وی افزود: متاسفانه باتوجه به تظاهر به تولید و انتقال تکنولوژی و طی ثبت سفارش خودروها به صورت CKD در قرارداد هیوندای و کرمان موتور، هزاران دستگاه خودرو به صورت DKD به طور کامل وارد کشور شده و تنها چند قطعه مانند آینهها و چرخها در کشور مبداء باز و در مقصد بسته میشود.
این نماینده مجلس و قائم مقام پیشین صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر شرکت کرمانموتور برای واردکردن خودروهای مذکور، از امتیازات CKD شامل ارز مبادلهای و عدم الزام به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده استفاده کرده باشد، رواج این مساله باعث از بین رفتن شغل و ایجاد رانت در صنعت خودروسازی میشود و به همین دلیل انتظار میرود وزیر صنعت در این گونه موارد با تخلفات احتمالی در بیرون و درون ساختار وزارت برخورد نمایند.
وی همچنین تاکید کرد: اگر شرکت کرمانموتور به پیش فروش بدون مجوز خودروهای هیوندای i۱۰ و i۲۰ آن هم قبل از اخذ مجوز شمارهگذاری پرداخته باشد باید سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به این موضو ع با فوریت رسیدگی کند.
احمدی در پایان گفت: انتظار میرود وزیر صنعت، معدن و تجارت با هدف صیانت از حقوق و حمایت از تولیدکننده داخلی همچون هیوندای موجب شود در دوره پسابرجام، ورود خودرو سازان خارجی، تولیدکنندگان داخلی را تخریب نکند و از طرفی رانت ایجاد نشود که در اینصورت نمایندگان مجلس، به ناچار مجبور به شکایت به قوه قضائیه و کمیسیون اصل ۹۰ خواهند شد.
با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو، تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395، کد مطلب: 306403، www.fararu.com