پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۵۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
رئیس کمیته روابط‌ خارجی مجلس، با بیان اینکه فرمان اجرایی ترامپ علیه ایران و ۶ کشور دیگر دست پخت اوباما بوده است، گفت: این شکل برخوردهای وی، برای ما یک فرصت است.

شعارسال: مرتضی صفاری نطنزی با اشاره به فرمان اجرایی اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ایجاد محدودیت برای سفر اتباع ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، اظهار داشت: ترامپ یک عنصر جدید و تازه وارد به فضای سیاست است و تصمیماتی که می‌گیرد، با رویه پیشینیان وی متفاوت است؛ لذا باید این انتظار را داشت که تصمیماتی بگیرد که برای ما نیز غیرمترقبه باشد.

وی ادامه داد: در رابطه با محدودیت صدور روادید برای هفت کشور مسلمان نیز، این مسئله به برنامه دولت قبلی آمریکا برمی‌گردد که در آنجا زمینه‌سازی شده بود و درواقع این دست‌پخت اوباما بوده و برای دوران طولانی مدت در نظر گرفته شده بود که حتی ترامپ آن را کوتاه‌تر هم کرده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش لابی های مختلف از جمله صهیونیستها در صدور این فرمان، تأکید کرد: کاری که ترامپ انجام داد، یک نوع ناهنجاری در مناسبات بین‌المللی تلقی می‌شود و باید هم محکوم شود و هم با آن برخورد شود.

صفاری نطنزی گفت: مناسبات و تعاملات بین‌المللی راهکار مخصوص به خودش را دارد و این فرمان اجرایی ترامپ، هم تبعیض‌آمیز است و هم نژادپرستانه و هم ضد ادیان؛ این رفتار در هیچ‌گونه مرام و مسلک بین‌المللی قابل قبول نیست و همانطور که انتظار می‌رفت، خود کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نیز این رفتار را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی باید شاهد این نوع از تصمیمات از سوی وی باشیم، در عین حال تصریح کرد: الان خیلی هم نباید عکس‌العمل نشان دهیم، چرا که ترامپ تصمیمات دیگری هم گرفته که نشان می‌دهد چندان از عقلانیت نشأت نمی‌گیرد، از جمله اینکه همه سفرای آمریکا در سطح جهان را معلق کرده است و یا عناصری را که اخیراً خودش منصوب کرده، به دلیل اینکه قدری با او ناهماهنگ شده‌اند و موضع گرفته‌اند، برکنار کرده است.

*این شکل برخوردهای ترامپ، یک فرصت برای ماست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: اینها همه نشان می‌دهد که دونالد ترامپ برنامه‌هایی را در ذهن دارد که قطعاً منطبق بر روال سابق نیست، لذا ما باید قدری تحمل کنیم و این یک فرصت هم برای ما هست؛ چرا که ممکن است همین تیپ برخوردهای ترامپ، آنها را به خودشان مشغول کند تا کمی از شرارت‌های شان در خارج از مرزهایشان کم شود.

صفاری نطنزی در پاسخ به این سؤال که آیا این فرمان اجرایی نقض برجام نیز محسوب می‌شود یا خیر، تصریح کرد: ما باید با صراحت اعلام کنیم که هر نوع تحریم جدیدی را مغایر با روح برجام می‌دانیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16بهمن1395، کدخبر: 3896229: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین