پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۶۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
به دنبال گرامی داشت یاد شهید «مالکولم ایکس» توسط رهبر معظم انقلاب «حضرت آیت الله خامنه ای»، گروه جهاد و مقاومت مشرق، افتخار دارد که برای نخستین بار، ۱۰۰ قطعه از تصاویر این مبارز شهید را منتشر نماید.

شعار سال: «مالکوم لیتل» (که بعدها شهرت خود را به «ایکس» تغییر داد) به تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۰۴ شمسی، در «اوماها» (از توابع شهر «داگلاس» در ایالت «نبراسکا») متولد شد. او فرزند چهارم از هفت فرزند پدرش «ریورند ارل لیتل» و مادرش «لوییز» بود. وقتی «مالکوم» شش سال داشت، پدرش که کشیشی فعال در حقوق سیاه پوستان بود به دست گروه های افراطی «نژاد پرست» به قتل رسید. از این زمان به بعد، فشارهای اقتصادی و کم توانی مادرش در کنترل فرزندان، «مالکوم را به ولگردی و تبه کاری سوق داد. گرچه دولت «ایالات متحده» سرانجام حضانت فرزندان «لوییز» را از وی گرفت و آنان را به خانواده هایی دیگر سپرد اما حرمان یتیمی و فضای نژادپرستی حاکم بر آمریکا، باعث شد مسیر زندگی «مالکوم» از تباهی و سیاهی عوض نشود و پس از رها کردن درس و مدرسه، به یکی از اشرار و سارقان «بوستون» تبدیل شد. او مانند بسیاری از هم نژادان خود که چنین مسیری را دنبال می کردند، سرانجام به دام پلیس افتاد و برای ۱۰ سال راهی زندان شد.

«مالکوم لیتل»، در زندان با سیاهپوستان مسلمانی آشنا شد که هم بندش بودند و در گروهی موسوم به «ملت مسلمان» عضویت داشتند. او با برنامه ریزی و پافشاری غیرقابل انتظاری به مطالعه روی آورد و کتب مذهبی، خصوصا اسلامی را نیز در کتاب خوانی های متراکم خود قرار داد و در نهایت «شهادتین» را بر زبان آورد.

او بلافاصله پس از آزادی، به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآمد و به سیر مطالعاتی و تحقیقاتی خویش را ادامه داد و تا جایی پیش رفت که به عنوان سخنگوی این جمعیت برگزیده شد. خطابه های پرحرارت و مسحورکننده ی «مالکوم ایکس» در آمریکا، باعث شد هزاران تن از سیاهپوستان با اسلام آشنا شوند و در مدت کوتاهی به عضویت گروه «ملت مسلمان» درآیند و اعضای این گروه را صدها برابر افزایش دهد اما این نفوذ کلام، تنها منحصر به سیاه پوستان مسلمان باقی نماند و طی چند سال آینده، این مرد تبدیل به یکی از شناخته شده ترین چهره ها در میان سیاه پوستان آمریکا شد و می رفت که به زودی، شانه به شانه ی رهبر تاریخی این مردم رنج دیده یعنی «مارتین لوترکینگ» بایستد.

شهرت روز افزون «مالکوم ایکس» و انحرافات موجود در گروه «ملت اسلام» باعث شد که او در سال های آخر عمر، مسیر خود را از این گروه جدا کرده و با انجام «فریضه ی حج» و سفر به چند کشور آسیایی، به تکمیل اعتقادات اسلامی خود بپردازد. در این مرحله، او نام اسلامی «حاج مالک الشباز» را برای خود برگزید و با تاسیس گروهی مستقل، به مبارزات خود رای ترویج اسلام و احقاق حقوق سیاه پوستان ادامه داد اما مجال زیادی پیدا نکرد و به تاریخ ۲ اسفند ۱۳۴۳ شمسی، هنگام سخرانی در منطقه «منهتن» (نیویورک)، توسط افراد مسلح، هدف ۱۵ گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

علاقمندان به کسب اطلاعات بیش تر و دقیق تر از زندگی و مبارزات این شهید، باید به کتاب خاطرات او که توسط «الکس هیلی» نگاشته شده و در ایران نیز با نام «خشمگین ترین سیاه آمریکا» ترجمه و منتشر شده است، مراجعه نمایند.

به دنبال گرامی داشت یاد شهید «مالکولم ایکس» توسط رهبر معظم انقلاب «حضرت آیت الله خامنه ای»، گروه جهاد و مقاومت مشرق، افتخار دارد که برای نخستین بار، ۱۰۰ قطعه از تصاویر این مبارز شهید را منشر نماید:

روحمان با یادشاد

هدیه به روح بلندپروازش صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم




مالکوم لیتل، پیش از دستگیری و زندان ۱۰ ساله






شهید «مالکوم ایکس» در کنار «مارتین لوتر کینگ»






شهید «مالکوم ایکس» در سفر به چند کشور مسلمان در آسیا










شهید «مالکوم ایکس» پس از حمله تروریستی به خانه اش در ماه های آخر عمر





شهید «مالکوم ایکس» در حال سخنرانی برای جذب کمک های مردمی برای گروه «ملت اسلام»



شهید «مالکوم ایکس» و مرحوم «محمدعلی کلی»



































شهید «مالکوم ایکس» و دخترش

















شهید «مالکوم ایکس» و دخترانش







شهید «مالکوم ایکس» در کنار «عبدالرحمن بابو» سیاستمدار زنگباری











شهید «مالکوم ایکس» در کنار «شویلر» مجری رادیو







شهید «مالکوم ایکس» در مصر و دیدار با شیخ الازهر













شهید «مالکوم ایکس» و مرحوم «محمدعلی کلی» و سفیر وقت «نیجریه» در «ایالات متحده»





شهید «مالکوم ایکس» و «عالیجاه محمد» در سال های نخستین فعالیت در گروه «ملت اسلام»





شهید «مالکوم ایکس» و «عالیجاه محمد» در سال های نخستین فعالیت در گروه «ملت اسلام»





شهید «مالکوم ایکس» در تظاهرات اعتراض علیه عملکرد نژادپرستانه ی دولت »ایالات متحده»







سخنرانی شهید «مالکوم ایکس» در کلیسایی برای ساهوستان مسیحی





«مالکوم ایکس» در ماه های آخر عمرش، پس از آن که خانه اش مورد حمله تروریستی قرار گرفت











مزار شهید «مالکوم ایکس» و همسرش

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبری مشرق، تاریخ 5 اسفند 95، کد مطلب: 694629: www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۶
0
0
بنظر شما ایشان تا چه حد با عمق معارف اسلامی آشنا بود؟
آیا صرف حرکت اسلامی و ضد نژاد پرستی در کشور سرمایه داری ، می تواند کافی باشد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین