پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۴۸۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پس‌لرزه‌های افشای زیان‌ گسترده بانک‌ها در بورس را تشریح کرد و گفت: آن چیزی که برای بانک ملت در خصوص زیان دهی و نمادش در بورس اتفاق افتاده برای بقیه بانک ها متناسب با تبدیل صورت های مالی آن ها هم اتفاق خواهد افتاد.

شعارسال: محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه از چندی پیش موضوع رعایت استانداردها برای افشای صورت های مالی در حوزه بانک ها مطرح شد، افزود: نظام بانکی ما در طول سال های گذشته با توجه به وجود تورم در اقتصاد کشور همه آن چه را که به عنوان مجموعه ای از منافع در اختیار خود در قالب تسهیلات داشت از طریق پوشش تورم، ناکارآمدی خود را پوشش داد و این اتفاق در زمانی که تورم کاهش یافته، خود را بیشتر نشان داد و منجر به آن شد که افشای اطلاعات صورت های مالی بر اساس معیارهای بانک مرکزی را مبنا قرار دهد و بخشی را که به عنوان دارایی های غیر قابل اتکا در صورت های مالی است بتواند بیشتر افشا کند.

وی ادامه داد: بنابراین پیش بینی می شد که اگر بخواهیم بر اساس شاخص های جهانی، داده های مالی و ترازنامه بانک ها را افشا کنیم بخشی زیادی را باید به عنوان ذخیره شناسایی کنیم و این موضوع در صورت های مالی بانک ملت خود را نشان داد.

پور ابراهیمی افزود: اینکه این مسیر می توانست با تعامل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به تدریج در صورت های مالی خود را نشان دهد و رویکردی باشد تا کمترین زیان را به دارندگان سهام وارد کند می توانست تصمیم بهتری باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاعات و نحوه گزارش گری نظام بانکی ما بر اساس شاخص ها و معیارهای سازمان بازرسی بوده است.

وی افزود: در اقتصاد ما آن چیزی که اطلاعات مرتبط با واقعیت های اقتصاد است معیارها و مبانی بانک مرکزی است اما روش اجرای واقعیت های مرتبط با نظام بانکی کشور در حوزه نظام بانکی و بازار پولی کشور شوک ایجاد کرده است.

پورابراهیمی گفت: برخی اوقات تصمیماتی که در حوزه پول و نظام بانکی کشور و بانک مرکزی گرفته می شود خواسته یا ناخواسته در بازار سرمایه اثر منفی میگذارد.

وی افزود: رقابت ناسالم موسسات غیرمجاز پولی و نظام بانکی موجب شده که این موسسات نرخ شکنی کنند و سپرده های با سود بیش از 25 و 27 درصد بگیرند و این موضوع نرخ سود بین بانکی را از 18 درصد به 25 درصد رسانده است بنابراین بازار سرمایه امکان رقابت با این سود بالای سپرده ها را ندارد.

پورابراهیمی گفت: نظام بانکی باید با رویکردی عمل کند که آثار مثبت آن به توسعه بازار سرمایه کشور کمک کند.

وی با اشاره به زیان دهی بانک ملت افزود: آن چیزی که برای این بانک اتفاق افتاده برای بقیه بانک ها متناسب با تبدیل صورت های مالی آن ها هم اتفاق خواهد افتاد .

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای اینکه رویکرد نظام بانکی را از این وضعیت به وضعیت مطلوب تبدیل کنیم راهی جز اصلاح ساختار نظام بانکی کشور نداریم.

پورابراهیمی اضافه کرد: با توجه به اینکه سود پرداختی نظام بانکی از 8 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 1392 به 3 هزار و 700 میلیارد تومان در سال 1394 کاهش یافته است و روند نزولی دارد و از طرفی بخش عمده دارایی های نظام بانکی فریز شده است و امکان انتقال تسهیلات به مشتریان ندارد هر سال با روش حسابداری عمل می کنیم.

وی گفت: استمرار این وضعیت امکانپذیر نیست و بانک مرکزی باید در این باره تصمیم بگیرد.

پورابراهیمی افزود: بانک مرکزی باید پاسخ دهد چرا با وجود تک رقمی شدن تورم هنوز سود سپرده ها بیش از 20 درصد است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری مشرق نیوز ، تاریخ انتشار خبر 6 بهمن 1395، کدمطلب: 683170 ،www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین