کند تا راه بیفتد، جامعه مشکلی علمی ندارد چون پایش فلج و ویلچری است نمی توان از مار و عقرب نجات پیدا کند، فرهنگ باید به این جامعه فلج درمان ببخشد در این مسیر همه از جمله حوزه و دانشگاه مسؤول هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: فرهنگ با سخنرانی و مقاله نویسی و سخن خوانی حل نمی شود که این کارها مزدورانه است و مشکل را حل نمی کند، مردم از ما عمل می خواهند؛ حضرت امیر می فرماید که خدایا بین ملت و اقتصاد ما جدایی نینداز و توفیق بده تا جامعه خود کفا باشند.

وی ادامه داد: اگر اقتصاد مملکتی آسیب دید نباید توقع داشت که آن ها دین داشته باشند، نظام ما نظام الهی است و از فرش به عرش رسیدیم، این جریان مذاکره1+5 فخری برای ایران بود و تمام کشورها و ابرقدرت ها جمع شدند و ایران در طرفی دیگر است، بحث در این نیست که ما بالا آمده ایم بحث در این است که چرا بقیه راه را نمی رویم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که به برکت امام و شهدا از زمین به آسمان رفتیم، ابراز داشت: ما خیلی بالا آمدیم اشکال این است که چرا ادامه راه را پیگیری نمی کنیم، همان طور که باطل به ترک ذکر نابود می شود حق هم این چنین است، اگر دیر بجنبیم از ما می گیرند و به دیگری می دهند، باید این نظام را به سلامت با صاحب اصلی آن برسانیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه عدالت خواهان، تاریخ 1 بهمن 95، کد مطلب:: www.edalatgolestan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین