پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
از زمانی که دونالد ترامپ برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شد تا زمانی که برای ریاست‌جمهوری سوگند خورد، جمهوری‌خواهان کنگره قصد داشتند تا سیاست‌های خود را پیش ببرند. آنها می‌گفتند که ترامپ حرف خواهد زد و ما نیز سیاست‌ها و خط‌مشی‌ها را پیش خواهیم برد. اما حالا این سوال مطرح شده است که آیا کنگره قصد دارد دونالد ترامپ را تغییر دهد یا این دونالد ترامپ است که آنها را تغییر خواهد داد.

شعار سال:  به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ اخیرا با خوشحالی در مورد گروهی صحبت می‌کند که از مواضع خود عقب نشسته‌اند و آنها به‌رغم اینکه پیش‌تر با برخی طرح‌های ترامپ مخالف بودند حالا درباره طرح‌های وی دست می‌زنند و هورا می‌کشند.

به‌نظر می‌رسد قانون‌گذاران جمهوری‌خواه بیشتر از هر زمان دیگری آماده بازکردن قفل‌های خزانه برای دیوارکشی در مرزهای ایالات‌متحده با مکزیک هستند. گفته می‌شود این دیوارکشی رقمی حدود 12 تا 15 میلیارد دلار برای آمریکا هزینه خواهد داشت. این در حالی است که آمریکا نیازمند هزینه‌هایی برای مبارزه با ویروس خطرناک زیکا یا مرمت سیستم آلوده آبرسانی در فیلینت میشیگان است. همچنین به‌نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان در کنگره با افزایش بودجه نظامی که مدنظر ترامپ است موافق هستند. حتی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه درخصوص استخدام پنج هزار نیروی دیگر برای محافظت از مرزها به ترامپ چراغ سبز نشان داده‌اند. آنها همچنین به طرز عجیبی نسبت به طرح‌های زیرساختی آمریکا که یک تریلیون دلار هزینه دارد و به‌طور مشترک از سوی دموکرات‌ها و دونالد ترامپ دنبال می‌شود ساکت مانده‌اند. این در حالی است که این نمایندگان پیشتر با این طرح که از سوی باراک اوباما مطرح شده بود به‌شدت مخالف بودند.

جمهوری‌خواهان کنگره در حال‌حاضر بیش از هر زمان دیگری آغوش خود را برای ترامپ و طرح‌های وی بازکرده‌اند. آنها در برابر فرمان‌های اجرایی رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده نیز سکوت کرده‌اند. برخی از این طرح‌ها در دور دوم مدنظر باراک اوباما بود اما جمهوری‌خواهان به‌شدت مخالف اجرای آنها بودند.

پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از افراد بانفوذ جمهوری‌خواهان در حالی که هنوز در وب‌سایت شخصی‌اش مطلبی دارد که حاوی تعریف و تمجید از معاهده ترانس‌پاسیفیک است اما اخیر در یک اظهارنظر عجیب گفته است که به‌شدت از طرح‌ها و قراردادهای دوجانبه که مدنظر ترامپ است حمایت می‌کند. ترامپ به قراردادهای چندجانبه مانند ترانس‌پاسیفیک اعتقادی ندارد و می‌گوید که قراردادهای تجاری باید دوطرفه باشد نه چند جانبه. بسیاری از جمهوری‌خواهان از مخالفان سرسخت ارتباط با روسیه و همچنین بازگشت شکنجه به مراحل بازجویی بودند اما در حال‌حاضر اوضاع به‌گونه‌ای پیش‌رفته است که جمهوری‌خواهان ترجیح می‌دهند در برابر این دو موضوع روزه سکوت بگیرند. حتی این احتمال وجود دارد که ترامپ بتواند هر دو موضوع را همپای هم پیش ببرد و قانون‌گذاران را هم همراه خود ببیند.

همچنین ترامپ اخیرا بدون ارائه یک سند و مدرک مطمئن و متقن گفته است که در انتخابات رای‌دهندگان تقلبی وجود داشته‌اند اما نمایندگان جمهوری‌خواه به‌رغم اینکه درخصوص چنین ادعایی تردید دارند اما سکوت پیشه کرده‌اند. البته دو سه قانون‌گذار از جمله مک‌کین و میچ مک‌کانل ادعای ترامپ را رد کرده‌اند. مثلا میچ مک‌کانل گفته است: عقیده‌ای که می‌گوید در انتخابات تقلب شده است یک افسانه را روایت می‌کند نه یک واقعیت. همچنین مک‌کین نیز چندی پیش در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان چنین نظری را رد کرد اما عمده نمایندگان جمهوری‌خواه در برابر این ادعا سکوت کرده‌اند.

ترامپ نمایندگان آمریکایی را تهدید کرده درخصوص زمینه‌های مشترک یافت‌شده منتظر آنها نخواهد ماند. او می‌گوید: ما پرکارترین کنگره را در طول سال‌های اخیر خواهیم داشت. او تاکید می‌کند مواردی را که کنگره بنویسد وی آنها را امضا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد زمان تلف شود. بسیاری از جمهوری‌خواهان می‌گویند که ترامپ یک شروع توفانی داشته و همانطور که گفته بود اثرگذاری تصمیمات اوباما را از بین برده است. او برای این‌کار محدودیت ویزا را برای برخی کشورها قایل شد. همچنین طرح‌های ضربتی را درخصوص مهاجران غیرقانونی به اجرا درخواهد آورد و همان‌گونه که دیدید دو طرحی که اوباما به‌شدت با آنها مخالف بود، ترامپ با یک فرمان اجرایی رویه پیشین را بی‌اثر کرد و اجازه اجرای طرح‌های نفتی کی‌استون و داکوتا را صادر کرد. پیتر راسکام، نماینده جمهوری‌خواه ایلی‌نویز می‌گوید: فکر می‌کنم ترامپ برنده بازی انتظارات است. او یک نابغه است، ابتدا سطح انتظارات را پایین می‌آورد و بعد یک اجرای عالی دارد. او واقعا معرکه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 10 بهمن 1395، کد مطلب: 1088957: donya-e-eqtesad.comwww.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین