پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۱۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران استان هشدار داد که اصول فنی را در کشت و کار برنج رعایت کنند و تحت تاثیر تصاویر تبلیغاتی در فضای مجازی قرار نگیرند.
شعارسال: از چند روز پیش عکس هایی از خزانه گیری زودهنگام برنج در برخی از شهرهای مرکزی استان از جمله فریدونکنار ، بابلسر ، آمل ، محمودآباد و بابل در فضای مجازی منتشر شد که احتمالا سبب می شود تا بقیه کشاورزان هم برای خزانه گیری دست به کار شوند.

کشاورزی مازندران سنتی است و بر همین اساس چشم و هم چشمی بویژه در فصل کشت عامل تعیین کننده محسوب می شود.

عزیزالله شهیدی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : به دلیل سرما ، خزانه گیری قبل از دهه سوم اسفند با خطر پذیری بالایی رو به رو است و تاکید کارشناسی بر این است که کشاورزان از بیستم اسفند اقدام به خزانه گیری کنند.

وی افزود : بر اساس کشاورزی فنی ،حداکثر ماندگاری نشا برنج در خزانه باید 30 تا 35 روز باشد و سپس باید به زمین اصلی منتقل شود.

وی ادامه داد : در این شرایط ، با توجه به سردی هوا به طور یقین رویش نشاء شالی با مشکل مواجه می شود و این خطر پذیری بالایی برای کشاورز دارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : بهترین زمانی که بر اساس کشاورزی فنی برای خزانه گیری پیشنهاد و توصیه می شود ، از نیمه اول فروردین است ، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی برخی از شالیکاران از دهه سوم اسفند نیز خزانه گیری را آغاز می کنند.

شهیدی فر تاکید کرد که شالیکاران حداقل تا بیستم اسفند از خزانه گیری خودداری کنند.

** تعجیل برای کشت دوم

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران علت روی آوری کشاورزان به خزانه گیری زودهنگام را گسترش کشت دوم برنج در سال های اخیر دانست و توضیح داد : تصور کشاورزان بر این است که اگر زودتر خزانه گیری کنند ، زودتر هم می توانند کشت اول را انجام داده و به کشت دوم برسند.

وی گفت : اگر خزانه گیری بر اساس زمان کشاورزی فنی از بیستم اسفند نیز انجام شود ، حداکثر تا اواخر فروردین و اوایل اردیبشهت نشاء صورت می گیرد و این زمان به کشت دوم نیز می رسد.

وی افزود : حداکثر زمان برای عملیات نشا کاری کشت دوم تا پانزدهم مرداد است و اگر خزانه گیری از بیستم اسفند و حتی از اوایل فروردین سال آینده شروع شود ، برداشت اول قبل از مرداد ماه انجام می شود.

شالیکاران مازندران کشت دوم را به روش پرورش ساقه یا رتون و نشاء مجدد انجام می دهد.

مازندران حدود 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن شلتوک از آن برداشت می شود که معادل حدود یک میلیون تن برنج سفید است .

پارسال کشاورزان مازندران در 30 هزار هکتار از شالیزارهایشان نشاء مجدد و در 50 هزار هکتار هم پرورش ساقه انجام دادند.

بر اساس برآوردهای رسمی از هر هکتار نشاء مجدد حدود 2 تن شلتوک به دست می آید . میزان برداشت شلتوک از هر هکتار پرورش ساقه هم حدود 1.2 تن است .

به طور معمول کشت دوباره و پرورش ساقه برای ارقام محلی از جمله طارم انجام می شود.

** استقبال زودهنگام از شخم و شیار

خزانه گیری زودهنگام در حالی در بعضی از مناطق مازندران امسال در حال انجام است که پیش از این کارشناسان کشاورزی از شخم و شیار زودهنگام شالیزارها در ماه آذر خبر داده بودند.

به طور معمول شخم و شیار شالیزار در اواخر بهمن و اوایل اسفند انجام می شد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره هم گفت : شخم و شیار زمستانه با هدف استفاده بهنگام از آب باران و مبارزه با آفات اهمیت دارد به همین دلیل اگر چند روز یا چند هفته دیر و زود انجام شد برای کشاورزان آسیب زا نیست .

وی افزود : خوشبختانه این موضوع در چند سال اخیر بین کشاورزان مازندران نهادینه شده است ، ولی مرحله خزانه گیری از حساسیت ویژه ای برخوردار است .

شهیدی فر گفت : کشاورزان برای جلوگیری از خسارت و زیان باید به توصیه های کارشناسان کشاورزی توجه کنند و بر اساس چشم و هم چشمی کارهای کشاورزی را انجام ندهند .

مازندران با برداشت سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، حدود 45 درصد برنج کشور را تامین می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 25 بهمن 1395، کدخبر: 82428496 (5835284)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
یعنی تقلید کور می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین